Iran Varzeshi

150 ميليون، سقف قرارداد استقالل خوزستان

تیم اهوازي با کاهش هزینه تیم می بندد

- سميرا شيرمردي ‪Samira Shirmardi‬

استقالل خوزستان که این فصل با شرایط خاصي به کار خود ادامه داد، حاال که در لیگ برتر ماندگار شده به دنبال اجراي برنامههاي متفاوت و جدید براي فصل جدید است. برنامهاي کامال منطقي براي پیشرفت فوتبال خوزستان و کشف استعدادهاي ناب این استان. براي این برنامه جدید هم که بدون شك درآمدزایي خواهد داشت، نیاز به هزینه زیاد نیست و با قراردادهاي پایین ميتوان تیم را اداره کرد. البته با یك سرمربي خوب و باتجربه.

اســتقالل خوزســتان كه در ســال 90 تاســيس شــد برخــالف خيلــي از تيمهاي ريشــهدار و باسابقه، توانست به قهرماني ليگ برتر برســد و حضــور در آســيا را هم تجربه كند. استقالل خوزســتان در ليگ پانزدهم با بازيكناني گمنام و جوان موفق شــد در ليگ برتر باالتــر از تيمهاي مدعي پرســپوليس، استقالل، ســپاهان، تراكتورســ­ازي ...و قرار بگيرد و جام قهرماني را باالي ســر ببرد. بعد از اين قهرماني، خيليهــا معتقد بودند دليل موفقيت اســتقالل خوزســتان آرامشــي بود كه اين تيم در طول مســير داشــت. اينكه با وجــود قراردادهاي پايين، هيچ مشــكلي در پرداختيها وجود نداشت و باريكنان توانستند بــا آرامش و بدون دغدغــه كار خود را پيش ببرند و به قهرماني برسند.

بعد از اين قهرماني، تصور ميشد شرايط استقالل خوزســتان بهتر شود اما نه تنها اين اتفــاق نيفتاد، بلكه وضعيت تيــم روز به روز بدتر شــد. بازيكنان اصلي به اصرار ســيروس پورموسوي در استقالل خوزستان ماندند و به پيشنهادهاي خوبشان جواب رد دادند تا بلكه شرايط خوب شــود اما اين اتفاق نيفتاد. نكته جالب اين بود كه استقالل خوزستان با همين شــرايط در آسيا هم نتايج نسبتا خوبي گرفت و توانست به مرحله حذفي اين رقابتها صعود كنــد. آن هم در گروهي كــه تيمهاي مدعي لخوياي قطر، الجزيره امارات و الفتح عربستان حضور داشــتند. در هر صورت، ليگ با نتايج قابل قبول اما با شــرايط بد به پايان رسيد تا ديگر هيچ بازيكني براي ماندن ريسك نكند و به پيشنهادهاي ديگر تيمها فكر كند.

بعد از پايــان ليگ، بازيكنان زيادي جدا شــدند. حتي آنهايي كه قرارداد داشــتند به خاطر اينكــه كمتر از 50 درصد مبلغ قرارداد خود را در فصل قبل گرفته بودند طبق قانون فيفــا قرارداد خود را يك طرفه فســخ كردند و رفتند. اســتقالل خوزســتان مانــده بود و يك تيم از هم پاشــيده. با اين شرايط عبدا... ويســي هدايت آبيهاي اهــوازي را به عهده گرفت تا بلكه اين تيــم را به روزهاي خوبش برگرداند. ويسي در شرايطي سرمربي استقالل خوزســتان شــده بود كه خودش همه كارها را بايد انجام ميداد. بــه همين دليل قرارداد بازيكنان و حتي كادرفني كه خودش هم جزو آن بود را خودش نوشت و امضا كرد.

در نهايت تيم كارش را با شرايط عجيبي شــروع كــرد كــه در ابتدا همــه چيز خوب پيش ميرفت چون كارخانه كشــت و صنعت نيشــكر هفتتپه حامي مالي تيم شده بود و كنفدراسيون فوتبال آسيا )AFC( هم مبالغي كه براي حضور تيم در آســيا بود را به باشگاه پرداخت كرد. با اين شــرايط همه چيز خوب پيش ميرفت اما ناگهان مشكالت مالي شروع شد. بعد از اين مساله، بحث مالك جديد پيش آمد كه عبدالرضا موســوي مالكيت باشگاه را به عهده گرفت. با آمدن موسوي شرايط بهتر شد و هفتهاي 300 ميليون تومان به تيم پول تزريق ميشد اما يكسري اختالفنظره­ا باعث شــد اين روند پول دادن بــه بيش از 3 هفته نكشــد. با اين اتفاق، مشكالت مالي بيشتر از قبل شــد و شــرايط بدتر. به صورتي كه تيم در خطر ســقوط قرار گرفــت. تيمي كه البته مدعــي حضور در فينال جــام حذفي هم بود امــا آن را هــم مقابل تيم دســته اولي خونه به خونه بابل از دســت داد. بــه هر حال تيم با مشــكالت زيادي كه داشــت، در ليگ برتر ماند اما حاال مديران باشگاه به فكر برنامههاي جديدي براي باشــگاه هستند. برنامههايي كه شايد با ويسي ادامه پيدا نكند. چراكه باشگاه قصد دارد برنامه خود را به سمت استعدادياب­ي و درآمدزايــ­ي از اين طريق ببــرد و ديگر به دنبال كســب عنوان نيســت. امير ســلطاني مديرعامل باشگاه استقالل خوزستان در رابطه با اين مســاله ميگويد: «يك سري اتفاقات و البته قراردادهاي عجيبي كه بســته شد باعث شــد اســتقالل خوزســتان االن 17 ميليارد تومان بدهكار باشــد. در بيــن اين طلبكاران هم يكســري بازيكن خارجي وجود دارند كه قصد دارند بــراي گرفتن مطالبــات خود به فيفا شــكايت كنند كه اين مساله شرايط تيم را ســخت خواهد كرد. به همين دليل امسال قرار است طوري برنامهريزي كنيم كه بيش از اين مقروض نباشــيم و تيم خوبي هم داشته باشــيم. به هميــن دليل قصد داريــم برنامه خود را تغيير دهيم و به ســمت استعدادياب­ي برويم. قرار اســت با حضــور يك مربي بومي، براي استعدادهاي خوزستان آزمايش بگذاريم تا بهترينها انتخاب شــوند و به تيم راه پيدا كنند. قرارداد هيچ بازيكني را هم باالي 150 ميليون تومان نخواهيم بست.»

ســلطاني براي برنامههــا­ي خود و البته شرايطي كه استقالل خوزســتان پيدا كرده، به نــكات جالبي هــم اشــاره ميكند: «من معتقــدم بيــن بازيكنان ايراني فــرق زيادي نيســت و نهايتا 15 درصد با هم فرق داشته باشند. ضمن اينكه خوزســتان استعدادهاي زيادي دارد كه بايد كشــف شوند تا به فوتبال ايران معرفي شــوند. با اين شرايط چرا بايد به ســمت بازيكنان گرانقيمت برويم كه نتوانيم هزينههاي آنها را پرداخت كنيم. با زياد شدن بدهيهــا هم تيم به قهقرا خواهد رفت، همان اتفاقي كه در مورد اســتقالل اهــواز افتاد. به همين دليل مطلقا بازيكن خارجي نميگيريم و فقط هم از بازيكنان مســتعد خوزســتاني آزمايش گرفته خواهد شد تا بهترينها انتخاب شوند.»

مديرعامل باشــگاه اســتقالل خوزستان ظاهــرا از تيمهاي اروپايــي الگوبرداري كرده و قصد دارد با اســتعدادي­ابي هــم به فوتبال خوزســتان كمك كند و هم اينكه هزينههاي تيــم را پايين بياورد و البتــه درآمدزايي هم داشته باشند؛ مســالهاي كه ميتواند به بقاي تيم در ليگ برتر كمك كند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran