Iran Varzeshi

بازي رياکارانه مالي در باشگاههاي بدهکار

- فرشاد‌كاس‌نژاد ‪Farshad Casnejad‬

اين بدهيهاي بزرگ در باشــگاهها­ي ســقوط كرده يا منحل شــده را چه كسي ميپردازد؟ فدراسيون فوتبال براي اين پرسش، پاسخي ندارد و مسووليتي در قبال اين بدعهديهاي بزرگ در فوتبال ايران نميپذيرد اما اين يكي از مصاديق فســاد مالي در فوتبال ايران است.

شايد شروعكننده اين بازي عجيب داماش بود، داماش با مديريت امير عابديني اما ايــن بازي را تيمهاي ديگري نيز ادامه دادهاند. آخرين نمونهاش صباي قم كه راهكار را رييس هيأت فوتبال قم براي اداره اين باشــگاه بدون بار بدهيها ارائه كرده اســت. يك بازي توأم با رياكاري كه از اين قرار است: تيم بدهكار را منحل ميكنند و امتياز شركت در ليگ تيم منحل شده را به يك باشگاه ديگر انتقال ميدهند و از شر بدهيها خالص ميشوند، راهكاري ظاهرا قانوني كه نشانه واضح فساد مالي در فوتبال است.

ســالها پيش امير عابديني با همراهي هيأت فوتبال گيالن همين بازي را اجرا كرد. پس از فاش شــدن اختالس مالك باشگاه داماش (اختالس ۳ هزار ميلياردي هولدينگ اميــر منصور آريا) بدهيهاي ســنگيني در اين باشــگاه بهجا مانــد و عابديني هرگز مســووليت اين بدهيها را قبول نكرد. طلبكاران پرشمار اين باشگاه به رغم محكوميت باشگاه داماش در كميته انضباطي و كميته استيناف فدراسيون فوتبال هرگز نتوانستند به مطالبات خود برسند و اين البته تعجبآور نبود، چون عابديني پس از ايجاد آن همه چالش مالي در باشــگاه داماش، مدير بازاريابي فدراسيون فوتبال شده بود و فدراسيون هم در اجراي احكام خود دربــاره رييس مركز اقتصادياش بعيد بود كاري انجام دهد. نكتــه عجيب اين بود كه هيأت فوتبال گيالن اجازه داد كه امتياز داماش به باشــگاه و موسسه ديگري منتقل شود. طلبكاران در واقع با باشگاهي مواجه شدند كه منحل شده بود و معلوم نبود چگونه ميتوانند از يك باشــگاه منحل شده طلبهاي خود را دريافت كنند. (توضيح: اين تيم داماش رشــت كه در ليگ دسته دوم بازي ميكند هيچ ارتباط ســازماني و تشكيالتي به داماش پيشــين ندارد و با خريد امتياز در ليگ دسته دوم و مديريتي مستقل از داماش پيشــين فعاليت خود را آغاز كرده و بديهي است كه هرگز مسووليتي در قبال داماشي كه عابديني آن را منحل كرد، ندارد. )

اين مســير عجيبي كه عابديني با داماش طي كرد در حال تكرار اســت. تيمهاي بدهكار به انحالل براي فرار از بدهيها فكر ميكنند و فدراســيون فوتبال نبايد همچون دفعه پيشين سكوت كند. فردا اگر صباي قم منحل شد و امتيازش به باشگاه ديگري با نام مشــابه انتقال يافت، تكليف خيل طلبكاران اين باشگاه چه خواهد شد؟ نفت تهران هم اگر از همين روشها خواست از بدهيهاي هنگفت خود فرار كند، چه بايد كرد؟

فدراســيون فوتبال روزي راه را اشــتباه رفته كه تيمها را بدون ضمانتهاي مالي در ليگها ميپذيرد. وقتي يك ســرمايهگذ­ار يا موسسه بدون پشتوانه اقتصادي و بدون ضمانتهاي مالي ميتواند تيمي را اداره كند، بايد منتظر اين بدعهدي و بيمســوولي­تي هم باشــيم. بسياري از ســرمايهگذ­اران خصوصي با روشهاي مشابه از زير بار بدهيها فرار ميكنند و فدراســيون نيز جز صدور احــكام در كميته انضباطي كار ديگري انجام نميدهــد. احكام صادر ميشــوند اما ضمانــت اجرايي ندارند و فقــط تكه كاغذي در دســت طلبكاران هستند. البته طلبكاران باشگاههاي بزرگ هم با اين احكام فدراسيون فوتبال به جايي نميرســند و ســرانجام مجبور ميشوند پرونده خاك خورده خود را به كنفدراســي­ون فوتبال آسيا بفرستند تا شــايد بتوانند با فشار ايافسي و با ايجاد خطر محروميت از ليگ قهرمانان آسيا به بخشي از مطالبات خود دست يابند.

واكنشهاي فدراســيون فوتبال در تمام اين مســيرها چيســت؟ آيا فدراســيون برخوردي شفاف و محكم با باشگاههاي متخلف دارد؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran