Iran Varzeshi

يك دالر به قرارداد شفر اضافه نمیشود

- رضا حميدی

اگر بخواهیم به ماجراي شفر و باشگاه استقالل منصفانه بنگریم مربي آلماني باید به امضاي خود پایبند باشد و باشگاه استقالل هم موظف است که تعهداتش را در قبال این مربي اجرا کند اما مساله این است که ظاهرا شفر پول بیشتري ميخواهد و با فشارهایي که از سوي برخي به وي وارد ميشود به دنبال برهم زدن توافق مهرماه با باشگاه استقالل است.

اگر شفر به امضایي که در مهرماه سال 1396 خورشیدي به مدیران باشگاه استقالل داده پایبند باشد باید با همان دستمزد 600 هزار دالري که در قرارداد دو طرف ذکر شده فصل هجدهم به کار در استقالل ادامه دهد اما ظاهرا اتفاقاتي در حال وقوع است که آن توافق نادیده گرفته شود و پیرمرد آلماني به سمت افزایش دستمزد پیش برود. حتي پیشکسوتهاي باشگاه استقالل نیز در جریان ماجرا قرار گرفتهاند و واکنشهایي نسبت به این موضوع داشتهاند. نمونهاش علي جباري که صراحتا در مواجهه با این رفتار شفر از واژه «دبه کردن» استفاده ميکند و این مربي و اطرافیانش را به نقد ميکشد. اگر شفر چنین انگیزهاي داشته باشد واژهاي بهتر از این هم نميتوان در مواجهه با رفتار او یافت. هر چند غیرحرفهايگ­ريهاي باشگاه استقالل نیز به هنگام عقد قرارداد با این مربي نیز مساله آزار دهندهاي جلوه ميکند...

البتــه اين وضعيــت ميتواند ناشــي از قراردادهاي فكر نشــدهاي باشد كه مسووالن باشگاه استقالل پيش روي طرفهاي قرارداد خارجــي خــود ميگذارند و در واقــع آنقدر ســطحي قرارداد ميبندند كــه آنها به خود اجازه ميدهد امضايشان را نيز ناديده بگيرند و خواهان دستمزدهاي بيشتري شوند.

در اين شــرايط كه دالر در ايران افزايش آزار دهندهاي داشــته و خيليها را با مشكل مواجه كرده، بــه واقع تامين چنين مبالغي از سوي باشگاه اســتقالل نميتواند توجيهپذير باشــد. همين حاال اگر مســووالن باشــگاه استقالل بخواهند قرارداد 600 هزار دالري با شــفر را تامين كنند بايد مبلغي در حدود 3 و نيــم ميليارد تومان به ايــن مربي بپردازند. رقمي بي سابقه كه در تاريخ باشگاه استقالل يك ركورد محسوب ميشود.

حال تصور كنيد كه پيرمرد آلماني طبق صحبتهايــي كه از گوشــه و كنار شــنيده ميشود بخواهد 100 يا 150 هزار دالر به اين مبلغ اضافه كند كه در اين شــرايط دريافتي او تــا 4 ميليارد تومان هم افزايش مييابد كه چنيــن ارقامي هرگز در حــد و اندازه فوتبال ضررده ايران نيســت و باشــگاه استقالل بايد مسير ديگري را در پيش بگيرد.

به واقع حفظ شفر با شرايط تازهاي كه او پيش روي باشگاه استقالل خواهد گذاشت از لحاظ اقتصادي نميتواند توجيه پذير و مقرون به صرفه باشد و باشــگاه استقالل يا بايد قيد همــكاري با اين مربي آلمانــي را بزند و يا در نهايت همان مبلــغ 600 هزار دالر براي يك فصل را كه خود متعهد شده، تامين كند.

اگر بخواهيم به ماجراي شــفر و باشــگاه استقالل منصفانه بنگريم مربي آلماني بايد به امضاي خود پايبند باشــد و باشگاه استقالل هم موظف است كه تعهداتش را در قبال اين مربي اجرا كند اما مســاله اين است كه ظاهرا شفر پول بيشــتري ميخواهد و با فشارهايي كه از ســوي برخي به وي وارد ميشــود به دنبــال برهــم زدن توافق مهرماه با باشــگاه استقالل است.

توافقــي كه در آن ذكر شــده بود نهايت دستمزدي كه براي شفر در فصل هجدهم در نظر گرفته ميشود 600 هزار دالر است و در واقع يك دالر هم به اين عدد اضافه نميشود.

معمــاي تمديــد قرارداد شــفر امــا آنجا پيچيدهتر ميشــود كه درمييابيــ­م پيرمرد از تيمهــاي حاشــيه خليج فارس پيشــنهاده­اي بهتــري دريافت كرده كه اين پيشــنهاده­ا كار اســتقالل را براي ادامه همكاري با مربي آلماني با مشكالتي مواجه خواهد كرد.

از ســويي اســتقالل نيز در ماههای اخير عميقا با شفر احساس خوشبختي و راحتي كرده و اين مربي منشا خدمات فني قابل توجهي در اين باشــگاه بوده و اســتقالل در حال ســقوط هفتههــاي آغازين ليگ را بــه يكي از مدعيان سرسخت ليگ بدل كرده است.

شــفر طبق آماري كه چنــد روز پيش نيز منتشــر شد در استقالل بردهاي چشمگيري به دســت آورده، ضمن اينكه تيم او در آمار گلزني و گلهاي خورده نيز بهترين تيم نيم فصل دوم ليگ محسوب ميشود.

نتايجي كه در ليگ قهرمانان آسيا نيز رقم خورد گوياي تحوالت بزرگ در زمان مربيگري شفر اســت. بعد از تعيين همگروههاي استقالل در آســيا باورش ســخت بود كه استقالل را از گروهــي كه تيمهاي الهالل، الريان و العين قرار دارند صعود كرده بدانيم اما اكنون استقالل حتي از اقبال صدرنشــيني در اين گروه هم برخوردار اســت و ميتوانــد باالتر از همه ايــن تيمها به مرحله بعد برود. بر هيچكس پوشــيده نيســت كه شفر استقالل را در ماههاي اخير با تحوالت چشــمگيري مواجه كرده و به لحاظ محبوبيت نيز جايگاه مناسبي ميان هواداران يافته است اما بعيد است كه براي باشگاه استقالل نيز افزايش قيمت قرارداد مقدور باشــگاه و اساســا بودجه تازهاي براي پرداختن به شفر تامين گردد.

باشگاه استقالل هفته گذشته اطالعيهاي را درباره گمانهزنيهـ­ـا درباره نحوه ادامه همكاري شــفر با اســتقالل منتشــر كرد و در آن تاكيد داشــت كه رسانهها از انتشــار خبرهاي تازه در اين خصوص خــودداري كنند اما وقتي يكي از پيشكســوتا­ن اين باشگاه صراحتا در مصاحبه با رسانهها از تغيير قيمت توافق اوليه ميان باشگاه اســتقالل و شــفر حرف ميزند و حتي از واژه «دبه كردن شفر» استفاده ميكند بايد از باشگاه استقالل انتظار داشت كه ماجرا را جدي بگيرد و به اصطالح سنگهايش را با اين مربي وا بكند و نتيجه را هم در اســرع وقت به رسانهها اعالم كند. باشگاه استقالل بايد موضوع تمديد قرارداد با شــفر را جدي بگيرد و توافق مهرماه را تحت هر شرايطي اجرا كند تا احيانا با تنظيم قرارداد تــازهاي با اين مربي آلماني در مقابل انتقادهاي رسانهها قرار نگيرد. مسووالن باشگاه استقالل بايد در دايره اين موضوع عميقا محكم بايستند و مانع از افزايش بيدليل دستمزد سرمربيشان شوند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran