Iran Varzeshi

تمديد‌م ‌يكنند‌يا‌باز‌هم‌شرط‌دارند؟‌

-

تمديد قراردادها همان چالشــي است كه پروفسور را براي ماندن يا رفتن به ترديد انداخته بود.

بــراي همين اصــرار ميكــرد كه آخر فصــل و بعد از همه بازيكنــان تمديد كند و تا از باشگاه قول نگرفت، به پرسپوليس امضا نداد. آن چالش وحشــتناك حاال در هر روز پرســپوليس تنيده شده و اتفاق بد اين است كــه از نزديك، هيچ اميــدي از آن به بيرون برنميتابــ­د؛ بر خالف آن وعــدهاي كه آقاي سرمربي از مديران باشگاه شنيده بود.

از بين بازيكناني كه قراردادشان در پايان فصل بياعتبار ميشود، مهدي طارمي رفت و غير از محسن ربيعخواه و بوژيدار رادوشوويچ كسي به پرسپوليس قول ماندن نداده. كمال كاميابينيا كه در فالن برنامه نوروزي جلوي دوربين تلويزيون گفتــه بود: «يعني چه كه برايمان مقدور است يا نه؟ بايد بمانيم.»

حاال گفته تنها به شرط بخشيده شدن جريمــه ۰۵۲ ميليونــيا­ش قــرارداد جديد ميبندد.

صــادق محرمــي گويــا پيشــنهاد ديناموزاگر­ب بدجــوري دلش را آب انداخته كه حتي براي مذاكره رودررو به باشگاه نرفت و به دســت مدير برنامهاش پيغام فرستاد كه «آخر فصل تصميم ميگيرم.»

اين رفتار او را فرشــاد احمدزاده هم كه نميدانيم از كجا پيشــنهاد دارد، تكرار كرد. محسن مســلمان همانطور كه خودش گفته بــود، از خيلــي وقت پيش با ســپاهان وارد مذاكره شــده و هيچ بعيد نيســت كه رابطه شكرآب شدهاش با برانكو و نيمكتنشيني در پرســپوليس او را به اصفهان بفرستد. وحيد اميري حتما انتخــاب تيم فصل آيندهاش را گذاشته براي وقتي كه از جام جهاني برگشت و وضعيــت محمد انصاري هم خيلي متفاوت از او نيســت. انصاري البتــه يك فصل ديگر قرارداد دارد اما آيا به قراردادهاي مشــروط هم ميشود تكيه كرد؟

پرســپوليس اگر پنجره نقل و انتقاالت را به رويش نبســته بودند، داغي تابســتان پيــشرو از حــاال اينقدر نگرانــش نميكرد اما بدبختي اين اســت كه باشگاه حق ندارد بازيكن جديد بخــرد و بازيكنان خودش هم برايش قيافه ميگيرند. چند وقتي اســت كه درباره پرداخت نشــدن مطالبات معوقهشان از ســالهاي گذشته حرفي نشــنيدهاي­م اما فعال گير دادهاند به جريمههايي كه مديريت اينكه ليگ برتر چشمانش را به روي پرسپوليسيه­ا ببندد شايد توقع نابجايي باشد اما اين محروميت لعنتي، باشگاه را بدجوري متوقع کرده. براي همين است که گرشاسبي دوباره مشتريهاي قرمزپوشان را به گوشه رينگ برده و به آنها ميتازد: «باشگاههاي حرفهاي نبايد در اين شرايط بحراني که پرسپوليس درگير آن است، به بازيكنان ما پيشنهاد ميدادند تا تمرکزشان را بگيرند. ما هم ميتوانستيم از اين کارها را بكنيم ولي نكرديم. البته بازيكنان ما هيچکدام دغدغه پول بيشتر را ندارند که پرسپوليس را رها کنند.» در البالي اين حرف البته رد تاثير فشارهاي بيروني را هم ميشود ديد. جايي که بدون در نظر گرفتن شرايط و شرطها، سرپرست باشگاه پرسپوليس به خاطر تمديد نشدن قراردادهاي بازيكنان به بيکفايتي متهم شده و حتما اين حرفها را دفاعيهاي ميداند براي خودش و عملكردش. پيشــين باشــگاه به بهانههاي عجيب و غريب براي آنها در نظر گرفته و انتظار دارند مديريت فعلي ببخشدشان.

اين را در واقع تنها شرط خود براي تمديد قرارداد با پرســپوليس عنــوان كردهاند اما آيا واقعا جز اين خواسته ديگري ندارند؟ يعني اگر آن جريمهها بخشيده شــود، قراردادهاي­شان را بــه قيمت فصل پيش و يــا با رقم مورد نظر باشــگاه تمديد ميكنند؟ نكند بايد باور كنيم كه درخواســت فرشــاد احمــدزاده و صادق محرمي بــراي افزايش رقم قراردادهاي­شــان يك ادعاي پوچ بوده و آنها چنين خواســتهاي نداشتهاند؟ پرسشهايي از اين دست، بسيارند اما پاسخشان را بايد در رفتارها و خواستههاي بازيكنان وقتي پيشــنهاد دوباره باشــگاه براي مذاكره را دريافت ميكنند، جستوجو كرد.

سرپرســت باشگاه پرســپوليس گفته بود تنها بازيكناني جريمهشــان بخشيده ميشود كــه تمديد كنند اما باز خــود او بود كه اعالم كرد جريمههاي مربوط به لباسهاي بازيكنان را ميبخشــد. بخشش ساير جرايم را هم سپرد به روزي كه بازيكنان پاي ميز مذاكره بنشينند. باشــگاه در واقع حســننيت خود را نشان داد امــا آيا بازيكنان هم آنقدر نگران پرســپوليس هستند كه تنهايش نگذارند و در فصل پيشرو جاي بازيكناني را كه باشــگاه نميتواند جذب كند، پر كنند؟

ايــن را اگر دو مــاه پيــش از حميدرضا گرشاسبي ميپرســيدي­م، با قاطعيت ميگفت همه ميمانند اما امروز صدايش كمي ميلرزد وقتــي ميخواهد از تمديــد قراردادها بگويد: «شــما جاي من باشــيد چه ميكنيد؟ البته هــوادار حق دارد نگران باشــد و وظيفه ما هم حفظ همه بازيكنان اســت اما اين هجمه چه معنايي دارد؟ كدام باشــگاه تــا االن اقدام به تمديــد قراردادهاي­ش كرده كه مــا به يكباره اينطور متهم شــدهايم؟ ما كوتاهي نكردهايم و دســت از تالش برنميداريم. به همه بازيكنان گفتهايــم بيايند براي مذاكره اما فقط دو ســه نفر آمدند. شجاع تمديد كرد. انصاري يك سال ديگر قــرارداد دارد كه البته بــراي جدايي در قراردادش شرط و شــروطي است اما خودش ابراز تمايل كرده كه در پرسپوليس بماند. بقيه هم يا قــول بعد از بازي با پديــده را دادند يا مثل محرمي و احمدزاده مدير برنامههايش­ان را به باشــگاه فرستادند. من هيچ مشكلي براي مذاكــره ندارم امــا بازيكنان هم اگر شــرط و شــروطي دارند، بايد پاي ميــز مذاكره مطرح كنند.»

و بعد مژده ميدهد كه بخشي از جريمهها را بــه بازيكنان بخشــيده: «هيــچ بازيكني از پرســپوليس طلب ندارد كــه بخواهيم آن را تســويه كنيم. پاداشها را هم به موقع دادهايم امــا بازيكنان به جرايمي كــه قبل از من براي آنها لحاظ شــده معترضند كه بــه آنها اعالم كردم جريمههاي مربوط به لباسهايشــ­ان را بخشيدهام و خواستم كه براي بحث درباره بقيه جريمهها و مذاكره به باشگاه بيايند. همچنين به دليــل چند بازي خوب در ليگ برتر و ليگ قهرمانان بخششهايي در نظر گرفتيم.»

جريمههاي بخشــيده شده شــايد دلخواه قرمزپوشان نباشــد اما به هر حال قدمي بوده كه باشگاه برداشــته تا به بازيكنانش نزديكتر شــود. آيا بازيكنان هم حاضرند قدمي هر چند كوچك به ســوي باشگاه بردارند و شمع نوزده سالگي ليگ برتر را در پرسپوليس فوت كنند؟

اگر دو ماه پيش از حميدرضا گرشاسبي ميپرسيديم، با قاطعيت ميگفت همه ميمانند اما امروز صدايش کمي ميلرزد وقتي ميخواهد از تمديد قراردادها بگويد: «شما جاي من باشيد چه ميکنيد؟

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran