Iran Varzeshi

لبخند دوباره سالزبورگ به اروپا

-

با اينكه هنوز صعــود دلخواه در ليگ قهرمانان برايش رخ نداده است، ســالزبورگ اتريش سرانجام دارد از موفقيت اروپايــيا­ش لذت ميبرد، موفقيت اروپايي كــه بيش از يك دهه منتظــرش بود. اين باشــگاه اتريشــي يكي از 4 تيــم نيمهنهايي ليگ اروپاست و تنها تيم از خارج از 5 ليگ معتبر فوتبال اروپا كه به اين مرحله از رقابتها راه يافته است. در حالي كه امشب بايد در خانه مارسي به ميدان بروند، ســالزبورگ­يها اين رويا را در سر ميپرورانند كه به اولين تيم اتريشــي از سال 1996 (وقتي راپيد وين در فينال جام در جام اروپا به پاريسنژرمن باخت) تبديل شــوند كه به فينال يك تورنمنت اروپايي در رده باشگاهي راه پيدا ميكند.

از زماني كه ســهام باشگاه توسط شركت توليد نوشــيدني ردبول در ســال 2005 خريداري شــد، ســالزبورگ به يك قطب و قدرت در فوتبال داخلي اتريش تبديل شــد. اين تيم در 12 فصل اخير ليگ اتريش 8 بار قهرمان شــده است و در آستانه كسب پنجمين دوگانه قهرمانــيا­ش در رقابتهاي داخلي قرار دارد. برد يكشــنبه شــب اين تيم مقابل آلتاخ، حاشــيه امنيتش در صدر جــدول ليگ اتريش را به 11 امتيــاز افزايش داد آن هــم در حالي كه تنها 5 هفته به پايان فصل باقي مانده اســت و عالوه بر آن جواز حضور در فينال جام حذفي اتريش را هم كسب كرده اســت، جايي كه بايد به مصاف اشــتروم گراتز برود.

كســب موفقيتهاي داخلي اما تنها بخشــي از روياهاي جاهطلبانه ديتريخ ماتشــيتز، مالك شركت ردبول بوده است. او وقتي اين تيم را خريد ميخواست آن را به يك شــركتكنند­ه دائمي در ليگ قهرمانان اروپــا تبديل كند اما تا به امروز در محقق كردن آن هدف ناكام بوده اســت. سالزبورگ تا 20 سال پيش تنها يك بار در مرحله گروهي ليگ قهرمانان حضور داشــت اما اين تيم با وجود 10 تالشــش در دوران ردبول، نتوانسته صعود كند. عملكرد اين تيم در ليگ اروپا اما به مراتب بهتر بوده اســت و 5 بار از مرحله گروهي اين رقابتها صعود كرده است هرچند سقف موفقيتهايش حضور در مرحله يك هشــتم نهايي بود تا اين فصل كه بعد از فتح مرحله گروهي، رقباي سرســختي مانند رئال سوسيداد، بوروسيا دورتموند و التزيو را در مراحل حذفي شكســت داد و حاال در مرحله نيمهنهايي به مارسي رسيده است.

با پيشرفتي كه اولين تيم فوتبال تحت هدايت مالــكان ردبول در اين فصــل از رقابتهاي اروپايي داشــتهاند، احتمال اينكه انتظــار طوالنيمدت آنها بــراي يك موفقيت اروپايي با قهرماني در ليگ اروپا به پايان برسد زياد اســت. به لطف نتايج خوبي كه ســالزبورگ گرفته، جايگاه ليگ اتريش در ردهبندي يوفــا هم باال رفته و اين كشــور كم كم ميتواند به داشتن يك سهميه تضمين شده در مرحله گروهي ليگ قهرمانان مطمئن شود. منبع: AP

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran