Iran Varzeshi

کاپیتان‌حیرت‌انگیز

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

كسی نمیداند چرا برانكو ايوانكوويچ سه سال پيش كه برای اولين بار بحث بازگشت سيدجالل حســينی به پرسپوليس مطرح شد، با اين قضيه مخالفت ورزيد (و البته در غياب او قهرمانی ليگ را در آخرين روز به استقالل خوزستان واگذار كرد) و حتی سال بعد كه سيدجالل سرانجام از نو پرسپوليسی شد، اين اكبر طاهری سرپرست وقت باشگاه پرسپوليس بود كه بانی كار خير شد وگرنه سرمربی كروات پرســپوليس همان موقع نيز بيشتر به صيد شجاع خليلزاده میانديشيد كه البته وی نيز از فصل گذشته سرخپوش شد.

پیر نشدنی

اين تصور و فرضيه هم كه ســيدجالل پير شــده باشد و با چنان دليلی برانكو از او دوری جسته باشد دور از باور بود زيرا در همان زمان نيز بازیهای قاطعانه وی در تركيب تيم ملی و در سيستمهای كار كارلوس كیروش نشان میداد كه وی حتی يك ســانتيمتر قدم به ســمت عقب بر نداشته است. او همين حاال نيز در فاصله كمی تا ۷3 ســاله شدن يك ستون استقامت و كوه مقاومت اســت و برخالف ساير مدافعان فيزيكی كه بيشتر توان و گرايش به برخورد دارند، به لحاظ فنی هم خوب اســت و بازی را به درستی میخواند و توان تشــخيص روال بازی حريفان و كار براســاس آن را دارد و با فكر كار میكند و نه فقط با چاالكی جســمانی كه سر زدنش از بازيكنی با اين سن، حيرتانگيز و غير قابل باور مینمايد.

سخنگوی جنگجو

ســيدجالل مظهر جنگجويی و ايستادن بر ســر اصول هم بوده است و بازوبند كاپيتان اول (كاپيتان دوم ســرخها حسين ماهينی است) بيهوده بر دستهای او بسته نشده اســت. او هم در زمانهای الزم سخنگوی اول تيم خود و نيازهای آن میشــود و اهم راههای اســتقرار درست در نقاط كليدی خط دفاعی و بطن آن را نيك میشناســد و چنان ســرعت انتقال دارد كه میتواند فورا دريابد طرح و نقشه مهاجمان و ساير نفرات رو به جلوی حريف چيست و برای مهار آن چه بايد كرد.

رکورد يگانه

ســيدجالل به لطف دو قهرمانی اخير ســرخهای تهرانی در ليگ برتر تعداد مقام اولیهايش را در اين ليگ به عدد ۶ رســانده كه باالتر از تمامی عنوانداران اين ليگ اســت. اين مســاله حتی برانكــو ايوانكوويچ را واداشت عصر روز شنبه و پس از قطعی شدن قهرمانی تازه سرخها در مشــهد اسم سيدجالل را در مصاحبههايش بياورد و متذكر شود كه از قهرمانی تازه او بسيار مسرور است.

بدون نشانی از نزول

از همه جالبتر اينكه سيدجالل به رغم پيشينه طوالنی كه وی را از تيمهای مطرح ســايپا و سپاهان نيز عبور داده و پای وی را به ليگ قطر هم باز كرد، كوچكترين نشــانهای از نزول و ميل به بازنشســتگ­ی را در كارش بروز نمیدهد و به نظر میرســد كه برای حداقل دو سال پر تكاپوی ديگر آمادگی و اشــتياق دارد. شايد جهان فوتبال مدافعان وسط «سن باال»ی ديگری مانند لوتار ماتيوس و فرانكو باره سی ايتاليايی را هم در 30 سال اخير رو كرده باشد و رافا ماركز مكزيكی نيز همين حاال فعال و پويا و مصمم به شركت در مهمترين مســابقات است اما حسينی هم طوری در فوتبال مــا عمل كرده كه حضور و بيالن كارش نه فقط دفاعيهای قوی از وی در راه حضور ديرپايش در صحنه مســابقات داخلی و خارجی بــوده بلكه اين نويد بزرگ را به همه همســنهای خود – و حتی جوانترها – داده كه مهم نيست سن و سالتان چيست و پر اهميتتر از آن برنامه داشــتن و وســيع تمرين كردن و بهرهگيری از طرح و نقشــههای درســت فنی و گروهی و البته پايمردی و هرگز تسليم نشــدن در ميدان است. منشوری كه شــايد بهترين تبليغكننده آن الاقل در فوتبال ايران همين سيدجالل بوده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran