Iran Varzeshi

هشدار وقوع يك فاجعه

انتقاد چندباره عطایي از حضور بازیكنانش در اردوي بزرگساالن

-

اين چندمين بار اســت كه بهــروز عطايي در مورد حضور بازيكنان تيم ملي جوانان و نوجوانان در اردوي تيم ملي واليبال صحبت ميكنــد. صحبتهايي اعتراضگونه كه مشــخص است در سيستم فدراسيون با پاسخ مناسبي مواجه نشده و سر از رسانهها در ميآورد. عطايي كه دومين حضور خــود در راس تيم جوانان را تجربه ميكند، معتقد اســت حضور بلندمدت اين بازيكنان در اردوي بزرگساالن اشتباه است و باعث آسيب به بدنه تيم جوانان ميشود. او اين آســيب را در نهايت با عنــوان فاجعه مطرح ميكند و معتقد است رييس فدراسيون بايد فكري به حال اين ماجرا بكند. سرمربي تيم ملي واليبال جوانان ميگويد: «اين روند در بلند مدت به واليبال ايران ضربه ميزند. در ســالهاي اخير و از زماني كه والســكو وارد ايران شد اين روند ادامه دارد. هيــچ كدام از مربيان خارجي كه به ايران آمدهاند در زمان هدايت تيمهاي ملي كشورشان اصال چنين كارهايي را انجام نداده بودند اما در ايران به اين روش روي آوردند.»

فاجعه را خودمان ميسازيم عطايي ميگويد حضــور اين بازيكنان در اردوي تيم ملي بايد گام به گام و در بازههاي زماني مشــخص و كوتاه انجــام گيرد. او همچنين به عواقــب اين حضور بلندمدت نيز اشــاره ميكنــد: «بايد خيلي دقيقتر به اين مســائل توجه شود. زماني كه بازيكن رده سني نوجوانان با جوانان يكباره وارد اردوي تيم ملي بزرگســاال­ن ميشود اتفاقات ناخوشايند بسياري در پس آن رخ ميدهد. من با اطمينان ميگويم كه در شــرايط كنوني اين بازيكنان هيچ تمايلي براي حضور در تيم ملي جوانــان ندارند و اين يك فاجعه است اما خودمان اين فاجعه را ميسازيم.» بازيكنان خط خورده هم به اردو نميآيند اينطور كه شنيده ميشود حتي بازيكنان خط خورده از اردو و آنهايي كه نامشان در ميان ۶2 بازيكن اوليه ليگ جهاني ديده نميشود هم اجازه حضور در اردوي جوانان را پيدا نكرده اند! اين اتفاق ديگر واقعا جاي سوال دارد و الزم اســت كوالكوويچ و رييس فدراســيون درباره آن پاسخگو باشند.

ضيايي بايد ورود كند عطايــي راهكار حل اين مشــكل را هم ورود رييس فدراســيون ميداند: «معتقدم شخص آقاي ضيايي بايد در ايــن مورد ورود كند. يك جلســه قرار بــود با حضور من، كوالكوويــ­چ و ضيايي برگزار شــود كه ضيايي نتوانســت در جلســه حضور پيــدا كند، ولي كوالكوويچ در جلســه زمانهايي را كه به بازيكنان جوان نياز داشت اعالم كرد و من در آن جلســه صحبت خاصي نكردم، چرا كه مسوول فدراســيون ضيايي اســت و او بايد نظر نهايي را ميداد و سعي كردم بيشتر شنونده باشم.»

كوالكوويچ فقط فكر خودش است ســرمربي تيم ملي جوانان ميگويد كوالكوويچ تنها بــه فكر خودش اســت: «واليبال ملي مختص رده ســني بزرگساالن نيست و شامل همه ردههاي سني است. حتي زماني كه خود كوالكوويچ در سال 20١2 با تيم ملي اميد صربســتان در رقابتهاي اميدهاي جهان در برزيل حضور داشــت همزمان هدايت تيم ملي بزرگساالن صربستان را نيز برعهده داشــت و آن موقع خودش از بازيكناني مانند آتاناســوي­چ، ليســيناك و كواچوپيچ در تركيب تيم ملي اميد صربســتان استفاده كرد. هر مربي به عملكرد و نتايج خودش فكر ميكند اما اين مســائل مربوط به واليبال ملي ميشــود و بايد در اين خصــوص تجديد نظرهايي صورت گيرد كه در نهايت شخص آقاي ضيايي بايد چكش نهايي را بزند. در حال حاضر تيــم ملي جوانان و نوجوانان ايران جزو بهترينهاي جهان هســتند، ولــي اگر اين روند ادامه داشته باشد قطعا با چالش روبهرو خواهيم شد.» بازيكنانم آنقدرها هم استثنايي نيستند! عطايي آنقدر از اين ماجرا ناراحت اســت كه ترجيح

اگر واقعا تيم ملي واليبال ايران اينقدر به جوانان و نوجوانان وابســته اســت پس تيم ملي دچار مشــكل اســت. هم اكنون ۹ بازيكن از تيمهاي ملي جوانان و نوجوانان در تمرينات تيم ملي بزرگساالن هستند در حالي كه در هيچ كشور صاحبنام در واليبال جهان چنين مســالهاي را شاهد نيستيم. اين نشــان ميدهد يك جاي كار نقص دار.د

ميدهد در كيفيــت بازيكنانش ترديد ايجــاد كند: «فكر كنم 20 روز مانده به آغاز رقابتهاي قهرماني آســيا اين شــش بازيكن را به ما بدهند، ولي هنوز هم جواب قطعي ندادهاند. من با حضور بلندمدت بازيكنان جوان در تيم ملي بزرگســاال­ن مخالفم. با تمام احترامي كه براي اين شــش بازيكن قايلم اما آنها بازيكنان اســتثنايي يا خارقالعاده­ای نيســتند كه كوالكوويچ نتواند از حضــور آنها در تيم ملي بزرگساالن بگذرد.»

هنوز خبري از تيم ملي «ب» نيست او همچنيــن به بحث تيم ملــي «ب» و تاخير قابل توجــه در تشــكيل آن و انتخاب ســرمربي كــه يكي از انتقادهاي رايج به فدراســيون است نيز ورود ميكند: «در هيچ كدام از كشورهاي صاحبنام در واليبال خبري از تيم ملي «ب» نيســت و به نظرم اين تفكرات حاصل يك نوع نگاه و جهت خاص اســت. در ســالهاي قبل كه نيازي به تيم ملي «ب» نبود اين تيم شكل ميگرفت، ولي االن كه قرار اســت تيم ملي «ب» عازم بازيهاي آسيايي جاكارتا شود هنوز خبري نيست.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran