Iran Varzeshi

باراندازثر­وت

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

رســول خادم بعد از اســتقامت اعضاي مجمع فدراسيون كشتي بعد از چهل روز به فدراســيون برگشت تا ورزش اول ايران بعد از چهــل روز به آرامش برگردد و از يك تعطيلي موقت خارج شــود. رســول خادم چهل روز پيش بــا انتقاد از بي توجهيها به مشــكالت بينالمللي كشــتي اســتعفا كرد و حاال بعد از مدتي غيبت با دو بار مخالفت مجمع فدراسيون كشتي با استعفاي او، بار ديگر به كشــتي برگشــت. هر چند با وجود بازگشت رسول خادم هنوز اين ابهام و اين سوال در اذهان باقي مانده كه او اصال چرا رفت و اگر رفته بود چرا برگشــت اما با اين حال بايد با كنار گذاشــتن تمامي اين حواشي به فكر آماده سازي تيمهاي ملي براي بازيهاي آســيايي جاكارتا باشــد. تيمهايي كه با هزار و يك مشــكل روبهرو هستند و بخشي از اندك زماني كه داشتند را هم از دســت دادند. رســول خادم در مرحله اول بايد كادر فني خود را مشــخص كند، چرا كه در كشتي آزاد تكليف سرمربي مشــخص نيســت و بعد از آن بايد به ســراغ رفع نقاط ضعف برود. او و همكارانش در فدراســيون حتما با وجود همه هياهوها فراموش نكردهاند كه كشــتي فرنگي ايران در آســيا تقريبا با تمامي توانش پنجم شــده و در كشــتي آزاد هم رده دوم آسيا را به خودش اختصاص داده اســت. اگر قرار باشــد كه اين ســر و صداهاي اخير باعث فراموشــي واقعيتهاي كشتي شود، باز هم كشــتي ايران روند نزولي به خودش ميگيرد. فرصت اندكي تا بازيهاي آســيايي باقي مانده و نبايد اين اندك زمان هم صرف مســائل حاشــيهاي شود. حواشــي كه باعث شــد تا قبل از اتحاديه جهاني و كميته بينالمللي المپيك، خود فدراسيون كشتي اين رشــته را تحريم كند. تحريم 40 روزه كه بســياري از برنامهها را با مشــكل روبهرو كرد. حاال كه با بازگشت رسول خادم به كشــتي اين بحران به بهترين شــكل ممكن رفع شــده، بهتر است همه به كســب بهترين نتيجه ممكن در اندونزي فكر كنند.

راهي كه فوتبال نرفت

فدراســيون كشــتي يك روز قبل از بازگشت خادم گزارش مالــي از عملكرد خودش در دوره چهارســاله مديريت رســول خادم در اين فدراســيون ارائه كرد. گزارش مالي شگفتآوري كه نشان ميدهد فدراسيون كشــتي در چهار سال مبلغي در حدود 385 ميليارد تومان هزينه كرده اســت. مبلغــي كه ميتواند در ورزش ايران يك شــگفتي بزرگ باشــد و انقالبي را در ورزش به راه بينــدازد. هنوز فراموش نكردهايم كه وقتي دولت وقت بودجه ورزش را تا مبلــغ 500 ميليارد تومان افزايش داد چه اتفاقي در ورزش رخ داد. اين مبلغ در قياس با بودجه بســياري از رشتهها بينظير و بيهمتا اســت و هيچ فدراسيوني نميتواند بودجه و يا هزينهاش را در مقابل اين مبلغ قياس كند. مبلغي كه فدراسيون كشــتي اعالم كرده 87 درصد آن را از بخش خصوصي به دست آورده و در طول چهار سال گذشته بودجه دولت فقط 13 درصد اين مبلغ را تشكيل داده است.

بدون شك نقطه مثبت فدراسيون كشتي در طول سالهاي اخيــر همين كســب درآمده بوده و حاال بايد پرســيد كه چطور ميشود اين پول سرازير كشتي ميشــود اما فدراسيوني همانند فدراســيون فوتبال نميتوانــد چنين درآمدي را كســب كند؟ مهــدي تــاج در فوتبال بــا آن همــه تبليغات و ســاختارها­يي كه بــراي درآمدزايــ­ي در آن وجود دارد چطــور نميتواند پول كارلوس كــيروش را پرداخت كند اما فدراســيون كشــتي در چهار ســال هزينه 10 مربي در اندازههــا­ي كيروش را ميتواند جذب كند؟ همين االن باشگاه اســتقالل براي امضاي قرارداد با وينفرد شــفر دچار مشكل است. اين مربي آلماني درخواستي در حدود ششصد هزار دالر دارد كه در نهايت با قيمت روز دالر فراتر از 3 ميليارد تومان هم نميرود اما با اين حال باشــگاه اســتقالل با داشــتن اين همه پيشــينه و ميليونها هوادار قــادر به فراهم كردن اين مبلغ نيســت. مبلغي كه شايد يك صدم پولي است كه كشتي در چهار ســال هزينه كرده است. به نظر ميرسد بايد به اين قســمت از مديريت خادم در كشتي نمره عالي داد. مديريتي كه ظاهرا در ســاير بخشهاي ورزش هرگز ديده نشــده است. مديريتي كه توانســته پول هنگفتي را به كشــتي وارد كند و ورزش اول را از بسياري از دغدغهها خارج كند.

خرج نامعلوم

فدراســيون كشــتي به لحاظ فني عملكردي در ســالهاي اخير داشــته كه قابل بحث است. نتايج ضعيف در مســابقات جهاني فرانسه و همچنين قهرماني آســيا در قرقيزستان نگرانيهاي زيادي را به وجود آورده است اما اين نگرانيها زماني بيشتر ميشود كه مشخص شود اين نتايج با صرف چنين هزينه گزافي به دست آمده است. در واقع االن اين سوال مهم مطرح است كه فدراسيون كشتي با اين هزينه شگفت آور 385 ميليارد تومانی چه جايگاهي را در دنيا دارد؟ آيا همين كه حسن يزداني يك مدال طال در ريو كسب كند كه البته كسب آن بعد از 16 ســال افتخار بزرگي است، صرف اين همه هزينه براي يك مدال ميتواند توجيه مناسبي داشته باشد؟ سوال مهم و اساسي از فدراسيون كشتي اين است كه با اين همه هزينه امروز كشــتي چه چيــزي دارد؟ آيا خانههاي كشتي زيادي را ساخته و يا اينكه در استانها هزينه زيادي انجام شده تا كشتي رشد چشــمگيري داشته باشــد؟ اين همه پول كجا هزينه شــده كه به چشــم نميآيد؟ آيا امروز نبايد از رســول خادم اين ســوال را مطرح كرد كه با هزينه 385 ميليارد توماني چرا بايد كشــتي فرنگي در آسيا پنجم شود و يا كشــتي آزاد در جهان نهم شود؟ البته در پاكدستي رسول خادم هرگز شــك و ترديدي وجود ندارد اما بايد اين سوال را مطرح كرد كه چگونه ميشود برخي از سفرها به دليل مشكالت مالي لغو ميشــود و يا اينكه براي برخــي از اعزامهاي تيمهاي ملي بليت ارزان قيمت تهيه شــود و پروازي كه بايد در ســه الي چهار ساعت انجام شــود 20 ساعت طول میكشد؟ با اين پول بايد تيمهاي كشتي ايران بدون هيچ دغدغهاي راهي مســابقات مهم بينالمللي شوند اما واقعا در طول اين چند ســال اخير چند ســفر انجام شده كه تيمهاي كشــتي ايران بيدغدغه بودهاند؟ براي اين همه سوال بايد يك جواب پيدا كرد. شــايد بخش عمدهاي از اين همه درآمد خرج بخش بينالملل و گرفتــن ميزبانيهــ­اي متعدد و برگزاري مسابقات متعدد شده باشــد اما هر چه هســت بايد اين همــه هزينه احســاس ميشد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran