Iran Varzeshi

پشت‌پای‌دایی‌به‌شفر‌و‌قلعه‌نویی

-

دو تا سهميه ليگ قهرمانان مانده و پنج تيم اميدوار. البته كه سايپا، ذوبآهن و استقالل براي نايبقهرمان­ي ميجنگند اما سومين سهميه ليگ برتري چشم پيكان و حتي فوالد را هم گرفته و رقابت باالنشينها­ي جدول را دوچندان حساس كرده است. براي نايبقهرمان­ي، استقالل جام حذفي را هم دارد اما هر چه باشد رقيب ديرينهاش براي دومين بار متوالي قهرمان شده و نزديكتر شدن به اين تيم هم حاال ارزشي پيدا كرده براي خودش. به اندازه سايپا و استقالل، تيم قلعهنويي هم براي نايبقهرمان­ي شانس دارد و با رقابت اين سه تيم، بعيد است كه پيكان و فوالد سهميه بگيرند. جامــي كه ليــگ برتريهــا را مدام به جــان هم ميانداخت، اين بار مشــتري چنداني نداشــت. در واقع پرســپوليس آن را زمين نگذاشــت كه تيم ديگري براي به چنگ آوردنش خود را به دردســر بيندازد. تيم برانكــو جوري قهرمان شــد كه ديگر كســي جام را حتــي در روياهايش نبيند. روياي امــروز باالنشــين­هاي ليــگ برتر نشســتن در كمترين فاصله از پرسپوليس است. اينگونه بود كه ســكوي دومي اينقدر ارزش پيــدا كــرد. حاال به جــاي هيجان قهرمانــي، تب دومي ليگ برتر را فرا گرفته و جديترين مدعياش هم سايپا است. تيم جوان علي دايي كه پيشــرفت هر روزهاش ملموس بــود، حاال به نزديكترين فاصله از قهرمان زود هنگام ليگ برتر رسيده.

تا ســوت پايان ليگ هفدهم، دو هفته بيشتر نمانده و اگر حساب پرسپوليس را از بقيه باالنشينها جدا كنيم، ميماند سايپا، ذوبآهن، استقالل، پيكان و اگر خوشبين باشــيم، فوالد. اينها تيمهايي هســتند كه بــا اختالف امتيــازي دورقمي نســبت به پرســپوليس، ردههاي دوم تا پنجم را مال خود كردهانــد اما جايگاه هيچكدامشــ­ان محكم نيست.

ســايپا با 50 امتياز فعال دوم اســت، ذوبآهن 49 امتياز گرفته، اســتقالل 84، پيــكان 45 و فــوالد هم .43 بــا اين حال نميتــوان پيشبيني كرد كــه كدام تيمها به ليگ قهرمانان ميرســند و سهميه براي كدامشان حسرت ميشود. داستان اما وقتي جالبتر ميشــود كه بدانيم اين تيمها قرار اســت در هميــن دو هفته پيــشرو با هم مقابله كنند.

سايپا بازي يكي مانده به آخرش را در خانه مقابل گســترش فوالد برگزار ميكند كه بعيد است بازنده شــود. بازي با پيكان اما به اين آســاني نيســت چرا كه جاللي و شاگردانش هنوز به آسيايي شدن اميدوارند. درست مثل ذوبآهن كه اگر چه بازي هفته آيندهاش برابر پرسپوليس به دليل قهرماني زودهنــگام اين تيم خيلي ســخت به نظر نرســد (مگر اينكه شــاگردان برانكو دنبال ركورد باشــند) اما قطعــا در خانه نفت كه براي بقا ميجنگد، به دردسر خواهد افتاد.

استقالل اما هر دو بازياش دشوار است. آبيها ابتدا بايد با پيكان كه همچنان دنبال ســهميه هســتند، بجنگند و بعد از آن هم با ســپاهان كه خطر سقوط هنوز تهديدش ميكند اما آيا پيكاني كه دو بازي آخرش را قرار است برابر استقالل و سايپا برگزار كند، ميتواند به گرفتن ســهميه آســيا اميدوار باشــد؟ يا حتي فوالد كه يكــي از حريفان پيشرويش ســپيدرود (كه سقوطش هنوز غيرممكن نشده) است و آخرين بازي خود را بايد مقابل تراكتورساز­ي برگزار كند؟

شايد نه به اندازه ســايپا و ذوبآهن و اســتقالل اما اگر روي كاغذ حســاب و كتاب كنيم، براي تيمهاي پنجم و ششــم هم چند درصدي شــانس ميماند. مهمتر از سهميه آســيايي اما نايبقهرمان­ي است كــه ذهن ســايپا را بدجــوري به خودش مشغول كرده و ذوبآهن و استقالل هم از آن غافل نيستند. براي ايستادن بر سكوي نايبقهرمان­ــي، تيــم دايي تنهــا 3 امتياز ميخواهــد؛ اين 3 امتياز را گســترش به نارنجيها هديه ميكند؟

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran