Iran Varzeshi

خودويرانگر­يتاكتيكيرم

- ‪Emmet Gates‬

جســورانه. اين توصيف ابتدايي بعد از مشخص شدن تركيب رم براي حضور در نخستين نيمه نهايي اروپايي بعد از 33 ســال بود. اوزبيو دي فرانچســكو تصميم گرفت به همان فرمولــي پايبند بماند كه به وســيلهاش بارســلونا را دو هفته قبل زمينگير كرده بود، تنها چنگيز اوندر جاي پاتريك شــيك را گرفته بود اما در عمل مشخص شد كمتر جسورانه و بيشتر بياحتياطي بوده.

در 25 دقيقه ابتدايــي رم خيلي خوب ليورپول را پــرس كرد مثل بازي با بارســلونا و به اين ترتيب خطر مثلث هجومي ميزبان را دفع كرد اما به محض آنكه ساديو مانه يك فرصت عالي براي زدن گل اول را از دســت داد، جرقهاي در ذهن ليورپول زده شد و اتفاقات بعد براي دي فرانچســكو و رم فاجعه بار بود. ليورپول از پرسينگ رم با ارسال توپهاي بلند عبور كرد. فدريكو فازيو، كاســتاس مانوال و بخصوص ژوان ژسوس در تقابل با سرعت مهاجمان ليورپول يك بازه زماني طوالني و وحشــتناك را پشــت سر گذاشتند. يورگن كلوپ مچ همتاي خود را خواباند و گلها يكي بعد از ديگري رسيدند.

درباره گل اول محمد صالح هيچ كاري نميشد كرد، ورود به محوطه جريمه و شوت كاتدار به گوشه دروازه. هواداران جالوروســي در دو سال حضور او در رم بارهــا اينگونه هنرنمايــي­اش را ديده بودند. بعداز آن موتــور ليورپول راه افتاد و رميها مثل آنها كه در تعطيالت لگدي به توپ ميزنند، تنها به دنبال خالص شدن از شر توپ بودند مثل اينكه ويروس دارد.

ديفرانچســ­كو تالش كرد دســتاوردش مقابل بارسلونا را تكرار كند اما به حماقت محض منجر شد؛ ميتوان جلو بازي كردن فازيو، ژسوس و مانوالس را مازوخيســم تاكتيكي توصيف كرد. آنچه بيشتر مايه شگفتي بود، خودداري او از تغيير بود حتي هنگامي كه ليورپول هر وقت ميخواســت به دروازه ميهمان ميرسيد و از نظر دفاعي رم تحقير شده بود.

بعد از آن همه تحســيني كه به خاطر پيروزي برابر بارسلونا به سمت ديفرانچسكو سرازير شد، رم دچار فاجعهاي اروپايي شد. خاطرات منچستر، بايرن و بارسلونا زنده شــد و خيليها بعد از آنكه ليورپول 5 بــر صفر جلــو افتاد، فكر ميكردند گل ششــم و هفتم را هم ميزنند. ديفرانچســ­كو مثل كسي بود كه نميداند چطور مشــكل خودســاخته­اش را حل كند، او شــاهد يك تصادف شــديد بود اما كاري از دســتش بر نميآمد. ناگهان يادش آمد كه كارهايي از دســتش ميآيد، از كابوسي كه براي خود درست كرده بود، بيدار شد و تغييراتي ايجاد كرد. اين بازي براي چنگيز جوان بيش از حد ســخت بود، ماكسيم گونالون و شــيك، هارموني كه تيم از نداشتنش رنج ميبرد را برگرداندند. آمدن ديگو پروتي كمك بزرگي كرد، بال آرژانتيني مشــكالت زيادي براي ليورپول درســت و پنالتي ســختي را در جو ترسناك آنفيلد گل كرد.

رم دو گل زده، شــانس اندكي براي جبران دارد اما اگر بخواهد اين شانس را حفظ كند، ديفرانچسكو نبايــد دوباره به دفاع از يك ســوم دفاعي حريف رو بياورد. در غير اين صورت يك نتيجه كريكتي ديگر و نه فوتبالي رقم ميخورد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran