Iran Varzeshi

ونگر بايد برود

- مارك اوگدن ‪Mark Ogden‬

يكشــنبه قهرماني منچسترسيتي در ليگ برتر به شــكلي مقتدرانه قطعي شــد به خاطر باخت منچســتريو­نايتد برابر وست برومويچ اما قبل از اين بازي يك مســابقه ديگر هم برگزار شــد كــه كمي تحت تاثير خبــر قهرماني قرار گرفت. پپ گوارديوال در حال بازي گلف خبر قهرماني را دريافت كرد در حالي كه آرسن ونگر در بازگشت از سفر نيوكاسل بود، تيمش پنجمين باخت متوالي در بازيهاي خارج از خانه را متحمل شــد؛ نتيجــهاي كه فاصله او با ســيتي را به 33 امتياز رساند. آنها با تاتنهام رده چهارمي نيز 13 امتيــاز اختالف دارند و تنها دو امتياز از برنلي رده هفتمي بيشتر دارند. تيم ونگر هم مثل ســيتي ركوردهاي جديدي را به ثبت ميرســاند! مثل اينكه تنها تيم انگليسي در چهار رده ليگ اين كشــور هســتند كه در ســال 2018 امتيازي از ســفرهاي خود به دست نياوردهاند. حتي بيوري، نخستين تيم انگليســي كه به رده پايينتر سقوط كرده، عملكرد بهتري در ســال جديد داشــته و چهار امتياز به دست آورده. آرسنال، آرسنال قدرتمنــد، صفر امتياز اســت و بازي بعدي خارج از خانهشــان در اولدترافــ­ورد مقابل منچستريونا­يتد است، البته شايد بتوانند كار وست بروم را تكرار كنند...

البته شايد بســياري مقايسه با سيتي گوارديوال را بياســاس بدانند چون آرسنال ديگر نميتواند بهترين باشــد. با اين وجود، حركــت رو به جلوي ســيتي كــه قطعا با دالرهاي نفتي شــيخ منصــور بين زايد آل نهيــان و همچنين نــگاه بلندمدت ممكن شده، با افت آرســنال در يك دهه گذشته همزمان شــده در حالي كــه روزگاري نه چندان دور آرسنال و ونگر فلسفه فوتبال را تغيير دادند يعني همين كاري كه گوارديوال در سيتي كرده و ميكند.

اما حــال و هواي «امــارات» مدتها است تغيير كرده و ونگر به پيرمردي خسته تبديل شــده كه بر خــالف گوارديوال ايده جديدي براي روكردن ندارد.

در هيــچ تيم ديگــري او اينقدر دوام نداشــت. فقط تصور كنيد كه در 10 سال آينده ســيتي فقط جام حذفــي انگليس را ببرد، گاهي حتي نتوانــد به ليگ قهرمانان برود، آيا گوارديــوا­ل را حفظ ميكردند تنها به خاطر فوتبالي كه در فصل 2017-2018 ارائه كرده؟

ونگر هنوز در آرسنال مربيگري ميكند به خاطر اينكه تيم «شكســت ناپذيران» را ســاخته - تيمي كه بــدون باخت در فصل 2003-2004 قهرمــان شــد - و اينكه در باشگاه كساني حضور دارند كه به كورسوي اميد آنكه مربي فرانســوي دوباره تيم را به روزهاي اوج بــر ميگرداند، دل بســتهاند امــا اين افراد و از جملــه خود ونگر در يك ســرزمين رويايــي زندگــي ميكنند اگر باور دارند كه آينده ميتواند مثل گذشــته باشــد. واقعيت بايد اين باشــد كه بدون در نظرگرفتن عملكرد تيم در ليگ اروپا، ونگر اين تابســتان و در ميانه قرارداد دوسالهاي كه سال گذشته امضا كرد، از آرسنال برود.

اگر آرســنال قهرمان ليگ اروپا شود و تيم به ليگ قهرمانان صعود كند، شايد براي حفظ ونگر كافي باشــد اما چنين نتيجهاي بايد بهعنوان يك ســكوي پرش عالي براي جانشــينش در نظر گرفته شــود كه شروع تازهاي در باشــگاه داشــته باشــد. آرسنال زير نظر او اشــتباهات زيــادي دارد و جاي اميد كمي براي هواداران تا نسبت به آينده خوشبين باشند.

يكــي از بزرگتريــن شــاخصهاي ناكارآمدي مديريت ونگر، پيشرفتي است كه الكس آكسليد چمبرلين در ليورپول داشته. اين بازيكن 24 ســاله كه قبل از انتقال 35 ميليون پوندي به آنفيلد در تابستان گذشته يكي از نمونههاي ناخوشاحوال­ي باشگاه بود و دوران فوتبالي اين هافبك با سوءمديريت ونگر در آستانه نابودي بود حاال بعد از كمي بيشتر از شــش ماه زير نظر يورگن كلوپ، او بازيكني كليدي در ليورپول شــده كه در يكچهارمنها­يــي ليگ قهرمانان گل ميزند و بازيهــاي فوقالعادها­ي از خود به نمايش ميگذارد.

خيلي از همتيميهاي سابق چمبرلين نيز به يك چالــش جديد يا نوع متفاوتي از انگيزش نياز دارند مثل آرون رمزي، هكتور بهيرين، مسعود اوزيل و جك ويلشر اما آنها هــم ميتوانند تجربه چمبرلين را در همين تيم آرســنال با يك مربي جديد به دســت آورند.

بدون يك تغيير، غيرممكن اســت كه تصور كنيم آرسنال فصل بعد براي قهرماني ليگ برتر ميجنگد. قطعا خود ونگر هم اين را ميداند پس چرا خودش را ملزم ميكند كه ســال آخر قراردادش با آرسنال را بماند در حالي كه هيچ پايان روشني در انتظار او و تيمش نيســت؟ او بايد سعي كند بعد از كســب بهترين نتيجه در ليگ اروپا در اوج از آرســنال خداحافظي كند، تصورات ديگر ارزش فكر كردن ندارند.

مترجم: سيدعلي بلندنظر

ديلي ميل- عكسي از تمرين رئال كه رونالدو در آن، عضالت قوي پايش را به نمايش گذاشت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran