Iran Varzeshi

نه برانكو ميرود، نه گرشاسبي

براي کنار رفتن سرپرســت باشگاه پرسپولیس، به هر دري زدند. چشمشــان را بر همه اتفاقات خوبي که رخ دادنشان در این چند ماه را به چشم دیده بودیم، بســتند و گیر دادند به تمدید نشــدن قرارداد بازیکناني که همه ميدانیم اصال کمتوقع نیستند و ما هم شــاید اگر جاي آنها

- زهرا اسدی ‪Zahra Asadi‬

از بركناري گرشاســبي نااميد شدند، حاال آمدهاند ســراغ برانكو. البته با ترفندي متفاوت. براي تغيير در مديريت باشگاه، از تمديد نشدن قراردادهاي بازيكنان بهانهاي ســاختند و دادند دســت هواداران تــا همه چيز به دســت خود پرسپوليس رقم بخورد اما براي راندن پروفسور، از راهي ديگر وارد شدهاند.

ادعايشان اما آنقدر ســادهلوحا­نه است كه هيچجوره در باورمان نمينشيند. گفتهاند برانكو ايوانكوويچ تصميم به ترك پرســپوليس گرفته. چرا؟ چــون دلش ميخواهد ســهگانه قهرماني در ليگ برتر را جشــن بگيرد و با پرسپوليس به فينال ليگ قهرمانان آسيا برود اما با محروميتي كه گريبان باشــگاه را گرفته، شــانس چنداني ندارد. به ويژه كه ســتارههاي سرخپوشــي كه قراردادشــ­ان در پايان فصل به پايان ميرســد، هنوز قدمي براي تمديد برنداشــته­اند و احتمال جدايي آنها از پرسپوليس وجود دارد.

ايــن را بهانه كــرده و مدعي شــدهاند كه مرد كروات، پا پس كشــيده امــا مگر آن روزي كــه برانكو با ميل خودش بــراي تمديد قرارداد به باشگاه رفت، پرســپوليس محروم نبود؟ مگر نــه اينكه وقتي آن قــرارداد دو ســاله را امضا ميكــرد، ميدانســت و همه ميدانســتي­م كه نيمــي از بازيكنان پرســپوليس آخر فصل آزاد ميشــوند؟ او در حالي امضاي قرارداد جديد را پذيرفــت كه تنها چنــد روز پيش از آن مهدي طارمي را به خاطر انتقال به الغرافه از دست داده بود و ميدانســت كه باشگاه نه ميتواند براي او جانشــين بياورد و نه براي بازيكناني كه احتماال بعد از آخرين بازي فصل، پرســپوليس را ترك خواهند كرد.

آن روزها البتــه خيلي كم بودند اميدواران به مانــدن ايوانكوويـ­ـچ. شــرايط نگرانكننده پرسپوليس از يك سو و پيشــنهاده­ايي كه هر روز يكــي از آنها رو ميشــد، احتمــال جدايي ســرمربي كــروات از پرســپوليس را هــر روز پررنگتر از روز پيش فرياد ميكرد. شــايد حتي خود پرسپوليسيه­ا هم اميد چنداني به ماندنش نداشتند اما او با يك امضا، همه را غافلگير كرد. اين سومين قرارداد پروفسور با پرسپوليس بود و اميدواركنن­دهترينش.

مگر آن روزي که برانکو با میل خودش براي تمدید قرارداد به باشگاه رفت، پرسپولیس محروم نبود؟ مگر نه اینکه وقتي آن قرارداد دو ساله را امضا ميکرد، ميدانست و همه ميدانستیم که نیمي از بازیکنان پرسپولیس آخر فصل آزاد ميشوند؟

درباره اين قرارداد تــازه حرفهاي جالبي از زبان برانكو شــنيديم. از او پرســيده بوديم «شما قراردادتــ­ان را براي دو ســال ديگر تمديد كرديد در حالي كه ميدانســتي­د پرسپوليس در تابستان آينده از جذب بازيكن جديد محروم است و شايد تنها يك صدم درصد براي بخشش اين محروميت شــانس داشته باشــد. از طرفي امسال، سال جام جهاني اســت و امكان دارد بازيكنان مليپوشتان بعد از جام جهاني پيشــنهاد خارجي داشته باشند و بخواهند بروند. همانطــور كه طارمي رفت. اين موضوع موقع امضاي قرارداد جديد اصال نگرانتان نكرد؟» و پاســخ گرفتيم: «قبــل از هر چيز بايد بگويم كه من به باشــگاه ايمان دارم. به بازيكنانم ايمان دارم. اين را ميپذيرم كه تمديد قرارداد در چنين شرايطي شــايد بزرگترين ريسك براي من بوده اما بايد بگويم كه بــه خودم هم ايمان دارم. من تمام چالشهايي را كه در دو ســال آينده در پرســپوليس پيشرويم اســت، پذيرفتهام اما قبل از هر چيز، نخواســتم هوادارانمـ­ـان را نااميد كنم. هواداراني كه در اين ســه ســال همهجوره من و پرسپوليس را حمايت كردهاند و به من و بازيكنانم اين همه عشــق دادهاند. رها كردن اين هواداران و پشت كردن به آنها خيلي سخت است. بايد اعتراف كنم كه من نتوانستم از آنها بگذرم و خواستهشان را ناديــده بگيــرم. االن هم با اينكــه ميدانم كار خيلي سختي داريم، مطمئن هستم همگي با هم اين مشــكالت مقطعي را هم پشــت سر خواهيم گذاشت و به اهداف بزرگمان ميرسيم.»

نه دقيقــا همين چند جملــه اما حرفهايي مشــابه را برانكو وقتي روي صندلي داغ برنامه نود هم نشســته بود، به زبان آورد كــه البته مخالفان پرســپوليس انگار هيچ كــدام را بــاور نكردهاند. بــراي همين اســت كه جدايي ســرمربي كروات را انداختهاند ســر زبانها و هــر روز به يك بهانه تكرارش ميكنند.

جالبتر اينكه سرمربي فصل بعد پرسپوليس را هم معرفي كردهاند؛ علي دايي كه ســايپا را به يك قدمي ليگ قهرمانان رســانده و چيزي نمانده كه سهميه آسيايي بگيرد. گذشته از اين موضوع، بايد يادآوري كرد كه نه تنها برانكو و پرســپوليس قرارداد دو ساله دارند، بلكه از قرارداد دايي و سايپا هم يك فصل ديگر باقي مانده.

شــايعهها اما گوششــان بدهكار اين حرفها نيست و ادعا كردهاند كه باشگاه پرسپوليس براي بســتن پرونده شكايت ســه و نيم ميلياردي علي دايي تصميم گرفته او را بر جاي ايوانكوويچ بنشاند اما ننوشــته و نگفتهاند كه در آن صورت، تكليف قرارداد برانكو چه ميشــود. براي تسويه حساب با دايي او را روي نيمكت پرسپوليس بنشانند كه به پروفسور بدهكار شوند؟

يعني حتي يك درصد هــم فكر نكردهاند با اين توقعاتــي كه برانكو با تيــم رويايياش ايجاد كــرده و محروميتي كه يقه باشــگاه را گرفته، نه دايي و نه هيچ مربي ايراني ديگري حاضر نيســت ريســك نشســتن روي نيمكت پرســپوليس را بپذيرد؟ البته كه پشــت چنين ادعاي سطحي و غيرعاقالنه­اي هيچ منطقي را نبايد جســت و جو كــرد. همه چيز بهانهاي به نظر ميرســد براي به حاشــيه بردن پرســپوليس كه روزهاي گذشته حميدرضــا گرشاســبي به خاطــر تمديد نكردن قرارداد بازيكنان سيبل شده بود و به او میتاختند. تا ديروز، مديريت باشــگاه را زير سوال ميبردند و حاال با نام برانكو، پرسپوليس را به بازي گرفتهاند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran