Iran Varzeshi

وقتي‌مربي‌اپوزیسيون‌م ‌يشود!

نوجوانان بسكتبال ايران با هفتمي آسيا به كار خود در چين پايان دادند. عنواني كه نه تنها سهميه رقابتهاي جهاني را براي ايران به همراه نياورد بلكه از ششمي دوره گذشته هم نتيجه ضعيف تري بود تا حسرت جهاني شدن براي بسكتبال ايران تا دوره آينده از يك دهه هم عبور كند

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

مطرح شــدن اين موضوعات و نظرات موافق و مخالــف، هم طبيعي و هــم در اكثر مواقع براي بسكتبال مفيد است. هر انتقادي حتي اگر مغرضانه هم باشــد ميتواند به بهتر شــدن و موفقتر شدن كمك كند. برخي از آنها هم مانند وجود صغر سني و يا بازيكنان سفارش شده ارزش پيگيري كردن و مطلع شــدن از صحت و سقم ماجرا را دارد كه در آخر هم باز به سود بسكتبال است.

در كنار تمام ايــن اظهارنظرها، صحبتهاي ســرمربي تيم، عجيبتريــن و متحيركننده ترين مصاحبــهاي بود كــه درباره اين تيم انجام شــده بــود. مصاحبهاي كه يك بار بــه طور مختصر و بار دوم به طور مفصلتر روي ســايت فدراسيون قرار گرفت و ترونيچ صرب به صحبت درباره علل باخت تيمــش پرداخت. صحبتهايي كه بيش از هر چيز در قاب اپوزيسيون و مخالف عنوان شد و اگر عنوان سرمربي تيم ملي را در آن نميديدي، ادبيات او را درست مانند يك منتقد تعبير ميكردي.

ترونيچ كه مدت قابــل توجهي براي انتخاب نفــرات و آمــاده كــردن تيمش زمان داشــت و همچنين اردوي خوبي را هم در صربســتان پشت سر گذاشــت، حاال از عادتهاي بد بازيكنان ايران، عدم جنگندگي و روحيه مناســب صحبت ميكند و تمام كاســه و كوزهها را بر سر بازيكنان 17،16 سالهاش مياندازد!

بر فرض محال كه تمــام صحبتهاي ترونيچ درست است. چرا او طوري اين صحبتها را عنوان ميكند كــه انگار نه انگار مســوول اصلي اين تيم است؟ ترونيچ هم مسوول انتخاب اين تيم از ميان دهها بازيكن بوده و هم مسوول آمادهسازي آنها چه از لحاظ فني و چه رواني.

اينكه مربي تيم ملي به اين ســادگي ميآيد از شــرايط روحي و فني تيمــش انتقاد ميكند و خودش را بيتقصير جلوه ميدهد يك بحث اســت و انتشــار اين صحبتها توسط رسانه فدراسيون و صد البته سكوت رييس درباره اين صحبتها بحث ديگري است.

در انتقــاد از عملكــرد ايــن مربــي صــرب صحبتهاي زيادي مطرح ميشــود. خيليها او را در حد و انــدازه همان مدرس و تدريس مســائل تئوري ميداننــد و معتقدند صالحيت فني هدايت تيمهاي پايه ايران را ندارد. درست و غلط اين ماجرا برعهده كارشناسان و فدراسيون بسكتبال اما همين اظهارنظرها نشــان نميدهد! كه يك جاي كار اين مربي ميلنگد و در ردههاي پايه كه بخش عمده كار در تمام بخشها بر دوش كادر فني اســت، خودش را تبرئــه و بازيكنان را بيروحيه و فاقد جنگندگي ميداند و به عادتهاي بد آنها اشــاره ميكند. اين بازيكنها اگر عادت بد داشــتند يــا نبايد انتخاب ميشــدند و يا بايد در ماههاي زيادي كه در اختيار تيم ملي بودند، اصالح ميشــدند. اتفاقي كه نيفتاد و نسلي كه پس از ســالها از لحاظ سايز و قامت، حرفهايي براي گفتن در آسيا دارد و آيندهدار هم هســت، بهعنواني بهتر از هفتمي آسيا نرسد و حاال مربي هم هيچ مشكلي را به گردن نگيرد!

صحبتهاي سرمربي تيم، عجيبترين و متحيركننده ترين مصاحبهاي بود كه درباره اين تيم انجام شده بود. مصاحبهاي كه يك بار به طور مختصر و بار دوم به طور مفصلتر روي سايت فدراسيون قرار گرفت و ترونيچ صرب به صحبت درباره علل باخت تيمش پرداخت. صحبتهايي كه بيش از هر چيز در قاب اپوزيسيون و مخالف عنوان شد

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran