Iran Varzeshi

آقاي‌برانکو،‌از‌کدام‌سیرك‌صحبت‌م ‌يکنید؟‌

- آرمن ساروخانيان ‪Armen Saroukhani­an‬

مربيگري شــغل پرفشاري اســت و اين فشــار در جريان بازي و بعد از آن به اوج ميرسد. مربيان با وجود اين فشار مجبورند در كنفرانس مطبوعاتي بعد از بازي شركت كنند و به ســواالت خبرنگاران كنجكاو پاسخ دهند. اين بخشي از حرفه آنهاست، با اين حال بعضي روزها مربي آنقدر عصبي است كه ترجيح ميدهد با پاسخهاي كوتاه هرچه زودتر كنفرانس را تمام كند يا حتي گاهي دستيارش را به اتاق كنفرانس ميفرستد.

برانكو هم بعد از بازي هفته گذشــته در فوالدشهر عصباني بود. تحمل شكست در دقيقه 90 خيلي سخت و يكي از بدترين اتفاقات براي مربي است. سرمربي پرسپوليس ترجيح داد در كنفرانس مطبوعاتي شــركت نكند. اين نخستين بار نيست كه يک مربي از مواجهــه با خبرنگاران عــذر ميخواهد و به بهانهاي از روبهرو شــدن با آنها اجتناب ميكند. با اين حال واكنشي كه درباره اين رفتار داشت، عجيب و توهينآميز بود. برانكو درباره غيبتش در كنفرانس فوالدشهر گفت: «نميخواستم در آن سيرك شركت كنم!»

سرمربي پرسپوليس ظاهرا در آن بازي به تصميمات داور معترض بود، ولي كنفرانس مطبوعاتي چه ارتباطي به قضاوت بازي دارد؟ بارها در مســابقات مهم اروپايي شــاهد تصميمات جنجالي داوران بودهايم. آخرين آنها بازي برگشــت رئال مادريد و يوونتوس بــود كه ايتالياييه­ا به پنالتي دقيقه نود داور اعتراض داشــتند، ولي از آلگري گرفته تا بازيكنان همه مقابل ميكروفون و دوربين خبرنگاران حاضر شــدند و اعتراضشان را از همان تريبون اعالم كردند. قطعا حساســيت بازي فوالدشهر به اندازه بازي مادريد نبود. قهرماني پرســپوليس قبل از اين بازي قطعي شده و نتيجه آن تاثيري در سرنوشت اين تيم نداشت، با اين حال برانكو موضع عجيبي گرفت و همه را شگفتزده كرد.

ديروز حتي امير قلعهنويي، ســرمربي ذوبآهن كه اين روزها رابطه خوبي با برانكو دارد، در مصاحبه با خبرنگاران نتوانست از حرفهاي مربي پرسپوليس دفاع كند و گفت كه بهتر است خودش در اينباره توضيح بدهد. اگر مخاطب حرفهاي برانكو خبرنگاران هســتند كه اين جمله مصداق توهين بارز به رسانههاســ­ت. اگر ســرمربي پرسپوليس اتفاقات درون زمين را مدنظر داشته كه كل مسابقات ليگ برتر را زير سوال برده.

برانكو با شناخت كاملي از فوتبال ايران به پرسپوليس پيوست. مربي كروات سالها ســرمربي تيم اميد و تيم ملي بود و باشگاه پرســپوليس حاضر شد ماليات عقب افتاده او را بپردازد تا بتواند روي نيمكت اين تيم بنشــيند. اگر او اينقدر از فوتبال ايران بيزار اســت چرا حاضر شد برگردد و بيش از سه ســال است كه از جايش تكان نميخورد؟ اگر فوتبال ايران برايش ســيرك اســت چرا ميخواهد قــراردادش را تمديد كند و به همكاري با پرسپوليس ادامه دهد؟ او نبايد فراموش كند كه موفقيتها و محبوبيت اين سالهايش را مديون همين فوتبال است وگرنه قبل از پيشنهاد پرسپوليس بيش از يک سال خانهنشين بود.

واكنش برخي رســانهها، مربيان و كارشناسان به حرفهاي برانكو هم جاي سوال دارد. وقتــي كــيروش از كيفيت بازيكنان ليگ صحبت كرد، شــاهد موضعگيريها­ي تندي بوديم، از جمله قلعهنويي كه از ســرمربي تيم ملي خواســت به ليگ برتر توهين نكند ولي واكنشي به سيرك خواندن ليگ برتر ندارد و ترجيح ميدهد از آن عبور كند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran