Iran Varzeshi

حفظ ميراث ونگر

-

آرسنال زمان زيادي براي هضم كردن تصميم آرســن ونگر براي پايــان دادن به دوران 22 ســاله مربيگرياش در اين تيم، تصميمــي كــه از مدتها پيــش خيليها منتظــرش بودند، ندارد آن هم در حالي كه يك مصاف حســاس برابر اتلتيكو مادريد در دور رفت مرحله نيمهنهايــ­ي ليگ اروپا، به اين مرد فرانسوي در آستانه جدايي، فرصتي ميدهد تا گوشهاي از اعتبار بر باد رفتهاش در اين دو سه سال اخير را احيا كند.

ونگــر اعتــراف كــرد كــه دليــل كنارهگيــر­ياش متحــد كــردن هواداراني اســت كه از ســالها ناكامي توپچيها در رقابتهاي داخلي و اروپايي به ستوه آمدهاند و ميان آنها بر ســر ماندن يا رفتن سرمربي فرانســوي تفرقه به وجود آمده اســت. 14 ســال از آخرين باري كه آرســنال در ليگ برتر قهرمان شــد ميگذرد و ونگر در تمام اين ســالها ماندنش در آرســنال را تنها با دســتاورده­ايي مانند گرفتن ســهميه ليگ قهرمانان و جامهاي حذفي توجيه ميكرد، هرچند 19 ســال حضور متوالي آرسنال در ليــگ قهرمانان هم در اين فصــل به پايان رســيد و تنها اميد توپچيهــا براي گرفتن سهميه فصل بعد هم به موفقيتش در ليگ اروپا و فتح اين مسابقات وابسته است.

براي تحقق اين هدف اما ونگر هنوز بايد چيزي را كســب كند كه حتي در سالهاي اوجش در آرسنال هم نتوانست: كسب يك جــام اروپايي. دو باخت اخيــر او در فينال رقابتهاي اروپايي – فينال جام يوفاي سال 2000 مقابل گاالتاســر­اي و 6 سال بعد در فينال ليگ قهرمانان مقابل بارسلونا – تمام دستاوردش در رقابتهاي اروپايي بوده است و اگر باخت موناكوي تحت هدايتش مقابل وردربرمن را هــم به آن اضافه كنيم (فينال جام در جام اروپاي ســال )1992 مشخص ميشود كه اين مرد فرانسوي با قهرماني در رقابتهاي اروپايي بيگانه است.

ونگــر در اين 4 ســال اخير ســه بار قهرمــان جام حذفي شــده اســت اما اين جامها نتوانســته انتظارات هواداران آرسنال را بــرآورده كند. حاال فقط يك راه مانده كه او حداقل با حفظ ميراثش در آرســنال اين تيم را ترك كند كه آن گرفتن سهميه ليگ قهرمانان اروپا با قهرماني در ليگ اروپاست اما حريف تيمي مانند اتلتيكو اســت كه در رقابتهاي اروپايي تخصص دارد. در 7 سالي كــه اتلتيكو تحت هدايت ديهگو ســيمئونه بوده اين تيم 5 بار به نيمهنهايي رقابتهاي اروپايي رسيده اســت و در 4 فصل گذشته حضورش در ليگ قهرمانان هم تنها توسط رئال مادريد حذف شده است.

منبع: AFP

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran