Iran Varzeshi

ايران ‌يها‌طاقچه‌باال‌می‌گذارند؟

-

ايران ورزشي - حمايت از كاالي ايراني، به ورزش هم كشيده شده و گويا قرار است وزارت ورزش الزامي را به فدراسيونها ابالغ كند تا فدراسيونها راهي نداشته باشند، جز اينكه از شركت ايراني استفاده كنند؛ اتفاقي كه در برخي رشتهها جاافتاده اما در برخي از رشتهها و حتي بخشهاي مختلف ورزش، مقاومتهايي مقابل اين اتفاق وجود داشته است. مقاومتهايي كه يك شركت چيني را پاي قرارداد با كميته ملي المپيك براي تامين البسه مورد نياز كاروان ايران براي المپيك كشانده اما اجازه نداده شركت داخلي و مسووالن كميته ملي المپيك به توافق برسند. روندي كه به نظر ميرسد در ادامه راه به گونهاي ديگر تغيير كند و هيچ بعيد نيست كه كاروان ايران در بازيهاي آسيايي پيش رو، به جاي لباس چيني، لباس ايراني به تن داشته باشد.

اگر الزامي كــه داورزني دربارهاش صحبت كرده، جدي باشد، سه كاروان ايران در المپيك جوانان، بازيهاي آســيايي و پاراآســيا­يي، بايد لباس ايراني به تــن كنند؛ موضوعي كه جز در كاروان پاراآسيايي، در ساير بخشها ديده نشده است. در چند سال اخير، هر بار كه كميته ملي المپيك سراغ گزينه چيني ميرفت، اين دغدغه از سوي اهالي ورزش و حتي ورزشكاران مطرح ميشــد كه چرا برندهاي خــوب حامي كاروان ايران نميشوند؟ اين ســوال در پي اتفاقهايي كه در هر دوره بازيهاي المپيك و آسيايي، در ارتباط با وضعيت لباس ورزشــكارا­ن ميافتاد، قــوت ميگرفت و بــاز گاليه ميشــد از اينكه چــرا كميته ملي المپيك از شــركتهايي مثل آديداس، پوما، نايك و ... لباس نميگيرد؟

اين ســوال همواره درباره تيم ملي فوتبال هم مطرح بوده اما حــاال كه قرارداد با آديداس تا اين حد دردسرساز شده و موضوع حمايت از كاالي ايراني نيز ســر زبانها افتاده، همه چيز فرق كرده و به نظر ميرسد ديگر نبايد به خاطر نســپردن تامين البســه كاروانهاي ايراني به برندهاي معروف، نقدي بر تصميم گيران ورزش وارد كرد؛ چراكه راهــي ندارند جز عقد قرارداد با شــركتهاي داخلي؛ كاري كه سالهاســت محمود خســروي وفا بدون اينكه الزامي داشته باشــد، انجامش ميدهد. در تمام روزهايي كه شركت چيني كه در حال حاضر نامش بهعنوان حامــي ملي كميته ملي المپيك، روي ســايت اين كميته هم هســت، دنبال كشاندن خسروي وفا پاي قــرارداد بود، كميته ملــي پارالمپيك پاي حرفش ايســتاد و گفت بــه خاطر حمايت از توليدكننده داخلي، با هيچ شــركت خارجي قراردادي امضا نميكند؛ كاري كه در كميته در ازاي دريافت بيش از هزار ســت ورزشی انجام شــد. به اين ترتيب كه بخشي از البسه كاروان ايــران در المپيك ريو را شــركت لينينگ داد و كميتــه هم در ازاي بقيــهاش، مبلغی به اين شركت پرداخت كرد. جالب است كه اين روزها و براي بازيهاي آســيايي و همچنين المپيك بوينسآيرس باز هم اين شــركت پيشنهادهاي­ي به كميته داده اما بعيد است كه اين پيشنهادها به قراردادي منجر شــود مگر اينكه شركتهاي ايراني كه تعدادشــان بسيار محدود است، براي كميته ملي المپيك طاقچه باال بگذارند، يا اينكه اتفاق عجيب و غريب ديگري بيفتد. شايد اينطور عنوان شود كه برندهاي داخلي كيفيت ندارند يا مســائلي از اين دست سنگي شــود پيش پاي مذاكرات آســانتر اما با توجه به اينكه تعدادي از رشــتهها و حتي كشــورهاي ديگر (تيمهاي كشتي آلمان، گرجستان و ،)... از شركت ايراني اســتفاده كردهاند، به نظر ميرسد كه شركت يا شركتهاي داخلي امتحان خود را پس دادهاند اگرچه هنوز خيلي جدي ديده نشدهاند و حضور در رويدادي مثل المپيك نوجوانان و بازيهاي آسيايي، فرصت تازهاي را برايشان ايجاد ميكند. البته گويا كميته هم شــركت های داخلی را به مذاكره دعوت كرده اما هنوز به اين درخواســت پاســخی داده نشده اســت. به هر حال بايد به برخي گاليههاي مديــران ديروز و امروز ورزش هــم توجه كــرد؛ وقتي كــه از گراني محصول داخلي ميگويند. يكي از روســاي فدراسيونها كه ســراغ شركت داخلي رفته بود، ميگويد، در مقايسه با شركتهاي چيني، شركت داخلي رقم باالتري به ما پيشــنهاد داده و به همين خاطر چارهاي براي ما نماند، جز اينكه با شركت چيني قرارداد ببنديم.

به هر حال قدم گذاشــتن ورزشــيها در مســير حمايت از كاالي داخلي كه فقط به لباس ختم نميشــود، فرصــت تازهاي اســت براي خودنمايي شركتهاي داخلي؛ البته مشــروط بر اينكه آنها هم با ورزش و مديرانش راه بيايند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran