Iran Varzeshi

دوئلها را ببريد، اشتباه نكنيد، موقعيتشناس باشيد

-

پرسپولیس باید باالترین کیفیت خود را ارائه دهد که این مستلزم یك چیدمان خوب، کیفیت باالي بازیکنان، ارائه بهترین عملکرد از آنها و تغییرات مثبت در حین بازي خواهد بود

پرسپولیس براي رسیدن به صدر جدول گروه آسیایياش و راحتتر کردن مسیر صعود به مراحل باالتر دو تا از مهرههاي اصلياش را از دست داد. درست بعد از پایان بازي چهارشنبه بود که مسجل شد برانکو در بازي با السد نميتواند از فرشاد احمدزاده و محسن ربیعخواه استفاده کند و حاال پروفسور باید بدون تمام داشتههایش براي نبردي بزرگ مهیا شــود. بازي با السد از دو جنبه براي هواداران و اعضاي تیم پرسپولیس اهمیت دارد. یکي انتقام بازي رفت و دومي صدرنشیني که البته جنبه اول بیشتر براي هواداران مهم است و تیترهاي ژورنالیستي را صیقل ميدهد. در مورد دوم هم پرسپولیس کارش را براي مرحله بعد راحتتر خواهد کرد و هر چقدر که برانکو بگوید دیدار با االهلي عربستان یا الجزیره امارات برایش فرقي نخواهد داشت از تاثیر میزباني در صعود به یك چهارم نميتواند چشم بپوشد.

پرســپوليس از بازي ســخت با پارس جم تا ديــدار سرنوشتســا­ز مقابل الســد فاصله زيادي نداشــت اما بايد كيفيتي چند برابــر آنچه در آن مســابقه نشــان داد را ارائه كند تا به خواستهاش برســد. تيم برانكو بعد از يــك روز ريكاوري و يك روز اســتراحت فقط دو جلســه براي السد تمرين كــرده و بايــد مقابل تيمــي به ميــدان برود كه همچنان روي دور برد است. السد همان روزي كه پرســپوليس قهرمانياش در مشهد را قطعي كرد 9 گل بــه الخريطيات نگونبخــت زد و با اينكه به الدحيل قهرمان نرسيد اما ثابت كرد بعد از اين تيم سرمايهدار و پرمهره در ليگ ستارگان حريف ندارد و حاال يكي از قدرتهاي غرب آسياست.

اين طرف شــرايط پرســپوليس ظاهرا خوب اســت اما در واقع تعريفي هم نــدارد. در روزهايي كه بســياري معتقدند تيــم برانكو افــت كرده و كيفيت گذشــته را نــدارد و البتــه او همچنان موافق اين نظريه و انتقادهايي از اين دست نيست

صدرنشــيني در گروه و شكست السد ميتواند يك هدف بزرگ براي برانكو و شــاگردانش باشــد كه البته راحت به دســت نخواهد آمد. پرسپوليس اگر سوداي شكست السد و صدرنشيني در گروه را دارد بايد كيفيتي چند برابر آنچه مقابل پارس جم نشــان داد را ارائه كند. براي شكست نايب قهرمان قطر شــايد كيفيت پرسپوليس در روزهاي خوبش در ليگ برتر هم كافي نباشد. تيم برانكو مطمئنا با كيفيت روز بازي با نسف قارشي و الوصل هم برنده اين مســابقه نخواهد بود و بايد از همه لحاظ آماده باشد. مهمترين مساله ايجاد انگيزه و تعيين هدف براي بازيكنان اســت. بســياري معتقدند قهرماني زودهنــگام باعث افــت كيفيت تيم پرســپوليس در بازيهــاي اخير داخلياش شــده و اين افت تا حدودي در بازيهاي آســيايي ســرخها هم نمود داشــته. حاال اما بازي بزرگ فرا رسيده و با اينكه پرســپوليس صعودش را قطعي كــرده، كادر فني ميتواند هدف بزرگتر يعني صدرنشيني آسيا را با شرح درست موقعيت براي بازيكنان، ايجاد انگيزه نزد آنها و تالش براي رسيدن به پيروزي در دسترس قرار دهد. از دست دادن احمدزاده و ربيعخواه كه همواره از بازيكنــان اصلي و مد نطر برانكو در سيســتمها و بازيهــاي متفاوت بودند حتمــا او را با چالشهايي مواجه خواهــد كرد اما مجموعه فعلي پرســپوليس بدون اين دو مهره نيز ميتواند از پس السد بر بيايد. حريــف قطري فردا با تمام قوا و با اســتراحت كافي بــه ميدان ميآيد و البته براي صدرنشــيني و پايان مقتدرانــه در ايــن گروه انگيزههــا­ي الزم را خواهد داشــت. پيشبيني ميشــود بازي فردا يك مسابقه كامال تاكتيكي و پرفشــار باشد كه به احتمال فراوان بســيار نزديك و نفسگير دنبال خواهد شد و اختالف نتيجه هر چه باشد مثل بازي رفت نميشود.

در چنيــن فضايي پرســپوليس بايــد باالترين كيفيــت خــود را ارائه دهــد كه اين مســتلزم يك چيدمان خوب، كيفيت باالي بازيكنان، ارائه بهترين عملكــرد از آنهــا و تغييرات مثبــت در حين بازي خواهد بــود. در واقع و به صــورت خالصه چنانچه فردا روز خوب برانكو و بازيكنانش باشــد شكســت الســد با ســتارههاي­ي مثل ژاوي، بونجاح و پورعلي گنجــي كه در بازي رفت نقش پررنگي در شكســت پرسپوليس داشتند و حاال حسن الهيدوس باتجربه را هم در اختيار دارند، غيرممكن نخواهد بود و سرخها ميتوانند به هدفشــان برسند. پرسپوليس ميتواند با درس گرفتن از اتفاقات بازي رفت براي رســيدن به هدف شــرايط متفاوتي را رقم بزند. در آن مسابقه پرســپوليس بيشــتر از حريفش مالك توپ بود اما بيشــتر دوئلها را باخت و با اشــتباهات فردي زياد شكســتی تلخ را متحمل شــد. شكستي شبيه بازي فصل قبل با الريان و الهالل.

پرسپوليس فردا با پشتوانه هوادارانش به لحاظ انگيزشــي مشكل نخواهد داشــت و توجيه شده اما از نظر فني پيروزي مقابل الســد قدرتمند مســتلزم پيروزي در دوئلهاي تن به تن، رســاندن اشتباهات فردي به نزديكيهاي صفر و موقعيت شناســي است تا اين بازي نزديك در نهايت به ســود سرخها تمام شــود و جشن ايســلندي پايان مسابقه همان جشن صدرنشيني باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran