Iran Varzeshi

كازان آماده پذيرايي

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

‌‌كازان‌آره‌نا‌يكي‌از‌ ورزشگاه‌هاي‌زيبا‌در‌ سطح‌روسيه‌و‌حتي‌اروپا‌ است.‌چمن‌اين‌ورزشگاه‌با‌ فشار‌دادن‌يك‌دكمه‌باال‌ م ‌يرود‌و‌در‌سطح‌پاييني‌ آن‌استخري‌زيبا‌و‌مجهز‌ پديد‌مي‌آيد.‌اين‌ورزشگاه‌ مسقف‌كه‌سقف‌آن‌قابل‌ جاب ‌هجايي‌است‌ميزبان‌ يكي‌از‌باز ‌يهاي‌حساس‌ ايران‌در‌جام‌جهاني‌8102‌ خواهد‌بود.‌ديداري‌كه‌قرار‌ است‌با‌حضور‌هواداران‌ پرشمار‌ايراني‌برگزار‌شود.‌ هواداراني‌كه‌از‌حاال‌و‌با‌ ثبت‌نام‌در‌تورهاي‌مختلف،‌ بليت‌حضور‌در‌روسيه‌را‌ رزرو‌كرد ‌هاند.‌

روســيه بهعنوان ميزبــان جام جهاني ،2018 از چند ســال قبل فعاليت گسترده خود را براي بهبودي شــرايط ورزشگاهها، ايجاد امنيت در شهرهاي ميزبان و پذيرايي از توريســتها آغاز كرده و در فاصله چند هفته تا آغاز اين مســابقات به سرعت خود افزوده اســت. بــا نگاهي بــه فعاليتهاي مديــران برگزاركننـ­ـده جــام جهانــي در شهرهاي مختلف، تسريع در اجراي آخرين تغييرات را به طور وضوح ميتوان مشاهده كرد.

كازان يكــي از شــهرهاي ميزبان جام جهاني 2018 است. شهري مسلماننشين كه پايتخت جمهوري تاتارســتا­ن اســت و قدمتي بيش از هزار ســال دارد. نام كازان در ابتدا كرمن بود اما چون اين شــهر روي تپهاي شبيه به ديگ قرار داشت، نام قازان را بــراي آن در نظر گرفتند. كلمهاي تركي – تاتاري كه معنياش ديگ است.

كازان هشتمين شهر پرجمعيت روسيه است. با جمعيتي حدود يك ميليون و 400 هرار نفر. اين شــهر پايتخت ورزشي روسيه نيز محســوب ميشود؛ با وجود تيم متمول و مدعــي روبيــن كازان در فوتبال، زنيت كازان در واليبال و آكباس كازان در هاكي. تيمــي كه همين چند روز قبل و در حضور هزاران هوادار تاتار موفق شد زسكامسكو را با نتيجه يك بر صفر شكست دهد و عنوان قهرماني ليگ هاكي در روســيه را به دست بياورد.

كازان محــل تالقي رودهــاي ولگا و كازانــكا در بخش اروپايي روســيه اســت. كرمليــن كازان از ميراث جهاني يونســكو اســت. كاخي زيبــا در مركز شــهر كازان كه يك شــهر مهم در روســيه به حساب ميآيد. يونسكو در ســال 200۵ ميالدي، در مراسمي سالگرد هزارسالگي شهر كازان را بــه عنوان شــهري چندقوميتي و محل زندگي مسالمتآميز مسلمانان و مسيحيان گرامي داشت. كازان در سال 201۳ ميزبان مســابقات المپياد تابســتاني دانشجويي و 201۵ ميزبان مسابقات جهاني ورزشهاي آبي بــود و حاال يكي از شــهرهاي ميزبان جام جهاني فوتبال 2018 در روسيه است. شايد ميزباني موفق در اين 2 تورنمنت مهم باعث شده مسووالن برگزاري جام جهاني، كازان را بــه عنوان يكي از شــهرهاي ويژه براي پذيرايي از تيمهاي حاضر در روســيه انتخاب كنند.

در خيابانهاي كازان، حال و هواي آغاز جام جهاني را ميتوان ديد. در ايستگاههاي اتوبوس، بنر ستارههايي را ميبينيم كه قرار است در ورزشــگاه كازان آره نا بازي كنند. در يكي از اين ايســتگاهه­ا، عكسي بزرگ از مهدي طارمي و سعيد عزتاللهي وجود دارد كه البته مقابل آنها چهره سرخيو راموس و ايســكو ديده ميشود. معني و مناسبتاش اين اســت كه تيمهاي ملي ايران و اسپانيا در كازان آره نــا يكديگر را مالقات خواهند كرد. همچنين بنرهايي از تيمهاي ملي كره جنوبي و آلمان، كلمبيا و لهســتان هم در كازان به چشــم ميخورد. تيمهايي كه در كازان آره نا مقابل هم قرار ميگيرند تا براي صعود و ايجاد شگفتي تالش كنند.

كازان با اين همه امكانات همچنان در حال بازســازي و مرمت ورزشگاه كازان آره نا و البته خيابانهاي اطراف آن اســت. اين ورزشــگاه زيبا فعال از روبين كازان ميزباني نميكنــد، چون چمــن آن در حال ترميم اســت و رختكنها نيز دچار تغيير شدهاند. آخرين بار روبين كازان در تاريخ 17 مارس 2018 و مقابل اســپارتاك مســكو در اين ورزشــگاه به ميدان رفت. بعد از آن روبين كازان 2 بازي خانگي برابر احمد گروژني و روســتوف انجام داده كه هر دو در ورزشگاه مركزي اين باشگاه برگزار شده است.

كازان آره نا يكي از ورزشــگاهه­اي زيبا در سطح روســيه و حتي اروپا است. چمن اين ورزشگاه با فشــار دادن يك دكمه باال ميرود و در ســطح پاييني آن اســتخري زيبــا و مجهز پديد ميآيد. اين ورزشــگاه مسقف كه ســقف آن قابل جابهجايي است ميزبان يكي از بازيهاي حســاس ايران در جام جهانــي 2018 خواهد بــود. ديداري كه قرار اســت با حضور هواداران پرشــمار ايراني برگزار شود. هواداراني كه از حاال و با ثبتنام در تورهاي مختلف، بليت حضور در روسيه را رزرو كردهاند.

در كنار بازســازي ورزشگاه كازان آره نا، مســووالن برگزاركنند­ه جــام جهاني و البته شــهرداري كازان، مســير ويژهاي را براي حركت اتوبوس تيمها تدارك ديدهاند. مسيري كه طراحي آن از چند روز قبل آغاز شــد و خيلي زود و با امكانات ويژه روسها به پايان رسيد. بنابراين تيمهاي ملي حاضر در كازان دغدغــهاي از برگزاري بازيهاي خود در كازان نخواهند داشــت. اين شــهر آماده برگــزاري جام جهاني شــده و فقط ميماند سوت آغاز مسابقات تا كازان تجربه و توانايــي خود را در ميزباني نشــان دهد. ميزباني از تيمهايي كه در كازان با شــرايط مطلوبي مواجه خواهند بود.

كازان‌با‌اين‌همه‌ امكانات‌همچنان‌ در‌حال‌بازسازي‌ و‌مرمت‌ورزشگاه‌ كازان‌آره‌نا‌و‌ البته‌خيابان‌هاي‌ اطراف‌آن‌است.‌ اين‌ورزشگاه‌زيبا‌ فعال‌از‌روبين‌كازان‌ ميزباني‌نمي‌كند،‌ چون‌چمن‌آن‌در‌ حال‌ترميم‌است‌و‌ رختك ‌نها‌نيز‌دچار‌ تغيير‌شده‌اند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran