Iran Varzeshi

قهرمانان ملي از مفتبازي بيزارند

-

ايران ورزشــی - بعد از نزديك به دو ماه نشستي در فدراسيون كشــتي برگزار شد تا عملكرد فرنگــيكار­ان ايــران در رقابتهاي قهرماني آسيا مورد بررســي قرار بگيرد. تيم ملي كشتي فرنگي در رقابتهاي قهرماني آسيا تقريبا با تمامي داشــتههاي خود حاضر شد و در نهايت هم بهعنوانی بهتر از پنجمي دست پيــدا نكرد. اين تيم 5 نفر از نفرات اعزامي به رقابتهاي قهرماني جهان در فرانســه را براي مسابقات قهرماني آسيای بيشكك اعزام كرد و شايد اگر سعيد عبدولي هم با اين تيم اعزام ميشــد، تيمي كه به قهرماني آسيا اعزام شد و پنجم آســيا نام گرفــت از تيمي كه راهي قهرماني جهان در فرانســه شد و سومي دنيا را به دست آورد، بهتر و قويتر بود.

به هر شــكل ناكامي تيم ملي كشــتي فرنگــي در رقابتهاي قهرماني آســيا در آن زمان به دليل اســتعفاي رسول خادم خيلي ديده نشــد اما حاال بعد از دو ماه علي اشكاني بهعنــوان ســرمربي اين تيم راهي نشســت شــوراي فني شد تا در اين نشست داليل اين ناكامي را مورد بررســي قــرار بدهد. حاال كه ظاهرا آبها از آســياب افتاده و رسول خادم هم مجددا در ســمت خود برقرار شده نوبت به اين رسيده كه همه بدانند چه اتفاقي براي كشــتي فرنگي ايــران رخ داده كه در آســيا بهعنوان پنجمي رسيده است.

شايد اگر قرار باشد تمام تيمهاي مدعي در كشــتي فرنگــي در قاره پهناور آســيا را بررسي كنند در نهايت هم به بيش از 5 كشور نميتوان رسيد. با اين وجود كشتي فرنگي با تمامي دار و ندار خود در بيشــكك بهعنوان پنجمي ميرســد. نتيجهاي نگــران كننده و عجيب كه حتما نشان دهنده وجود برخي از نقاط ضعف آشكار در اين تيم است.

البته ناكامي كشــتي فرنگي در قهرماني آسيا از مســابقات جام تختي كه در ماهشهر برگزار شــد قابل پيش بيني بود. مســابقاتي كه به ســختي و در رقابتي دشــوار با تركيه كشــتي فرنگي ايران بهعنوان قهرماني رسيد. از همان موقع مشخص شد كه كشتي فرنگي با ايرادهاي اساسي روبهرو است اما بدون رفع اين ايرادها تيم راهي بيشكك شد و در نهايت نتيجهاي ضعيف و عجيب در اين مسابقات از خود ثبت كرد.

نكته مهم و عجيب در نشســت شوراي فني اين اســت كه در بررسي عملكرد كشتي فرنگي به همه موارد توجه شــده به جز نقش كادر فنــي تيم ملي كشــتي فرنگي در ثبت اين نتيجه تاريخي. تركيب نامناســب تيم در استفاده از كشــتيگيرا­ن باتجربه و كمتجربه در كنار هم، عدم رقابت مناسب و مورد انتظار از برخي كشتيگيران بهويژه يوسف قادريان، ناداوري در مســابقه محمدعلي گرايي، عدم توجه الزم به اجراي فنون در برنامههاي فني، ضرورت توجه مضاعف به جوانان با انگيزه در اوزان مختلف، تغيير قوانين تخصيص امتياز به تيمهاي ملــي اول تا دهم و ضرورت توجه به نحوه تنظيم تركيب تيم در مسابقات بر اساس قانون امتيازدهي جديد، از جمله مواردي بود كه بهعنوان داليل شكســت تيم ملي كشتي فرنگي در قهرماني آسيا مطرح شد.

هيچكــس هم در اين نشســت از كادر فنــي ســوال نميكند كــه چرا بــه جوانان باانگيزه توجه نشــده اســت؟ تغيير قوانين و شــيوه جديد امتيازشــم­اري موضوعي است كه براي همه تيمها وجود داشــته و اينگونه نبوده كه فقط براي تيم ايران مشكل به وجود بياورد اما از ســوي اعضاي شوراي فني يكي از داليل ناكامي نام برده ميشــود. در اينكه كشتيگيران تيم ايران ضعيف ظاهر شدهاند يا در اجراي فنون ناكام بودند چه كسي مسوول است؟

بعيد اســت كســي هم از علي اشكاني بهعنوان ســرمربي تيم ملي كشــتي فرنگي سوال پرسيده باشــد كه چطور به اين نتيجه رسيد كه تيم را با اين تركيب راهي مسابقات قهرماني آســيا كند و يــا اينكه چگونه مجيد خليلــي به تركيــب تيم ملي اضافه شــد؟ يا چطور شــد كه شيرزاد بهشتيطال در آخرين لحظات توانســت دوبنده تيم ملي را به جاي مهرداد مرداني به تن كند؟ اگر مهرداد مرداني مشــكل پاسپورت داشــت چطور در روز آخر متوجــه اين موضوع شــدند و چرا از يك ماه پيــش و يا چند هفته قبل اقدام نكرده بودند، در حاليكه مهــرداد مرداني چند ماه قبل در تركيب تيم ملــي راهي مســابقات قهرماني جهان در فرانسه شده بود.

به نظر ميرســد كه راه بــرون رفت از مشكالت روبهرو شدن با واقعيتهاي تيم ملي و همچنين برنامهريــ­زي صحيح براي اصالح مشــكالت اســت. چيزی كه امروز در كشتي فرنگي در حال رخ دادن است روزمرگي است و هيچ برنامهاي براي آينده اين رشته احساس نميشــود. موضوعي كه مسووليتش بر عهده افراد تصميم گيرنده در كشتي فرنگي است.

۰۲ ارديبهشت، معرفي تركيب تيم شناي نابينايان و كمبينايان تركيب تيم ملي شــناي نابينايان و كمبينايان براي شــركت در اميري، محمدحسين كريمي، اميرحسين كريمي، اميرحسين سعادتي، مســابقات جهاني آزاد آلمان 0۲ ارديبهشــت ماه مشخص ميشود. ابراهيم عمراني، احمد نخعي، حسن جهاندار، محمد دلير حيدرآبادي، قوانين كالســبندي شناگران نابينايان و كمبينايان تغييري نكرده اما رادين جعفــري، اميرمحمد صديفي، ســيدمهدي ميردهقان، حامد اعتبار كالسبندي ورزشكاران تمام شده است به همين دليل بايد در اصغريان و فرامرز رمضانعلي شركت ميكنند. ورزشكاراني كه بتوانند مسابقه بينالمللي شركت كنند تا كالسبندي مجدد شوند. در همين ركوردهاي مورد نظر را به دســت آورند شانس كسب مدال بازيهاي راستا براي انتخاب تيم اعزامي قرار است 0۲ ارديبهشت ركوردگيري پاراآســيا­يي جاكارتا را دارند اما پيش از آن به مســابقات جهاني آزاد و انتخابي انجام شــود. در اين ركوردگيري مسعود محمودي، عليرضا آلمان اعزام خواهند شد تا كالسبندي آنها ثبت شود.

رســول خــادم بعــد از بازگشــت نخســتين نامهاش را منتشر كرد. او اين بار شــوراي امنيت ملــي را خطاب قرار داده و از اعضاي اين شــورا خواســته با ديپلماســي در مقابل البي آمريكايي – صهيونيســت­ي كه در كميته بينالمللي المپيك بــراي تعليق كشــتي ايران به وجود آمده، بايستند.

رســول خادم در اين نامه با اشاره به تالشهاي ناكارآمد جامعه كشتي در دو ماه گذشته خطاب به اعضاي شوراي امنيت ملي آورده است: «نزديك به چهار ماه اســت كه ورزش ملي كشور، كشتي، در مواجهه با مناســبات حاكم بر كميته بينالمللی المپيك، دچار مساله و مشكل جديدي شــده كه پيــش از اين، مواجه نبود. مطمئن هستم كه در جريان مساله افزايــش محروميتهــ­اي قهرمانان ملي كشــتي در مواجهه بــا نمايندگان رژيم صهيونيستي هستيد. موضوعي كه فراتر از محروميت قهرمانان ملي اين رشته كه پرچمدار كســب افتخار و آبروي ملي در مياديــن بزرگ المپيــك و جهاني براي كشور بوده و هســتند، كشتي كشور را نيز با خطر تعليق مواجه ساخته است.»

خادم همچنين ادامه داده اســت: «پــس از تالش خاموش بــراي متوجه ســاختن دوستاني كه مســووالن اصلي پيگيري اين مساله هستند و گريز ايشان از انجام پيگيريهــا­ي جدي و الزم، به ناچار حدود دو ماه اســت كــه خانواده بزرگ كشــتي ايران، بــراي حمايت از قهرمانان ملي كشــتي كشــور، بهطور مستقيم از شــما رجال محترم سياسي كه تصميمگيران اصلــي درباره مواضع سياســي و فعاليتهــا­ي ديپلماتيــ­ك كشــور در عرصه بينالمللي هســتيد، تقاضاي كمــك نمودهاند. درخواســت خانواده بزرگ كشــتي ايران اين اســت كه به دســتگاه ديپلماســي كشور ابالغ كنيد تا براي حمايــت از قهرمانان ملي كشــتي و بهطور كلي ورزش ايران، در برابر مناســبات آمريكايي - اســراييلي كميتــه بينالمللي المپيــك كه مردم عزيز كشــورمان را از كســب افتخارات ملي توسط قهرمانان نامآورشان محروم ميكند، بــا ورود تيمهاي ديپلماســي واجد شــرايط به كميته ياد شده، دفاع شود.»

خــادم در بخــش پايانــي نامهاش يــادآوري كــرده اســت: «در كارنامــه مديريتــي كميته بينالمللــ­ي المپيك دهها مصداق از چشــم بســتن در برابر مواضع سياســي كشــورهاي دنيا وجود دارد. در برابــر ايــن چشمپوشــيه­ا، مثالهــاي متعــددي نيــز از اختصاص جرايم و محروميتهاي مختلف در قبال رفتارهاي سياســي ورزشكاران به چشم ميخورد. ايــن برخوردهــا­ي دوگانه از ســوي اين نهاد بينالمللي، نشان از آن دارد كه مناســبات ديپلماتيك در درون كميته بينالمللي المپيك، كاربرد جدي داشته و ميتواند در سرنوشت قهرمانان ملي ما، در مواجهه با سياستهاي جديد آن، به شــدت موثر باشد. رجال محترم سياســي، قهرمانان ملي ما از شكســت در برابــر حريفان هراســي ندارند، ما از مفتبازي بيزاريم.

عدم حمايت ديپلماتيك از قهرمانان ملي در برابر سياســتهاي جديد كميته بينالمللي المپيك، مصداق بارز مواضعي نادرست اســت. از تيرماه تا آبانماه سال جــاري، قهرمانــان ملي كشــتي ايران ميبايد در هشت مسابقه جهاني شركت كنند. در تك تك اين مســابقات، خطر محروميتهاي­ي كه ذكر شــد، كشــتي گيران تيمهاي ملي و بهطور كلي كشتي كشور را تهديد ميكند.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran