Iran Varzeshi

سه پارا شناگر در مسابقات جهاني آزاد آلمان

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

حتما مطلع هســتي كه فدراسیون جهاني وزنهبــردا­ري بهخاطر اینکه حســن نیت خود را به كمیته بینالمللي المپیک نشــان دهد دوباره دســت به خودزني عجیبي زده و با قرباني كردن برخي كشــورهاي صاحبنام و مدعي وزنهبرداري دنیا همچون ایران سعي دارد ضعفهاي آموزشي و نظارتي خود در ســالهاي گذشته را به صورت تحکمي و یکطرفه برســر آنها آوار كند. نظر فني شما در این خصوص چیست؟

بلــه، دقيقــا همينطوري كــه اشــاره كرديد فدراســيون جهاني وزنهبــردا­ري بعد از مثبت شــدن آزمايشهاي متعدد در سالهاي گذشته و تهديد كميته بينالمللــ­ي المپيك بابت حذف اين رشــته از گردونه بازيهاي المپيك، سخت به تكاپو افتاده است تا هر طور ميتواند با يك چنين تصميمات غلط و غير حرفهاي به كميته بينالمللي المپيك نشــان دهد كه خيلي جدي راه مبارزه با دوپينگ را در سراســر دنيا در دستور كار خود قرار داده اســت. در صورتي كه به نظر من تصميم فدراســيون جهاني قطعا تصميم غلط و اشتباهي است كه پروندههاي مختومه و بسته شده را دوباره به جريان بيندازند. حقيقتا انصاف نيست كشورهايي مثل ايران كه در طول 4 سال گذشــته كامال پاك بودند و به صورت جدي با پديده شــوم دوپينگ در تمامي ردههاي سني مبارزه كردند را بهخاطر اشــتباهي كه در گذشــته رخ داده و جريمهاش نيز تمام و كمال پرداخت شده دوباره محكوم كرد. واقعا من اين موضوع را متوجه نميشــوم چرا دستاندركار­ان فدراسيون جهاني وزنهبرداري بدون بررسي فني، درســت و كارشناسي، يك چنين تصميم و قانــون غيرحرفهاي را تصويب كرده و به تاييد كميته بينالمللي المپيك رســاندهان­د؟! ايــن اتفاق واقعا براي وزنهبرداري ايران تلخ اســت كه اگر قطعي شود تبعات جبرانناپذي­ري هم براي وزنهبرداري و هم براي مجموعه ورزش كشــور در بازيهاي المپيك 0۲0۲ توكيو ايجاد ميكند.

با این اوصاف فکر ميكني در شــرایط فعلي راه حلي هم براي تغییر موضع فدراسیون جهاني وزنهبرداري و كمیتــه بینالمللي المپیک در این خصوص وجود دارد؟

اگر اين قانون نهايي شــود قطعا ورزش كشــور ضربه مهلك و جدي را بابت كاهش ســهميه المپيكي وزنهبــردا­ري در بازيهــاي 0۲0۲ توكيــو ميخورد. بنابراين االن ديگر كار از دســت فدراسيون وزنهبرداري خارج شــده و قطعا بايد مجموعه ورزش كشــور يعني وزارت ورزش و كميته ملــي المپيك ايران براي تغيير موضع مسووالن فدراسيون جهاني وزنهبرداري و كميته شــنیدن خبر كاهش ســهمیه وزنهبرداري ایران بــراي بازيهاي المپیک 2020 توكیو، شــوك تکان دهندهاي بود كه خواســته یا ناخواســته ســتارههاي عنواندار تیم ملي وزنهبرداري كشــورمان را نیز تحت تاثیر قرار داد زیرا اگر این قانون فدراســیون جهاني، قطعي شــود، بدون تردید باید شــاهد خداحافظي اجباري برخي چهرههاي شــاخص وزنهبرداري كه ســالهاي پایاني دوره قهرماني خود را در تیم ملي ســپري ميكنند، باشــیم. خداحافظــي تلخي كه حتما براي ورزش ایــران در بازيهاي المپیک توكیو تبعــات منفي و جبرانناپذی­ري به دنبــال دارد. بدین ترتیب ســراغ بهداد سلیمي وزنهبردار فوق سنگین پرافتخار كشــورمان رفتیم تا زوایاي مختلف بخشنامه جدید فدراســیون جهاني بابت كاهش سهمیه وزنهبرداري ایران و تعدادي از كشــورهاي صاحبنام دیگر در بازيهاي المپیک 2020 را از زاویه دیــد قهرمان طالیي جهان و المپیک تحلیل كنیم. بينالمللي المپيك وارد عمل شــوند. فكر ميكنم حل اين موضوع نيازمند يك همت گروهي از ســوي وزارت ورزش و كميته ملي المپيك و پيگيري جدي مسووالن ورزش كشور است تا شــايد بدين طريق قبل از قطعي شــدن اين قانون بشود تغييراتي اساسي در اغلب بندها و تبصرههاي آن ايجاد كرد. قطعا هر اتفاقي قرار اســت بيفتد بايــد خيلي زود از طريق مراجــع قانوني ورزش كشــور پيگيري شده و در دســتور كار قرار بگيرد. در غير اين صورت اگر ما نسبت به اين قانون موضعگيري جدي و صريحي نداشــته باشيم مطمئنم باليي كه سر روسها و بقيه كشــورهاي مدعي آمد خيلي زود بر سر ما هم خراب ميشود.

اگر در نهایت نتوانیم مانع كسر سهمیههاي المپیکي وزنهبرداري شــویم، شما براي المپیکي شدن در بازيهاي 2020 چه برنامهاي دارید؟

خب اگر شــرايط تغيير نكنــد، رقابت و ترافيك ســنگيني براي كسب ســهميه المپيك در اردوي تيم ملي وزنهبرداري بهوجود ميآيد. مثال در فوق ســنگين ديگر رقابت براي المپيكي شــدن فقط بين من، سعيد عليحســيني و چند فوق سنگين ديگر نيست بلكه آن موقع حتما ما براي اينكه مســافر المپيك شــويم بايد با همــه مدعيان حال حاضر در تيم ملــي وزنهبرداري رقابت كنيــم. فارغ از همه اينها واقعــا حذف هر كدام

سه پارا شناگر ايران براي انجام كالسبندي جديد به مسابقات جهاني آزاد آلمان اعزام ميشــوند. طبق قانون جديد تمام شــناگران در سال ۲018 بايد كالسبندي شوند بر اين اساس سه نفر در مسابقات جهاني آزاد آلمان شركت ميكنند. به دليل محدوديت ظرفيت كالســبندي، سه سهميه به ايران تعلق گرفت كه شــاهين ايزديار، مصطفي جليلي و پژمــان عطايي به اين رقابتها اعزام ميشــوند. هدف از شركت پارا شــناگران در اين رقابتها، كالسبندي جديد براي حضور در بازيهاي پاراآســيا­يي جاكارتا است. تيم ملي خردادماه به آلمان اعزام ميشــود. مســابقات جهاني از 17 خردادماه به مدت پنج روز برگزار و سه روز قبل از آغاز مسابقات نيز كالسبندي مليپوشان انجام ميشود.

مراسم پيادهروي به همت عکاس ورزشی

از ســتارههاي حال حاضر در تيــم ملي وزنهبرداري كه مدعي كســب مدال در المپيك هستند حيف است و به ضرر وزنهبرداري و ورزش كشور تمام ميشود.

با تمام این مسائل تمرینات را دنبال میكنی. از شــرایط بدني و تمرینيات با شروع دور جدید اردوي آمادهسازي تیم ملي راضي هستي؟

خداراشكر وضعيت بدني و تمريناتم خوب است و از نظر روحي هم در شــرايط ايدهآلي هستم. با توجه به مشاورهاي كه با پزشكان معالجم داشتم ديگر خيلي زمان طوالني را از تمرين فاصله نگرفتم و زودتر از قبل دســت به وزنه شــدم. به همين دليل خودم احســاس ميكنم در شــرايط بدني خوبي هستم و مشكلي براي شروع تمرينات سنگين ندارم.

هنوز همزمان بــا تمرین با وزنه روي زانویت برنامه فیزیوتراپي را انجام ميدهي یا دیگر از این بابت مشکلي نداري؟

بله، دقيقا هنوز هم برنامه فيزيوتراپي­ام را تحت نظر دكتر نوروزي مرتــب انجام ميدهم و هر ‪3 ۲،‬ ماه يكبار هم ميروم مطب دكتر كيهاني تا زانويم را معاينه كند. در كل شــرايطم خوب است و بدون دغدغه براي حضور در بازيهاي آسيايي جاكارتا تمرين ميكنم.

توانســتي با نحوه تمریندهي و برنامهریزي حسین برخواه بهعنوان سرمربي جدید بزرگساالن كنار بیایي؟

مــن در طول اين مدت بــا هيچكدام از مربيان و برنامههاي تمريني كادرهاي فني مشــكلي نداشــتم. حســين برخواه هم انصافــا در همين مــدت كوتاه با ســبك نو و برنامههاي تمرينــي جديدي كه در اردوي آمادهســاز­ي تيم ملي پياده كرده است نشان داده مربي بااخالق و توانمندي از لحاظ فني است. من تمريناتم را طبق برنامه كادرفني انجام ميدهم و مشــكلي هم در جايي احساس نميكنم.

تمرینات ســنگین و ركوردي تیم ملي قرار است از چه تاریخي آغاز شود؟

اينطوري كه كادرفني برنامهريزي كرده اســت، فكر ميكنم قرار اســت تمرينات تيم ملي از تاريخ 0۲ ارديبهشت در يكي از شهرهاي شمالي كشور آغاز شود. قطعــا طبق برنامه تمرين ســنگين و ركوردي ما هم از همين اردوي ســطح دريا آغاز ميشــود. فعال تمرينات بچهها سبك است و بيشتر مشغول بدنسازي هستيم تا تمرين سنگين و ركوردي.

برنامــه بهداد ســلیمي بهعنــوان یکي از پرافتخارتر­ین وزنهبردارا­ن ایــران در بازيهاي آسیایي 2018 جاكارتا چیست؟ فقط دنبال طالیي شدن هســتي یا اینکه به ركوردشکني هم فکر ميكني؟

ببينيد قبل از هر چيز مــا بايد تكليفمان اينجا يعني در اردوي تيم ملي براي كســب مجوز حضور در بازيهاي آســيايي مشخص شود زيرا به جز من، سعيد عليحســيني، همايون تيموري و محسن بهرامزاده هم بهعنــوان 3 وزنهبردار فوق ســنگين ديگر در تيم ملي حضــور دارنــد. بنابرايــن اول بايد از بين مــا 4 نفر ۲ وزنهبردار منتخب و مليپــوش براي اعزام به بازيهاي آســيايي مشــخص شــود. بعد از آن حتما ميشود به طاليي شــدن يا شكســتن ركوردهاي جهان در دسته فوق سنگين فكر كرد.

به هر حال بهداد ســلیمي بهعنوان قهرمان طالیي دوره گذشته بازيهاي آسیایي در جاكارتا مدعي اســت و قطعا حرفهاي زیادي براي گفتن دارد...

خب اين درســت اســت كه مــن قهرمان دوره قبلي بازيهاي آســيايي هستم اما قطعا اگر افتخار اين را داشــته باشم كه در تركيب تيم ملي به جاكارتا اعزام شــوم، در پيكارهاي دسته فوق سنگين ضمن رقابت با سعيد عليحســيني بهعنوان نايب قهرمان وزنهبرداري جهــان در ســال ۲017 حتما با دو وزنهبــردا­ر ازبك و تركمنستان كه در عرصه بينالمللي يكي دو سالي است خودي نشــان دادند هم رقابــت داريم. ولي در كل من سعي ميكنم طوري بدنم را آماده كنم كه بيش از رقبا خيالم بابت ثبت ركوردهــاي ايدهآل در جاكارتا راحت باشــد و طوري وزنه بزنم كه ديگر جاي حرف و حديث براي داوران و ژوري مسابقه باقي نماند.

براي مهار اعمالنظرها­ي احتمالي هیات ژوري و داوران در بازيهاي آسیایي چه برنامهاي داري؟

من اينبار قبل از اينكه به مســابقه اعزام شــوم ضمــن اينكه تمركــز زيــادي را روي حركت قيچيام معطوف كــردم تا ديگر جاي هيچ حرف و حديثي باقي نماند، در همين خصوص جلســاتي هم با دكتر صالحي اميــري رييس كميته ملي المپيك و دكتر ســلطانيفر وزير ورزش و جوانان داشــتم. هردوي اين عزيزان هم به من قــول دادند از نظر حمايتــي در زمان برگزاري بازيهاي آسيايي هيچ كم و كاستي نگذارند تا من بدون دغدغه در جاكارتا وزنه بزنم و براي قهرماني روي تخته بروم. بنابراين اگر مســافر جاركارتا باشم بعيد ميدانم در بازيهاي آســيايي مشــكل خاصي در اين خصوص داشته باشم. رقابتهاي جهاني را چطور ميبیني؟

قطعا امسال رقابتهاي جهاني ۲018 تركمنستان با توجــه به پايان محروميت تعدادي از تيمهاي محروم سال قبل، مســابقاتي جذابتر و سنگينتر از سال قبل است. خصوصا در دسته فوق سنگين بازگشت روسها و ارمنســتان ميتواند يكي از جذابترين رقابتهاي چند سال اخير را در اين كشور رقم بزند. بنابراين ما هم بايد طوري آماده شــويم كه روي تخته با ركوردهايما­ن رقبا را به زانو در بياوريم. من براي تك تك ســتارههاي فوق ســنگين خصوصا تاالخادزه برنامه دارم و اميدوارم كه بتوانم بدون هيچ مشكلي بهترين نتيجه را براي خودم و تيم ملي وزنهبرداري ايران در رقابتهاي جهاني ۲018 ثبت كنم.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran