Iran Varzeshi

پيراهنهاي بدون تاریخ، بدون امضا!

- آیسان سعیدی ‪Aisan Saeedi‬

جام جهاني هميشه يك ويترين بوده؛ ويتريني پر از زرق و برق كه همه ميكوشند تا جــذاب ترين و چشــمنوازت­رين محصول خــود را در اين ويترين قــرار دهند و براي مخاطــب دلبري كنند. محصول اين ويترين البته در مستطيل سبز رونمايي ميشود اما در ارائه اين محصول، هميشــه بسته بندي شيك نيز نقش كليدي بازي ميكند.

تمامي تيمهــاي حاضر در فســتيوال بزرگ و پرمشــتري جام جهاني براي بسته بندي محصول خــود از مدتها قبل برنامه ريزي كــرده و با همفكري بــا كمپانيهاي توليد البســه ميكوشــند طرحــي جذاب و نونــوار را براي جام جهانــي ارائه دهند تا مخاطب بيشــترين لــذت را از ويترين جام جهاني ببرد.

قصه جام جهانــي براي فوتبال ايران از ســال 1978 آغاز شد؛ روزگاري كه عظمت و وســعت جام جهاننما به اين اندازه نبود و ايران بهعنوان تنها نماينده آسيا و اقيانوسيه در جمــع 16 تيم منتخب جــام جهاني، به رغم بيتجربگي، كامال حرفهاي و آبرومندانه عمل كرد. قرارداد با كمپاني معتبر آديداس به ارزش 30 هزار دالر يك قرارداد فوقالعاده بــراي فوتبال ايران بود كه عــالوه بر انتفاع اقتصادي چشمگير، سبب شد تا تيم ايران با پيراهنهاي ساده اما زيباي خود در آرژانتين در چشم باشــد. در ســالهايي كه چندان طراحي لباس مطرح نبود، آديداس براي تيم ملي ايران طرح ســادهاي زد كه مورد پسند همه قرار گرفت. لباسهاي يكدست سفيد با سه خط معروف آديداس روي آستينها كه تا انتهاي شورت امتداد مييافت.

20 سال بعد و در نخستين جام جهاني بعد از انقالب اما ماجراي طراحي لباس تيم ملي شبيه يك فيلم ســينمايي بود. محمد مايلي كهن ســرمربي وقت تيم ملي، بعد از گرفتن حكم ســرمربيگر­ي تيــم ملي، براي لباس تيم، شــخصا دســت به طراحي زد و با همان روحيه ميهن پرســتي خود طرحي آوانــگارد را روي كاغــذ طراحــي كرد كه حســابي به دل مينشســت. پرچم ايران به شكل سه خط كه از سمت چپ لباس جايي كه قلب قرار داشــت، آغاز ميشد و به شكل اغراق شدهاي به شانه ميرسيد، طراح خود شــخص مايلي كهن بود تا تيــم ملي با اين پيراهــن جذاب در جام ملتهاي 96 امارات و مقدماتي جــام جهاني 98 به ميدان برود. با بركناري مايلي كهــن در نيمه راه و البته صعود دراماتيك، فدراسيون صفايي فراهاني اين طرح را به فراموشــي ســپرد و طراحي لباس را به كمپاني پوما سپرد تا آنها طرحي ســاده را براي فرانسه در نظر بگيرند؛ لباسي ســفيد كه آســتينهاي­ش دو نوار پهن سبز رنگ داشت؛ يك طرح ساده اما قابل قبول.

8 ســال بعد و در جــام جهاني 2006 پوما باز هم حامــي مالي ما بود و يك طرح ســاده و عاري از خالقيت را براي تيم ملي ارائه كرد؛ پيراهن يكدســت سفيد كه روي شــانههايش عكس يوزپلنگ معــروف پوما خودنمايي ميكرد و انتهاي آستينها نيز با حلقه قرمزي تزئين شده بود و در پشت نيز دو خط قرمز شــماره بازيكن را در برگرفته بودند طرحــي كه با وجود عــدم خالقيت، زيبايي حداقلي داشت و آبرومند بود.

8 ســال بعد براي جام جهاني ،2014 فدراسيون فوتبال يك سناريوي جذاب را در پيش گرفت.

فدراســيون در تعامل با سازمان محيط زيســت، يوز ايراني را بهعنوان نماد تيم ملي در نظر گرفت و كوشــيد آن را روي پيراهن طراحي كند اما فيفا زير بار اين طرح جالب و آوانگارد نرفت.

چند ماه پيش از جام جهاني و در سفر بالتر به تهران و در جلســه بالتــر با ابتكار، توضيح رييس ســازمان محيط زيست ايران دربــاره ارزش گونه يوز ايراني و البته اهداي قاليچه با نقش يوزپلنگ ســبب شد تا بالتر با اين طرح موافقت كنــد و در جام جهاني با پيراهنهايي با نقــش يوزپلنگ به ميدان برويم كه به شدت توي چشم بود. طرحي كه در جام ملتهاي اســتراليا نيز روي پيراهن تيم ملي قرار داشت.

براي جام جهاني 2018 اما فدراسيون فوتبال ايران همه برنامههاي پيشــين را به هم زده اســت. با وجود اينكه ايران دومين تيــم راه يافته به جام جهاني لقب گرفت اما مسووالن فدراسيون تمام روزهاي گذشته را به بطالت و روزمرگي ســپري كردند و مسير را از ابتدا اشــتباه رفتند. آنها در ابتدا با يك قرارداد عجيب و من درآوردي اسپانســري البسه تيم ملي را در يك مهندسي معكوس بــا پرداخت پول نهايي كردند تا نخســتين تيمي در تاريخ ورزش جهان باشــيم كه به جاي انتفاع اقتصادي و درآمدزايي از قرارداد اسپانســر، حاضر شــده به اسپانسرش پول بپردازد!

ماجــرا اما بــه همين جا ختم نشــده، در حاليكــه همه تيمهــاي حاضر در جام جهاني يكي پس از ديگري جشــن پيراهن خــود را برگزار كــرده و كيتهاي لباس در جــام جهاني را با طراحيهاي چشــمنواز و فوقالعاده رونمايي كردهاند، فدراســيون ما هيــچ طرح خاصي براي جــام جهاني ندارد و در فاصلــه قريب به دو مــاه مانده به جام جهاني تازه بــه فكر افتاده كــه براي طرح پيراهن جام جهاني بايد دست به كار شود.

نتيجه اين ســاده انــگاري حذف نقش يوزپلنــگ از لبــاس تيــم ملي اســت چه آنكــه كمپاني آديداس فرصــت كافي براي طراحــي نقــش يوزپلنــگ در پيراهنهاي طرح جديدش را ندارد و نتيجه اين ميشود كــه تيم ملــي با يك لباس ســاده شــبيه لباسهــاي تمرينــي بايد در جــام جهاني به ميدان برود.

لباسهايي كه براي پوشــيدن آنها بايد 300 هــزار دالر نيــز به كمپانــي آديداس پرداخــت كنيم! پيراهنهايـ­ـي بدون تاريخ، بدون امضا و البته زشت و بي قواره.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran