Iran Varzeshi

حريف نيمهجان اما خطرناك

- راب ترين ‪Rob Train‬

«دربــي بيكافئين»؛ اين اصطالحي بوده كه خيلــي از رســانهها بــراي توصيف بازي يكشــنبه شــب رئال و اتلتيكو در شــهرآورد مادريــد به كار بردند، اصطالحي كه شــايد تا حدودي توانســت غرور دو تيــم را براي ارائه يك بازي جديتــر تحريك كند اما در نهايت چيزي نبود جز يك دســتگرمي براي هر يك از دو تيــم جهت آماده كردن خودشــان براي مأموريتهــ­اي مهمتــر بعدي. وقتي ســوت پايان به صدا درآمد غــرور دو تيم بدون آنكه لطمهاي به آن وارد آمده باشــد، حفظ شــد و از آن مهمتر روحيه سرمربيان و تيمهاي آنها. ايــن شــهرآورد بود كــه روي يــك صندلي دندانپزشــ­كي اروپايي برگزار شد، شهرآوردی كه تــب و تابش را به خاطر نداشــتن فرصت قهرماني در الليگا از دست داده بود. زينالدين زيدان و ديهگو ســيمئونه ميدانند كه در اين فصل تنها راهي كه براي كسب موفقيت دارند بردن جامي اروپايي اســت چون در داخل كه بارسلونا را از همين حاال ميتوان قهرمان ليگ دانست و شايد به همين دليل در شهرآورد نه نشــانهاي از خون و خونريزي بود نه جنگ با چنگ و دندان.

براي سرمربي رئال مادريد هيچ توجيهي براي پذيرش ريسكي غيرضروري در شهرآورد و در آستانه بازي برگشتش با يوونتوس در مرحله يــك چهارم نهايي ليگ قهرمانــان اروپا وجود نداشت. كريســتيان­و رونالدو بعد از 60 دقيقه و براساس يك برنامه كامال از پيش تعيين شده، از ميدان خارج شد بخصوص وقتي كه واكنش خونســردان­ه و بدون ذرهاي از اعتراض ســتاره پرتغالي به تصميم ســرمربياش را مشــاهده ميكردي. مرد فرانسوي كاري را كرده كه هيچ يك از همتايان قبلي او در اين تيم نتوانســته بودند انجــام دهند و فرمــول مديريت انرژي ســتاره رئــال را پيدا كرده اســت. اين فرمول فصل گذشته در اروپا نتيجهاي بيعيب و نقص داشــت و زيدان از تاريخ اخيــر ليگ قهرمانان درسهاي ديگري هم گرفته است.

مدافع عنوان قهرماني رقابتها در گذشته نشــان داده كه در حفــظ برتريهاي پرگلش در خانه مشــكل دارد: فصــل 2014-15 در همين ورزشــگاه ســانتياگو برنابئو، شالكه به كهكشــانيه­اي تحــت هدايــت آنچلوتي در دومين فصل مربيگري ايــن مرد ايتاليايي در رئال مادريــد، 4 گل زد. رئــال هرگز به طور جدي خطر حذف از رقابتها را احساس نكرد و با زدن 3 گل جواب گلهاي حريف را داد اما گلهــاي نيمه دوم لروي ســانه و كالس يان هونتالر نتيجه مجموع دو بازي رفت و برگشت را 5 بر 4 كرد، نتيجهاي نزديكتر و خطرناكتر از آنچه كه تيم مادريــدي تصور ميكرد. اين شبيه سناريويي بود كه يك سال پيشتر از آن در شب دفاع از برد 3 بر صفر خانگياش مقابل دورتموند تجربه كرد. در وســتفالن اشتاديون، ميهمان اســپانياي­ي كل نيمــه دوم را در اوج وحشــت و نگراني از خطر حذف ســپري كرد زماني كه دوبل گل ماركو رويس در 45 دقيقه نخســت، ميزبان را پيــش انداخت و آن را در آســتانه پيش انداختن از حريف پرآوازهاش در مجموع دو بازي رفت و برگشت قرار داد.

از آن زمــان زيدان بيشــتر به مهرههاي باتجربــه و كهنــهكارش تكيه كرده اســت و ســهلانگار­ي به ميزان زيادي از عملكرد تيم او در رقابتهاي اروپايي زدوده شــده اســت. اين مربي تــازهكار در بازي برگشــت تيمش برابر ولفسبورگ فهميد كه مرز ميان موفقيت و ناكامــي در رقابتهاي اروپايي چقدر باريك اســت. در آن بازي رئال مادريد در خانه بايد سه گل ميزد تا صعود كند.

امشب زيدان يك بار ديگر بايد اطمينان حاصل كند كه تيمش همان تعداد گلي كه آن شب از ولفسبورگ خورد را بدون جبران هيچ يك از آنها دريافت نميكند.

وجود ذهنيت «نداشــتن چيزي براي از دســت دادن» در ميان يوونتوسيها در بازي امشــب، براي رئال مادريد بســيار خطرناك اســت. يووه به مانند بوكسوري است كه در راند آخر مبارزه اســت و ميداند در راندهاي قبلــي امتيازات كمتــري از حريفش گرفته اســت اما هنوز ميداند كه امكان ضربه فني كــردن حريفش وجــود دارد. پــس هرچه ضرباتــش را وحشــيانهت­ر و مصممتــر بزند، آسيب بيشتري به آن خواهد آورد. زيدان بايد تيمش را براي ضربــات زودهنگام يوونتوس آماده كنــد. در دور قبلي گونســالو ايگواين كسي بود كه آستينها را براي نجات تيمش باال زد و با زدن يك گل و دادن يك پاس گل در عرض 10 دقيقه مسبب حذف تاتنهام شد و خودش قطعا جزو كساني است كه دوست دارد امشــب آن كار را تكرار كند و چه جايي بهتر از برنابئــو براي اثبــات تواناييهاي­ش. آمــار ميگويد شــانس صعود يووه بســيار ضعيف اســت چون هرگز ســابقه نداشــته تيمــي در مرحله حذفي ليــگ قهرمانان در خانــه 3 بر صفر ببازد و اين باخت را در خانه حريف جبــران كند. با اين حال يكي دو گل زودهنگام بــراي يوونتــوس ميتواند قفس مبارزه را بلرزاند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran