Iran Varzeshi

فتح ويمبلی، رؤياي جديد ميلياردر پاكستاني

-

در روزهاي پاياني هفته گذشــته يك بمب خبري فوتبال انگليس را تكان داد. خبر از اين قرار بود: شــاهد خان، مالك ميليارد پاكستاني تيم فوتبال فوالم پيشــنهادي 800 ميليون تا يك ميليارد پوندي براي خريد ورزشگاه ويمبلي به اتحاديه فوتبال انگليس داده است. انگليسيها قبل از اين با اين مرد پاكستاني كه از ظرفشويي براي گرفتن حقوق 85 پني در هر ساعت كارش را شروع كرد و به خريد يك قايق تفريحي به مبلغ 140 ميليون پوند رســيد، آشنا شده بودند وقتي كه او فوالم را در سال 2013 در ازاي 150 تا 200 ميليون پوند از محمد الفايد خريد.

شاهد خان 67 ساله كه يكي از موفقترين تاجران دنياست، در حالي كه 16 ســال سن داشــت، با تنها 500 دالر دارايي به آمريكا سفر كرد و حاال در آستانه تبديل شدن به مالك يكي از جواهرات فوتبال دنيا ست. سرعت باالي پيشرفت شاهد خان، 5 سال پيش او را به مالك فوالم تبديــل كرد در حالي كــه پيش از آن مالك يك تيم ورزشي ديگر، تيم فوتبال آمريكايي جكسونويل جگوارز هم بود.

تبديل شدن به يك ميلياردر و دويست و هفدهمين مرد دنيا از پيشينيهاي متوسط در پاكستان اما براي شاهد خان كار آساني نبود.

او ســال 1950 در شهر الهور از مادري به نام زكيه كه معلــم رياضيات بود و پدري به نام رفيق كه لوازم مهندســي ميفروخت، متولد شــد. شاهد خان به تشــويق پدرش، كســي كه همواره به فروتني و صرفهجويي تأكيد داشــت، از همان روزهاي جواني اســتعدادش در تجارت را نشان داد. در ســنين كودكي او راديوهايي ميساخت و ميفروخت و با تأثيري كه پدرش داشــت، هيچ فرصتي را به كسب سود از دست نميداد. گواه آن هم اظهارات دوستان دوران كودكي خان است كه به شم اقتصادي او اذعان ميكنند و در خاطراتشــا­ن ميگويند كه براي گرفتن كتابهاي طنز او بايد آنها را از او كرايه ميكردند. با اين حال شاهد خان پشت شم اقتصادي بااليش تمايل و عالقه خاصي هم به ورزش داشــت و بسياري از روزهاي كودكياش را در استاديوم الهور به تماشاي مسابقات كريكت ســپري ميكرد. البته او در انجام اين كار هــم صرفهجويي ميكرد. او و پدرش هرگز براي تماشــاي مسابقه بازيهاي كريكت بليت نميخريدند و پس از وقت چاي، زماني كه ورود به ورزشــگاه آزاد بود، وارد استاديوم ميشدند. او در 16 سالگي با پول كمی تا در دانشگاه ايلينويز مشغول به تحصيل در رشــته مهندسي مكانيك شود و همان جا نخستين كار خود را بهعنوان ظرفشــوی با حقوقي معادل تنها 1/20 دالر در هر ســاعت آغاز كرد و به تدريج و پس از 13 ســال به واسطه رشته تحصيلياش به جايي رسيد كه شركت توليدي قطعات خودروي فلكس انگيت را در ازاي 800 هزار دالر خريد و آن را به شــركتی عظيم با بيش از 62 شــعبه در سراســر دنيا با بيش از 24 هزار كارمنــد تبديل كرد و از درآمدي كه از اين كارخانه داشــت به رؤياهاي ورزشياش هم جامه عمل پوشاند و حاال رؤياي ديگرش براي خريد خانه سهشير در شرف تحقق است.

در صورتي كه اين اتفاق بيفتد، تيم ملي انگليس باز هم ميتواند در ويمبلــي بازي كند، البته به جز فصــل پاييز؛ چون تيم فوتبال آمريكايي اين ميلياردر در فصل پاييز در ويمبلي بازي ميكند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran