Iran Varzeshi

احسان احيا شد

- آزاده پيراكوه ‪Azadeh Pirakouh‬

ســالها بود كه ديگر از حد متوسط دنيا باالتر نرفته بود. 65 يا 66 متر، بهترين ركوردهايي بود كه در بهترين شرايطش ميتوانست پرتاب كند. آنقدر در اين ركوردها در جا زده بود كه حتي خوشــبينتر­ين طرفداران احسان هم سختشان بود رسيدن به 67 يا 68 متر را برايش تصور كنند. برخي منتقدانش از درون خانواده دووميداني هم به صراحت ميگفتند المپيك لندن و نايب قهرماني در اين رويداد، پايان كار او بوده و ادامه تالش احسان، دست و پا زدن بيمورد است اما خودش مثل هميشه خودش را باور داشت. مسيرش را تغيير داد و حاال با اين تغيير، بار ديگر از مرز 68 متر عبور ميكند. ركوردي كه بيترديد مدال المپيك است البته اگر حفظ شود.

در روزهاي زمســتان، بدون داستان خاصي تمريناتــش را دنبال كرد. مدتــي در كيش كنار مك بود تــا اينكه مربي آمريكايــي رفت و قرار شــد تمرينات در آلمان و آمريكا بــا حضور اين مربــي دنبال شــود. برنامهاي كه گويــا باالخره قرار است جواب بدهد. ســند اين حرف ركوردي اســت كه احســان حدادي در آمريكا ثبت كرده. نايــب قهرمان پرتاب ديســك المپيك لندن كه براي حضور در مســابقات پرتابهاي USSD چوالويســت­اي آمريكا راهي اين كشور شده بود، توانســت با ركورد 68 متر و 85 سانتيمتر قهرمان شــود و نشان دهد كه هنوز تمام نشده و روزهاي خوبــي را در پيش دارد. 68 متر و 85 ســانتيمتر، ركوردي نيســت كه بتوان راحــت از كنارش رد شــد. اين ركورد اگر در فاصلــه زماني نزديك به المپيك ثبت ميشــد بيترديد احسان را در زمره مــدال آوران احتمالي المپيك قــرار ميداد اما با اين حال ثبت اين ركورد در نخســتين مســابقه فصل آن هم در شــرايطي كه زمستان به تازگي به پايان رسيده و هنوز تقريبا يك ماهي تا رسيدن به شــرايط ايدهآل در دووميداني باقي مانده، حتي اين اميد را زنده ميكند كه شايد ركورد 69 متر و 32 ســانتيمتر احسان دست بخورد و او بتواند اين ركورد را جابهجا كند.

احســان حدادي در شــرايطي مسابقهاش در چوالويســت­اي آمريكا را به پايــان برد كه در نخســتين پرتابش ركورد ،59/40 در پرتاب دوم 67/99 و در پرتاب ســوم58/86 را به ثبت رساند و با دو پرتاب دومش نشــان داد كه از نظر بدني شــرايط خوبي دارد. احســان در حالي از مرز 68 متر عبور كرد كــه از المپيك لندن كه با 68 متر و 19 سانتيمتر، مدال نقره اين بازيها را مال خود كرد، نتوانسته بود به اين ركورد نزديك شود. حتي مدال بازيهاي آســيايي احسان با ركورد 65 متر به دســت آمد؛ ركوردي كه احسان از آن رضايت نداشــت و معتقد بود كه نتيجــه ضعيفي براي او به حســاب ميآيد. در روزهاي منتهي به المپيك ريو نيز هر روز اوضاع بدتر شــد تا اينكه احســان در بدترين شــرايط ممكن راهي المپيك شــد اما ضربهاي كه احسان به واسطه اتفاقهاي پيش از ريــو و همچنين نتيجه ضعيفي كه در اين بازيها به دســت آمد، خورد؛ زمينهساز تغييرات بزرگي در زندگي احسان شــد. نايب قهرمان پرتاب ديسك المپيك كه با ركورد 68 متر و 85 سانتيمتر به رده دوم دنيا برگشته، سر فرصت مصدوميتش را رفع كرد و از فدراسيون خواست اجازه تمرين با حسين توكلي را به او بدهند. تصميمي كه در نتيجه امروز احســان به خوبي ميتوان تاثيــرش را ديد. اين تصميم درســت با انتخاب مك ويكينز بهعنوان مربي احســان كامل شــد و كمك كرد تا احسان حدادي دوباره احيا شود؛ هماني شود كه بايد باشد.

احســان حدادي بعد از شش ســال دوباره از مرز 68 متر گذشــت تا براي حريفانش خط و نشان بكشــد. حريفاني كه البته از آنها هم خبري نيست. احســان با اين ركورد بار ديگر به دايمون ليگ دعوت ميشــود و اينجاست كه بايد منتظر قدرتنمايي دوباره او باشــيم ضمن اينكه او معتقد است يك ركورد استثنايي براي بازيهاي آسيايي ميخواهد. جايي كه بنا دارد با كســب چهارمين مدال در بازيهاي آسيايي براي هميشه نامش را در ورزش اين قاره زنده نگه دارد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran