Iran Varzeshi

اگر قلعهنويي و دايي بگذارند

كدام تيــم بعد از پايان 3 هفته پيشرو بعد از پرســپوليس در جايگاه دوم قرار خواهد گرفت؟ ذوبآهن كه اكنــون با 48 امتياز در رتبه دوم قرار دارد يا اســتقالل كه همامتياز با ســايپا با 47 امتياز در جايگاه ســومي اســت؟ اين پرســش ما را متوجــه بازيهاي امروز و 2

-

بررسي رقباي 3 تيم اما نشان ميدهد كه كار سايپا نسبت به استقالل و ذوبآهن اندكــي راحتتر اســت. شــاگردان دايي براي اينكه در جايــگاه دومي قرار بگيرند جمعه با مشكيپوشــا­ن بــازي ميكنند. ديداري كه بعيد اســت دشواري آنچناني براي نارنجيپوشـ­ـان به همراه داشته باشد. مشكيپوشــا­ن بعد از باخت به اســتقالل ســقوطش به ليگ يك قطعي شد و بعيد اســت ديگر انگيزه آنچناني براي بازيهاي ليگ برتر داشته باشــد. حتي مديران اين باشــگاه نيز از همين حاال به دنبال رتق و فتــق امور مربوط به حضــور در بازيهاي ليگ يك هســتند و عمال همه ذهن خود را معطوف بــه آن بازيها كردهاند. حريف هفته آينده سايپا هم گسترش فوالد تبريز اســت. تيمي كه ديگر برايش تفاوتي ندارد در چه جايگاهي قرار بگيرد. گسترشــيها نه خطر سقوط را احســاس ميكنند و نه شانسي براي تصاحب سهميه دارند. آخرين بازي سايپا نيز مقابل پيكان است. ديداري كه چندان براي دايي و شاگردانش چالش برانگيز نيســت و اگر پاي كســب سهميه ليگ قهرمانان آســيا درميان باشــد بدون شك نارنجيپوشـ­ـان در آخرين بازي خود مقابل پيكان با انگيزههــا­ي باال به ميدان خواهند رفت. ســختترين بازي ســايپا تا رسيدن به رتبه دومي ليگ در واقع همين بازي اســت و مشخص نيست پيكان اساسا براي جلوگيري از دومي ســايپا برنامهاي داشته باشد يا خير.

دربــاره بازيهايــي كــه پيشروي ذوبآهن قرار گرفته اما نميتوان با قطعيت حرفي بــه زبان آورد. ذوبيها روي كاغذ از ســايپا و اســتقالل بازيهاي دشوارتري دارند. آنها هميــن هفته مقابل فوالد بازي ميكنند.

تيــم قلعهنويــي در اهــواز بــازي چالشبرانگي­ــزي دارد. بعــد از اين بازي ذوبآهــن در خانــهاش ميزبــان قهرمان ليگ هفدهم اســت. پرسپوليس براي دفاع از عنــوان قهرمانــي خود گام بــه بازي با ذوبآهن ميگــذارد و يقينا برانكو در اين بــازي از تمام ســرمايهها­يش بهره خواهد گرفت اما ســختترين بــازي ذوبآهن تا پايــان ليگ در هفته آخــر رقم ميخورد. جايي كه بايد با نفت تهران مصاف دهد. تا آن روز مشخص نيست كه نفت چه وضعي داشته باشد اما اينطور كه روند امتيازگيري در جدول پيش ميرود احتماال زردپوشان تهراني براي بقاي احتمالي در ليگ برتر به امتياز آن بازي نيــاز مبرم دارند و لحظات ســختي بر تيم اميــر قلعهنويــي خواهد گذشت. با توجه به بازيهاي باقيمانده دور از ذهن نيســت كه ذوبآهــن روند نزولي چشمگيري در مقايسه با ديگر تيمها داشته باشد و رتبه دومياش را به يكي از دو تيم ســايپا يا استقالل هديه كند. استقاللي كه در قياس با ذوب بازيهايش آسانتر است.

آبيها عصــر امــروز در تبريز مقابل گسترش فوالد قرار ميگيرند. بازي آنچنان پردغدغــها­ي بــراي اســتقالل پيشبيني نميشــود مگر آنكه فيــروز كريمي براي عرض اندام دوباره مقابل اســتقاللي­ها اين بازي را جدي بگيرد.

بازي بعد استقالل مقابل پيكان است كه احتماال سختترين بازي آبيها همين ديدار خواهد بود. شــفر و شــاگردانش در آخرين ايســتگاه نيز مقابل ســپاهان قرار ميگيرنــد. تيمي كه در فصــل جاري از ضرباهنگ مطلوبي برخوردار نبود و روندي كامال پرفراز و نشيب را پيمود. سپاهان اما در فصل جاري آنقــدر ضعيف نبود كه به ليگ يك ســقوط كند و بعيد هم هســت روند امتيازگيري­اش تــا آن روز به نحوي پيش برود كه احيانا براي بقا نياز به امتياز مقابل استقالل داشته باشد. آنچه در هفتههاي پاياني مدعيان رتبه دومي ليگ را به هدف خود نزديك ميكند بيش از همه اين پيشــگوييه­ا، بيگمان برخورداري از هماهنگي كافي و تسلط حداكثري بــر روح و روان خود اســت. ويژگي كه در اســتقالل هفتههاي اخير به وضوح ديده شده و مشخص نيست كه ذوبآهن يا سايپا نيز بتوانند همچون استقالل بر روح و روان خود در هفتههاي اخير مسلط باشند يا خير.

به هر حــال دومي وينفرد شــفر در ليگ هفدهم در دست مربياني همچون امير قلعهنويي و علي دايي اســت. مرداني كه بدشــان نميآيد يك خارجي را از رســيدن به ســهميه مستقيم ليگ قهرمانان آســياي فصل بعد ناكام بگذارند و باالتر از او بنشــينند. البته شــفر فينال جام حذفــي را هم پيــش رو دارد و پيروزي در اين بازي هم ميتواند اســتقالل را مستقيم به ليگ قهرمانان آســياي فصل بعد ببرد اما بدون شك نايــب قهرماني ليــگ اگر با قهرمانــي در جام حذفي توامان شود، كارنامه شفر را پربارتر جلوه خواهد داد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran