Iran Varzeshi

حداقل 9 امتياز، حداكثر 12 تا

- مسعود قراگزلو ‪Masoud Gharagozlo­u‬

پرسپوليس به قهرماني در ليگ برتر رسيد و ضمن عبور از استقالل حاال در يك قدمي سپاهان است كه ۵ بار جام اين رقابتها را از آن خود كرده است. پرسپوليس در ابتداي اين فصل ضمن حفظ استخوانبند­ي فصل گذشته خود و تجهيز به نفرات مد نظر برانكو از همان ابتدا اسب خود را براي قهرماني زين كرد و با اينكه از دســت دادن مهدي طارمي به دليل محروميت بعد از هفته هفتم و ســپس جدايياش در نيم فصل ميتوانست ضربه بزرگي به پيكر اين تيم باشــد (با توجه به محروميت از جذب بازيكن در پنجره زمستاني) اما تيم برانكو از اواخر نيم فصل نخست خودش را به صدر جدول رساند و در مقطعي آنقــدر اختالف امتياز را باال برد كه ديگر تيمي ياراي رقابت با اين مجموعه را نداشــت تا جايي كه افت چند هفته گذشــته و متحمل شدن دو باخت پياپي در كوران بازيهاي ليگ برتر و ليگ قهرمانان نيز نتوانســت در كسب عنوان قهرماني خللي وارد كند.

برانكو و كادر فني پرســپوليس براي جمع آوري امتيازات الزم در جهت دســتيابي به قهرماني مقاطع پنج هفتهاي را در نظر گرفته بودند و اينكه اگر از هر ۵ بازي ۰۱ امتياز به دســت بياورند حتما قهرمان خواهند شد كه همين اتفاق هم رخ داد. همين حاال پرســپوليس بــا ۰6 امتياز(ميانگين ۲ امتياز از هر بازي) قهرمانياش را مسجل كرده و سه بازي آخر بياهميت خواهد بود.

اگر اين فصل را به شش مقطع ۵ هفتهاي تقسيم كنيم مشخص ميشود پرســپوليس در هيچ مقطعي افت شديد نداشته و تنها در دو مقطع دچار افت نســبي به لحاظ كسب امتياز شده است. در پنج هفته ابتدايي پرسپوليس بعد از سه برد متوالي، يك مساوي و دوباره يك برد به دست آورد. يعني 3۱ امتياز از ۵۱ امتياز ممكن. در شروع مقطع دوم باخت به پيكان نخستين چالش فصل براي تيم برانكو بود و پس از آن يك مساوي تلخ در اصفهان (از اين جهت كه برد در دقيقه 88 از دست رفت) ميتوانست نگرانيهاي هواداران را بيشتر كند بخصوص كه درست بعد از اين بازي مهدي طارمي محروم شد. با اين حال سه برد متوالي باعث شــد تا دوباره تيم برانكو در نقش مدعي ظاهر شود و مقطع ۵ هفتهاي دوم هم با ۰۱ امتياز به پايان برسد كه براي قهرماني كافي بود.

پرســپوليس در مقطع ســوم ۵ هفتهاي نيز ثبات خود را از دست نداد تا نيم فصل را با اقتدار به پايان برســاند. در اين مقطع بعد از يك برد و يك تســاوي ســه برد متوالي ديگر به دســت آمد و تنها پديده مهاجري بود كه ترمز برانكو را كشــيد. شروع نيم فصل دوم با دشواريهايش ميتوانست يك چالش بزرگ براي پرســپوليس باشــد و روند يك مساوي، يك برد در ميان اين تيم تا حدودي نگرانيهايي ايجاد كرد اما فاصله با رقبا معقول بود و تيم برانكو به ســوي قهرماني ميرفت. اين مقطع براي پرســپوليس 9 امتياز به همراه داشــت و پايينتر از نرم معمــول (ميانگين دو امتياز از هر بازي) بود. مقطع دوم نيم فصــل دوم اما فوقالعاده بود و چنانچه با برد شهرآورد همراه ميشد فوقالعاده به پايان ميرســيد. تيم برانكــو در اين مقطع چهــار برد متوالي به دســت آورد و ۲۱ امتياز جمع كرد. در شــروع مقطــع پنج هفته پاياني باخت به سايپا باز هم قهرماني را عقب انداخت امــا برد مقابل پديده كار را تمام كرد. حاال و با مسجل شدن قهرماني شايد پرسپوليس در اين مقطع كمترين امتيــاز را از آن خود كند و به همان عدد 9 مقطع چهارم هم نرسد اما به نظر نميرسد اهميت زيادي داشته باشد و تنها براي ركوردها مهم خواهد بود.

گفتني اســت استراتژي كسب امتيازات الزم از مقاطع ۵ هفتهاي باعث شــد حتي كادر فني در تعامل با باشــگاه كســب پاداش را منوط به كسب امتيازهاي الزم از هر ۵ مسابقه كند به طوري كه ۰۱ امتياز از ۵ بازي شامل پاداش ميشــد كه با در نظر گرفتن ۵ مقطع گذشــته بازيكنان تنها در يك مقطع (شروع نيم فصل دوم) يك امتياز براي رسيدن به پاداش ميليوني كم آوردند و همين االن براي پاداش چهارم خواهند جنگيد كه كار سختي دارند چرا كه بايد از سه بازي باقيمانده 7 امتياز كسب كنند كه با توجه به تغييرات احتمالي تركيب شايد چندان راحت نباشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran