Iran Varzeshi

تغيير وزن تنها با مجوز مربيان تيم ملي

- ناصر انصافی مقدم ‪Naser Ensafi Moghaddam‬

بازگشــت غيرقابــل پيــش بيني «رســول خادم» به فدراســيون کشــتي که بــه اصــرار و تاکيد اعضــاي مجمع فوقالعــاد­ه ایــن فدراســيون و برخالف ميــل باطني او صــورت گرفــت، ابهاماتي را در پي داشــته اســت. او روز دوشــنبه هفته پيش بــدون آنكه در مجمع فوقالعاده فدراســيون کشــتي حاضر شــود، اعالم کرد که بــه تاکيد و اصرار دوســتان خــود که همانــا اعضاي مجمع هســتند، کار خــود را در فدراســيون دوباره از ســر خواهد گرفت. اما «محســن کاوه» مربي و ســرمربي اســبق تيم ملي کشــتي آزاد ميگوید: «مشــكالت همچنان به قوت خود باقي اســت و بيانيهاي که رســول خادم منتشــر کرد، به خوبي نشــان ميدهد، تضميني بــراي ماندن او وجــود ندارد.»

آقاي کاوه، مســاله استعفای رسول خادم و بازگشــت دوباره او به فدراسيون کشتي پس از 40 روز، کمي تعجببرانگي­ز و در نوع خود شاید بينظير به نظر ميرسد، نظر شما در این خصوص چيست؟

بايد ديد رســول خادم اصال چرا استعفا داد و بعد چه اتفاقي افتاد كه او دوباره بازگشت. او خواســتهها­يي از مســووالن وزارت ورزش داشــت و بايد ديد آيا او به خواســتهها­ي خود رســيد يا نه امــا بيانيهاي كه خــادم در زمان بازگشت خود به فدراســيون كشتي نوشت، به خوبي نشــان ميدهد او به خواســتهها­ي خود نرسيده و شــرايط و وضعيت براي كشتي هيچ تغييري نكرده است.

پس چه اتفاقي افتاد که رسول خادم را راضي و راغب به بازگشــت دوباره به کشتي کرد؟

ســوال من از اعضاي مجمع فدراسيون كشــتي و خود رســول خادم و ديگر مسووالن فدراسيون كشتي همين است كه در اين مدت طوالنــي چه اتفاقــي افتاد كه رســول دوباره برگشــت در حاليكه هيچ تغييري هم بهوجود نيامد. جز اينكه در اين مدت طوالني، همكاري و نزديكــي بين فدراســيون كشــتي و وزارت ورزش تيرهتر شــد و اين دو نهاد از هم فاصله گرفتند كه اين مساله به هيچ وجه خوب نيست. فدراسيون كشتي بايد خود را به وزارت ورزش نزديكتر كند و اين وزارتخانه هم موظف است حمايت بيشتري نسبت به كشتي داشته باشد.

بيانيهاي که رســول خــادم بعد از بازگشت خود منتشر کرد، اميدوار کننده به نظر نميرســد و نشان ميدهد کشتي همچنان مشــكالت گذشته خود را دارد، از نظر شما حرفهاي رسول منطقي است؟

مســلما اگر مشكالت كشتي حل نشود، حرفهاي رسول بســيار منطقي است. امسال، ســال مهمي براي كشــتي اســت و ما عالوه بر پيكارهــاي قهرماني بزرگســاال­ن جهان در بوداپست مجارستان، بازيهاي آسيايي 2018 جاكارتــاي اندونــزي را هم داريــم. مدالهاي كشــتي در اين بازيها بــراي كل ورزش ايران بســيار تعيينكننده و تاثيرگذار اســت. كشتي اگــر نتوانــد در هر دو رشــته آزاد و فرنگي در بازيهاي آسيايي نتيجه بگيرد، در واقع ورزش ما در جاكارتا زمين خورده است.

با توجه به بيانيه رسول خادم، آینده کشتي را چگونه ميبينيد؟

متاسفانه آينده كشتي را خوب و روشن نميبينم، انگار فدراسيون كشتي و وزارت ورزش با هم وارد جنگ و دعوا شدهاند. بيانيه خادم به خوبي نشــان ميدهد هيچ تضميني براي بودن و ماندن او وجود ندارد. وقتي شرايط و وضعيت تغييري نكرده اســت، اصال چه تضميني وجود دارد كه رسول چند وقت ديگر نگويد من با اين شــرايط ديگر نميتوانم به كار خود ادامه دهم. بيانيه خادم و نوع رفتار وزارت ورزش به خوبي نشان ميدهد اختالف بين اين دو نهاد به قوت خود باقي اســت و اوضاع نه تنها بهتر نشده كه بدتر هم شده است.

رســول خادم گفته به اصرار و تاکيد اعضاي مجمع دوباره به کار خود بازگشته است، به نظر شما توجيه درستي است؟

رسول گفته مجمع به او تكليف كرده كه به فدراســيون بازگردد و من به خاطر دوستانم ميآيم در حاليكه چگونه مجمع ميتواند براي رييس فدراسيون كشــتي تعيين تكليف كند؟! هياتهاي كشتي هميشــه زيرنظر فدراسيون كشــتي عمل ميكننــد و از خــود اختيار تام ندارنــد اما اينجا قضيه برعكس شــده و رييس فدراسيون كشــتي زير نظر و تابع تصميمات و دستورات روساي هياتهاي كشتي بوده است! همين مســاله، بازگشت رسول خادم را گنگ و پيچيدهتر كرده است.

رســول خادم قبل از استعفاي خود درباره تبعات کشــتي نگرفتن با حریفان رژیم صهيونيستي مسائلي را عنوان کرد که به نظر ميرســيد خوشایند مسووالن کشور نبود.

درباره بحث اسراييل و دخالت مسووالن سياســي الزم اســت به اين نكته اشــاره كنم كه برخيها مســاله مبارزه نكــردن با حريفان اســراييلي و در پي آن تحريم كردن كشــتي و ورزش ايران را خيلي بــزرگ جلوه داده بودند و به نظر ميرســد در اين باره غلو شــده است. آمريكاييهـ­ـا براي مســابقهها­ي جــام جهاني كشــتي آزاد بــه روسها ويزا ندادنــد اما هيچ جريمــه و توبيخي از ســوي اتحاديــه جهاني كشــتي براي آمريكاييها صــورت نگرفت. اگر كشــتي گيران ما را به خاطر كشتي نگرفتن با حريفان اسراييلي، سر ببرند و يا كشتي و ورزش ما را تحريم كنند، بايد كشتي آمريكا را هم چند روز پيش بــه خاطر ندادن ويزا به روسها نابود ميكردنــد! در عرف بينالمللــ­ي ورزش، قانون جريمــه و توبيخ براي همه كشــورها از جمله ايران و آمريكا و روســيه يكسان است و فرقي بين كشورها نيســت. به نظرم ميشود با ايجاد يك رابطه دوســتانه از طريق ديپلماسي ورزش با اتحاديه جهاني كشــتي و كميته بينالمللي المپيك، مشــكل مبارزه نكردن با ورزشكاران اسراييلي را حل و فصل كرد.

آقاي کاوه، تلقي خاصي از اســتعفاي 40 روزه رسول خادم براي کشتي دارید؟

بــه نظر مــن در اين 40 روز، كشــتي بدترين دوران خود را سپري كرد چرا كه عدهاي از افراد جامعه كشتي در فضاي مجازي به جان هم افتادند و پشت سر هم حرفهايي را زدند كه زيبنده كشتي نبود. ضمن آنكه ما در اين مدت، 40 روز طاليي را از دســت داديم و از كشــتي عقب افتاديم و زمان زيادي از دست رفت.

اولتيماتوم كادر فني به كشتيگيران

تغيير وزن كشــتيگيرا­ن در رقابتهاي انتخابي تيمهاي ملي كشــتي تنها با مجوز كادر فني امكانپذير اســت. طبق فرآيند انتخابي تيمهاي ملي هرگونه تغيير وزن كشــتيگيرا­ن از اوزاني كه مجاز به شركت در رقابتهاي انتخابي تيم ملي در آن هســتند، به اوزان ديگر در تمام ردههاي سني و در تمام رشــتههاي آزاد، فرنگي و سنتي (بانوان و مردان) صرفا با درخواست رسمي هيات كشتي اســتان ذيربط و مجوز كادر فني و تاييد نهايي مدير تيمهاي ملي مربوطه يا ناظر عالي ذيربط امكانپذير است.

بر اين اســاس در مرحلــه اول رقابتهاي انتخابــي تيمهاي ملي نيز تمام كشــتيگيرا­ن براي تغييــر اوزان بايد طبــق فرآيند انتخابي عمل كنند؛ در غير اين صورت مجوز وزنكشي در وزن درخواســتي بــه آنها داده نميشــود. مرحلــه اول رقابتهــاي انتخابي تيمهاي ملي كشتي فرنگي و آزاد براي شركت در بازيهاي آســيايي جاكارتا و رقابتهاي جهاني مجارستان به ترتيب روزهاي 0۳ و 1۳ فروردين ماه در ســالن شهداي هفتم تير تهران برگزار ميشود. تماشاي اين مسابقات رايگان است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran