Iran Varzeshi

حمله به موفقیت

با اخراج هليلودزیچ از تيم ملی ژاپن، كیروش باثباتترین نيمكت آسيا را در اختيار دارد، با این حال انتقادات بيرحمانه ای را تحمل میكند

- آرمن ساروخانیان ‪Armen Saroukhani­an‬

فدراســيون فوتبال ژاپن در فاصله دو ماه مانده به جام جهاني تصميم گرفت وحيد هليلودزيچ، مربي بوســنيايي را بركنار كند و هدايت تيم را به آكيرا نيشينو بسپارد. ناكامي ژاپن در دو بازي تداركاتي ماه جــاري آخريــن ضربه بــه جايــگاه متزلزل هليلودزيچ بود. ژاپن در شــروع سال جديد ابتدا با مالي به تساوي يك بر يك رسيد و در بازي دوم 2 بر يك مغلوب اوكراين شد. كوزو تاشــيما، رييس فدراســيون ژاپــن درباره داليل اين تصميم گفت: «تالش كرديم با ســبك هليلودزيچ كار كنيم، ولي در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه جواب نميدهد. ارتباط او با بازيكنان و اعتماد طرفين آســيب ديده بود.» اشــاره او به نقش بازيكنان قديمي تيــم مثل اوكازاكي، هوندا و كاگاوا در اين بركناري اســت كــه رابطه خوبي با اين مربي نداشــتند و گاهي از تركيب تيم كنار گذاشته ميشدند. تاشيما اضافه كرد: «ميخواهيم بخت موفقيتمان در جام جهاني را حتي اگر يك يا دو درصد باشــد افزايــش دهيم. ما فردي را انتخاب كرديم كه تيم را بهتر ميشناسد.» اين دومين بار اســت كه اين مربي 65 ســاله در آســتانه جام جهاني نيمكتش را از دست ميدهد. پيش از جام جهاني 2010 هم فدراســيون ساحل عاج تصميم مشابهي گرفته بود. اين در حالي است كــه هليلودزيچ در جام جهانــي 2014 با الجزاير نتايــج خيلي خوبي گرفت و بعــد از اين بركناري ممكن اســت دوباره هدايت اين تيــم را به عهده بگيرد كه با رباح ماجر شرايط خوبي ندارد.

چهارمين تغيير در آسيا

در ميان پنج تيم آســيايي حاضر در جام جهاني، ژاپن چهارمين تيمي اســت كه سرمربياش تغيير ميكنــد. كره جنوبــي در ميانه مســير مقدماتي مجبور شــد اشتيليكه را كنار بگذارد و براي صعود سراغ سرمربي بومي رفت. فانمارويك بعد از اينكه عربستان را به جام جهاني رساند به دليل اختالف با فدراســيون فوتبال اين كشور كنار رفت و جالب اينكه از آن زمــان دو مربي متفاوت روي نيمكت اين تيم نشسته. پوستهكوگلو، سرمربي استراليا هم كه به دليل نوســانات اين تيم در مسير مقدماتي بــا انتقادات زيادي روبهرو شــده بود بعد از صعود ترجيــح داد اســتعفا بدهد و فدراســيون فوتبال اين كشور بعد از جســتوجوي فراوان توانست با فانمارويك به توافق برسد. البته همكاري طرفين تا پايان جام جهاني اســت و اســتراليا براي جام ملتهاي آســيا از يك مربي بومي استفاده خواهد كرد. ايران تنها نماينده آسيا در جام جهاني است كه با كيروش خيالش راحت است.

ثبات با كيروش

تيم ملي در ســالهاي اخيــر باثباتترين نيمكت آســيا را در اختيار داشــته. كيروش توانست تيم ملي را بدون كمترين دردسر به جام جهاني برساند و در اين راه نه تنها شكســتي نخــورد كه تا روز آخر و بازي تشــريفاتي مقابل سوريه گلي دريافت نكرده بود. اين آســانترين صعود تيم ملي به جام جهاني است، بر خالف تيمهايي مثل كره جنوبي و عربستان كه تا روز آخر اضطراب داشتند يا استراليا كه مجبور شد از مسير پليآف به روسيه برسد. مربي پرتغالي از ســال 2012 توانسته با تيم ملي پيشرفت مداومي داشته باشــد و ايران را به رتبه اول ردهبندي آســيا برســاند. كارشناسان قبل از قرعهكشــي جام جهاني ايران را بخت اول آســيا براي رســيدن به مرحله حذفي ميدانســتن­د و با وجود قــرار گرفتن در يك گروه ســخت هنوز از موفقيت تيم ملي و كيروش نااميد نيســتند. تيم ملي حاال ســبك بازي و شخصيت پيدا كرده و هر بازيكن دقيقــا ميداند كه از دقيقه يك تا نود چه وظيفهاي دارد.

انتقادات غيرمنصفانه

كــيروش با وجود اين موفقيــت در ماههاي اخير بــا انتقادات زيادي روبهرو شــده كه نامتناســب و غيرمنصفانه اســت. اين حمــالت از زماني اوج گرفت كه او با برانكو بر ســر استفاده از مليپوشان پرسپوليس اختالف پيدا كرد و بخشي از هواداران و رسانهها عليه اين مربي كينه گرفتند. آنها از آن زمان مربي پرتغالي را به چشــم دشمن ميبينند و هــر تصميم اين مربي بــا هجمه عجيبي روبهرو ميشــود. از بازي دوستانه گرفته تا انتخاب كمپ، از تركيب تيم ملي تا انتخاب دستيار، همه فرصتي براي جبهه مخالفان كيروش است تا او را بكوبند و جايگاهش را تضعيف كنند. البته تصميمات و رفتار كيروش بدون ايراد نيست و به اين مربي انتقاداتي هم وارد اســت، ولي نكات تاريك در مقايســه با دســتاورد او براي تيم ملي ناچيز اســت و ايــن حجم از حمالت نســبتي با ضعفهاي مجموعه تيم ملي ندارد. ســبك و لحن انتقادات بيش از آنكه جنبه اصالحي داشته باشد، موقعيت اين مربي را نشــانه گرفته و مصمم است او را از تيــم ملي بيرون كند. بخشــي از اين رفتار هم ريشــه در رفتار ســنتي ورزش ايران دارد كه موفقيت پس از مدتي عادي ميشود و افراد خبره و موفق ســيبل انتقادات ميشــوند، با مرور زمان بهانهجوييه­ا شروع ميشود و از كاه كوه ميسازند.

پول تضمين موفقيت نيست

كــيروش در تيم ملي دســتمزد نســبتا بااليي دريافت ميكند و گروهــي معتقدند كه كيروش به واسطه اين دســتمزد نبايد درخواست امكانات اضافهاي داشــته باشــد و بايد با تيــم ملي در هر شرايطي نتيجه بگيرد. آنها توجهي به اين موضوع ندارند كه در فوتبــال پول هرگز تضمين موفقيت نيســت و قراردادهاي گرانقيمــت نميتواند نتايج خوب را تضمين كند. تغييرات اخير مدعيان آسيايي نشان ميدهد كه با مربيان مشهور هم ممكن است يك تيم به بنبست برسد. ژاپن كه فوتبال بابرنامه و منظمي دارد، كره جنوبي كه 9 دوره حضــور متوالي در جام جهاني را تجربه كرده يا اســتراليا كه در مديريت ورزش حرفهاي زيادي براي گفتن دارد همه در ماههاي اخير با مربيان مشهورشــان به مشــكل خوردند و چارهاي جز تغيير نداشــتند. ايــن ادعا كه با پول كيروش ميتوان سراغ مربي مشهور ديگري رفت و اين موفقيت را تكرار كرد هيچ پشتوانهاي ندارد و ناشي از نگاهي سطحي به فوتبال است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran