Iran Varzeshi

«ناوها»‌را‌کنار‌بکشید،‌زندگی‌م ‌یخواهیم

اولین دوره لیگ جهاني والیبال نشســته با میزباني بسیار خوب شهر تبريز و همچنین قهرماني تیم والیبال نشسته ايران در اين مسابقات به پايان رسید. اولین دوره اين رقابتها عالوه بر سطح فني خوب و شايستهاي كه داشت با میزباني بسیار خوب تبريزيها هم همراه شد تا حتما ساز

- ‪Mohsen Vazifeh‬

اولين دوره ليگ جهاني واليبال نشسته به شكل شايستهاي برگزار شــد و نمره قبولي به اين رقابتها تعلق ميگيــرد. اتفاقهاي خوبي در ايــن عرصه رخ داد كه قرار گرفتن همه اين اتفاقهاي خوب باعث ميشود از اين مسابقات به نيكي ياد شود. قهرماني ايران در اولين دوره ايــن رقابتها يكي از موضوعات مهم بود. به هر حال همه كشورهاي شــركتكنند­ه بخصوص روســيه و بوســني به دنبال اين بودند كه در اولين دوره قهرمان شوند. هر چند كه اين جام در ايران ماند اما مهمترين اتفاق اين مســابقات قهرماني در ليگ جهاني براي تيمي كه چندين بار قهرمان پارالمپيك و مسابقات جهاني بوده، نيست.

در اين مســابقات و همزمان با بحثهاي فراواني كه درباره حضور بانوان در ورزشــگاهه­ا مطرح ميشــود، بانوان در شهر تبريز در كمال احترام و با مشــخص شــدن جايگاه توانستند به ســالن مســابقات بيايند و در كنــار مردان عالقهمنــد بــه ورزش به حمايــت از تيم ملي واليبال نشســته بپردازند اما باز هم نكته مهم اين مسابقات حضور بانوان نبود؛ اگر چه اين هم اتفاقی نو و مهم بود.

ميزباني خوب و مطابق با اســتاندار­دهاي جهاني يك كار مهم و خوب از سوي تبريزيها بود. ميزباني كه با اســتناد به اظهارات مسعود ســلطانيفر وزير ورزش و جوانــان از اين پس ميتــوان ميزبانيهــ­اي مهمتر را هــم به اين شــهر ســپرد. پذيرايــي خوب از كشــورهاي شــركتكنند­ه كه حسابي از اين نوع پذيرايي و ميزباني لذت بــرده بودند، اتفاق مهم و ويژهاي بود كه ظرفيت ايران را در ميزبانيها، خوب به رخ همگان كشــيد اما اتفاقي مهمتر از اين هم وجود داشت.

اتفاق مهــم و ويژه ايــن رقابتها حضور كشورهاي روسيه، آمريكا و حتي آلمان در اين مسابقات بود. كشــورهايي كه چند روز قبل از برگــزاري اين رقابتها ناوهــاي جنگي خود را به ســواحل مديترانه رســاندند و چند روزي را هم در شيپور جنگ دميدند اما ورزشكاران اين كشــورها فارغ از اين هياهو بــه ايران آمدند و دست دوســتي به هم دادند و حتما پيام ويژه نهفته در دل برگزاري ايــن رقابتها ميتواند، همين نكته باشــد. دوســتي ملتهــا كه يك پيغــام مهم را به دنيا مخابــره كردند و به همه دولتمردان اعالم كردند: «ناوهاي جنگي را كنار بكشــيد ما ميخواهيم زندگي كنيم!» همزمان شــدن برگزاري ايــن رقابتها بــا هياهوهاي دنيا ميتواند نشــان دهد كــه در دل اين همه رجزخوانــي براي جنگ، دوســتي بين ملتها حاكــم اســت. ايــن مهمترين دســتاورد اين رقابتها اســت كه به دنيا مخابره شد. اينكه هر روز در سطح دنيا رسانههاي وابسته از ناامني و مشكالت داخلي ايران ميگويند، گردش شبانه آمريكاييهـ­ـا به همراه روسهــا و آلمانيها در مركز خريدهاي تبريــز چه پيغامي ميتواند به دنيا داشته باشد؟

اينهــا دســتاورده­اي مهم برگــزاري اين مسابقات اســت و حتما ورزشــكارا­ن 5 كشور خارجي حاضر در اين مسابقات بعد از بازگشت به كشــور خــود از ميهماننواز­يهاي بينظير ايرانيهــا برای هموطنان خود تعريف ميكنند. از اقامــت در هتلهاي كم نظيــر و از اينكه در شهر به آرامي چرخيدند و از اين چرخش لذت بردنــد. اگر ورزش و اين ميزبانيها نبود چگونه ميشــد ايــران را به اين ســادگي و زيبايي به دنيا معرفي كرد؟ اين مهمترين دســتاورد اين مســابقات است و به نظر ميرسد هر چقدر هم هزينه اين مسابقات شده باشد، ميارزد.

تیمها يك پیغام مهم را به دنیا مخابره كردند و به همه دولتمردان اعالم كردند: «ناوهاي جنگي را كنار بكشید ما ميخواهیم زندگي كنیم!» همزمان شدن برگزاري اين رقابتها با هیاهوهاي دنیا ميتواند نشان دهد كه در دل اين همه رجزخواني براي جنگ، دوستي بین ملتها حاكم است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran