Iran Varzeshi

قهرماني بيمزه

- پيتر استانتون ‪Peter Staunton‬

بدون لیگ قهرمانان جشني در پاریس برپا نیست

پاريســنژر­من ميتواند مشكلي داشته باشد. گروه سرمايهگذار­ي ورزشي قطر بهعنوان مالك باشگاه دارد پروژهاي را براي نيل به يك هدف خاص ميســازد كــه آن هدف قهرماني در ليگ قهرمانان اروپاســت و تا زماني كه اين هدف محقق نشــود، الزم اســت كه هر فصل يكسري تغييرات در اين تيم انجام شود.

ايــن يعني كه حتي اگر پاريســنژر­من تمام جامهاي داخلي را ببرد هم هميشــه اين تيم در كانون حمله منتقدان قرار دارد. سلسته مراتــب تغييــرات مربيان در پاريســنژر­من خريداري شــده توســط قطريها با بركناري آنتــوان كومبــواره و انتصاب كارلــو آنچلوتي بهعنوان جانشــين او آغاز شــد و با بركناري كارلتــو و ورود لــوران بالن و خــروج بالن و آمدن اوناي امري ادامــه پيدا كرد. اكنون هم همه روي قطعي بودن بركناري امري در پايان فصل براي ورود يك مربي ديگر شرط بستهاند و اين در حالي است كه اين سرمربي اسپانيايي يكشــنبه شــب قهرمانياش در ليگ فرانسه را بــا در هــم كوبيدن قهرمان فصل گذشــته موناكــو با پيــروزي 7 بر يك جشــن گرفت. باوجــود آنكه بهترين تيمهــاي اروپا هر فصل به شــيوهاي منطقي از حضورشــان در جمع هشت يا چهار تيم برتر ليگ قهرمانان مطمئن هستند، مشــكلي كه ليگ قهرمانان دارد اين است صعود يا ناكامي يك تيم در اين رقابتها به يك اتفاق و يا يك حادثه بســتگي دارد. از اين دســت اتفاقات غيرمنتظــر­ه كه تيمها در طول يك فصل از ليگ قهرمانان ممكن است با آن مواجه شوند زياد است و هميشه نميتوان ناكامي يك تيم براي رسيدن به مراحل پاياني را به پايين بودن سطح فني آن نسبت داد. اين موضوع برجستهتر هم ميشــود زماني كه در مرحلــه حذفي ليگ قهرمانان حريفتان تيمي مانند رئال مادريد باشد، باشگاهي كه راه و رسم نتيجه گرفتن در ليگ قهرمانان را خوب ميداند. پاريســنژر­من در مرحله يك هشــتم نهايي ليگ قهرمانان امسال بدشانسي آورد كه با رئال مادريد روبهرو شــد. قهرمــان زودهنگام ليگ فرانسه، در مرحله گروهي باالتر از بايرن مونيخ و بهعنوان تيم اول صعود كرد و با اين حال در مرحله يك هشتم نهايي با رئال مادريد روبهرو شد در حالي كه بايرن مونيخي كه بهعنوان تيم دوم از مرحله گروهي باال رفت، در نخســتين مرحله حذفي با رقيبي مانند بشيكتاش روبهرو شــد و به آساني آن را حذف كرد. پس در اين يك مــورد ميتوان گفت كه شــانس كامال از پاريســيها رو برگرداند وگرنــه آنها كاري كه بايد براي انجام قرعهاي آسانتر در مرحله يك هشتم نهايي ميداشتند، يعني صدرنشيني در مرحله گروهي را انجام داده بودند.

بدشانسي ديگر كه پاريسيها در اين فصل از ليگ قهرمانان آوردند، اين بود كه نقطه ثقل و مركز تمام برنامههاي تاكتيكيشــ­ان يعني نيمار، بازيكني كه براي خريدنش از بارســلونا در تابستان سال گذشــته 222 ميليون يورو هزينه كردند، در بدترين زمان ممكن مصدوم شــد. پاريســنژر­من اگرچه در بــازي رفت خــود مقابل رئال مادريد بــا حضور نيمار تن به شكســت 3 بر يك داد امــا مصدوميت اين ستاره برزيلي در مصاف با ليون در ليگ، او را از بازي برگشــت محروم كرد و به اين ترتيب وزنهاي كه براي سنگينتر شدن كفه ترازو به ســمت پاريسيها در بازي برگشت الزم بود از دســت رفت. بيراه نيست اگر بگوييم كه ناصر الخليفي، مالك باشــگاه، براي موفقيت در اين فصل ليگ قهرمانان چشم اميد به نيمار داشت و با مصدوميت اين ســتاره برزيلي اميدهايش بر باد رفت. يك بار ديگر باز هم بايد گفت كه بدشانسي مانع نتيجه گرفتن اوناي امري شد. به اين ترتيــب قهرماني رقابتهــاي داخلي تنها دستاورد امري شــد اما بردن اين جامها در شــرايطي كه درآمد PSG از نزديكترين رقيبــش در لوشــامپيو­نا 300 ميليــون يورو بيشتر اســت، كمترين چيزي است كه از اين مرد اســپانياي­ي انتظار ميرفت هرچند كه او فصل گذشته همين جام را هم نتوانست كسب كند.

پاريســيها شــايد يكشنبه شــب براي قهرمانيشــ­ان در لوشامپيونا جشن گرفتند اما اگر شما با تماشاي جشــن آن احساس كرده باشــيد كه بازيكنان و اعضاي كادر PSG در عمق وجودشان شــاد نبودهاند، درست حدس زدهايــد. پس گرفتــن جام قهرمانــي ليگ از موناكو خوشحالي دارد اما همه ميداند كه اين جام واقعا آن چيزي نبود كه ميتوانست امري را روي نيمكتهاي پاركدوپرنس نگه دارد.

منبع: سایت گل

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran