Iran Varzeshi

جفاي بدعهدها به فوتبال

درخشش تيم ملي و باشگاهها و حقي كه به سختي گرفته ميشود

- ‪Hamidreza Arab‬

حميدرضا عرب

موفقيتهاي تيم ملي كشــورمان با همت بازيكنان ملي پوش و همچنين موفقيت باشگاههاي استقالل و پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا، روزهاي خوبي را براي فوتبال كشــورمان نويد ميدهد و اين روزها به طور حتم در تاريخ فوتبال كشــورمان ماندگار خواهد شد. ملي پوشان كشورمان با كسب نتايج شگفتانگيز توانستند راهي جام جهاني ۲018 روسيه شوند و باشگاههاي استقالل و پرسپوليس هم با حذف حريفان در مراحل قبلي توانستند به جمع مدعيان آسيايي بپيوندند.

اين موفقيتها فارغ از نتايجي كه در ادامه بازيها در جام جهاني و ليگ قهرمانان آســيا كسب خواهد شد، مثل هميشه شــامل پاداشهايی از طرف فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا خواهد بود. در ســالهاي تحريم معموال فدراسيون فوتبال كشورمان براي دريافت اين پاداشها كه نقدي اســت، مشكالت زيادي داشتند و در برخي از مواقع اين پولها بلوكه ميشد.

در حاليكه اين پاداشها هم حق طبيعي فوتبال كشــورمان بود و هم فوتبال نياز شــديدي به آن پولها داشــت، به دست فوتبال نميرســيد. بعد از برجام شرايط كمي متفاوت شــد و فوتبال كشورمان توانست بخشــي از طلب خود را از فوتبال دنيا بگيرد اما حاال با شــرايط فعلي اين نگراني وجود دارد كه باز هم با باز كردن پاي سياســت در فوتبال توســط برخي از كشورهاي مدعي و بدعهد، پاداش صعود به جام جهاني و نتايج خوب نمايندگان كشــورمان در ليگ قهرمانان آســيا چطور به فوتبال كشورمان تزريق خواهد شد.

دكتر صفيا... فغانپور مدير حقوقي فدراسيون فوتبال در اينباره ميگويد: «تاكنون اتفاق جديدي در اين مورد رخ نداده است و معلوم نيست كشورهاي اروپايي، آمريكاييها را همراهي كنند يا نه، اين شــرايط فقط براي فوتبال نيســت و همه ابعاد جامعه را در برميگيرد و بايد منتظر باشيم ببينيم چه اتفاقي رخ ميدهد.»

مدير حقوقي فدراســيون فوتبال در خصــوص اينكه پيش از اين و در زمان تحريم و همچنيــن طي چند ســال اخير چطور اين پاداشها دريافت ميشــد، اينطور توضيح ميدهد: «در زمان تحريم ما اين پاداشها را معموال با واســطههاي­ی دريافت ميكرديم و البته سختي خودش را داشت اما در طول چند سال اخير هم هيچگاه به يكباره پرداخت نشد و قطرهچكاني اين پاداشها دريافت شد. در صورتي كه اتفاق خاصي رخ دهد باز هم مجبوريم مثل گذشته از طريق واسطهها اين پاداشها را دريافت كنيم.»

دكتــر فغانپــور در خصوص اينكه فدراســيون برنامهاي براي ايــن موضوع دارد، ميگويد: «فدراســيون فوتبال در حال حاضر بيشــتر از گذشته به پيگيري امور مختلف مشــغول اســت، خوشــبختان­ه با حلول ماه مبارك رمضان فرصت بيشتر و بهتري براي پيگيري امور وجود دارد و قطعا اين مســائل توســط فدراســيون فوتبال رصد ميشود. اميدواريم اتفاق خاصي رخ ندهد.»

هر چند در حال حاضر مشــكلي در اين باره نيست اما با اميدواري كه به درخشش تيم ملي كشورمان در ادامه راه و همچنين درخشش باشگاههاي استقالل و پرسپوليس وجود دارد، به نظر ميرسد طلب فوتبال كشورمان از فوتبال دنيا، سهم كمي نخواهد بود و بايد از هم اكنون به فكر تزريق اين پاداشها به فوتبال كشورمان بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran