Iran Varzeshi

امروزقرعهک­شیليگقهرما­نان:منتظرشهرآو­ردباشيم؟

بازي با الدحيل نه براي پرســپوليس جذاب اســت و نه حتي دلخواه الســد و اســتقالل. هر کدام از ايــن تيمها و حتي خود الدحيل که تــا اينجاي کار به هيچيك از حريفانش امتياز نداده، امروز چشــم و گوششان به مراســم قرعهکشي کنفدراسيون فوتبال آسيا اســت و اميدوار به

- زهرا اسدی ‪Zahra Asadi‬

الدحيل؟ الســد؟ يا اســتقالل؟ اين بار اتفاقــا خيلي فــرق ميكند كه كــدام تيم، حريف پرسپوليس شود. البته برانكو و تيمش فصل پيش شرايطي سختتر را تجربه كرده بودند اما آن موقع نه به اندازه امروز احساس خســتگي ميكردنــد و نه شــرايط اينقدر حساس بود. آنها بعد از صعود از گروه مرگ، در مرحله يك هشتم نهايي لخويا را شكست دادند، مرحله يك چهارم نهايي را با شكست دادن االهلي عربســتان پشت سر گذاشتند و در نيمهنهايــ­ي دوباره بــه الهالل خوردند كه حضورشــان در ليگ قهرمانان در همين مرحله پايان گرفت.

آن موقع البته كســي انتظار نداشــت پرسپوليس بتواند از آن مسير ناهموار بگذرد و خودش را به يكقدمي فينال برســاند. همه غافلگير شده بودند. حاال اما توقع دارند تيمي كه قهرمانياش در ليگ برتر را به سادگي و با گذر از همــه ركوردها تكرار كرد، در ليگ قهرمانان هم دستكم تا آخرين مقصد فصل پيشاش پيش برود.

در سختي كار پرسپوليس اما همين بس كه بدانيم در ســادهترين قرعه بايد در يك شــهرآورد متفاوت با رقيب ديرينهاش يعني اســتقالل كه حاال اوج گرفتــه، ديدار كند. استقالل كه در گروه چهارم با الهالل، الريان و العين همگروه شده بود، اين مرحله را بدون شكست به پايان رساند؛ با دو پيروزي (رفت و برگشــت) يك گله برابر الهالل و همينطور پيروزي دو بــر صفر در خانه الريان كه البته تنها يكي از ايــن پيروزيها در بازي خانگي رقــم خورد. آبيها در 6 بازي مرحله گروهي 9 گل زدند، 5 گل خوردند و به وقت صعود، 12 امتياز در مشتشان بود.

كسي چه ميداند، شايد هم پرسپوليس و السد دوباره به هم خوردند. تيم قطري كه در مرحله گروهي هــم همگروه قرمزها بود، به اندازه اســتقالل امتياز گرفت اما بهعنوان تيــم دوم صعــود كرد؛ بــا 11 گل زده و 5 گل خورده. جالب اينكه الســد هر سه بازي خانگياش در اين مرحله را با پيروزي پشت سر گذاشــت. حال آنكه در خانه پرسپوليس و نسفقارشي شكســت خورد و تنها پيروزي خارج از خانهاش در امارات و برابر الوصل رقم خورد.

خطرناكترين تيم اما الدحيل اســت كه با 18 امتياز (بيشــترين امتيــاز در بين همه صعودكردهها) به يك هشتم نهايي صعود كرد؛ با پيروزي در همه بازيهايش. الدحيل 13 گل زد و 6 تــا هم خورد. آمــار اين تيم قطري در مرحله يك هشــتم نهايي هم خيلي با نتايجي كه در مرحله گروهي گرفته بود، فرق نميكرد. الدحيل در خانه العين 4 بر 2 برنده شد و بازي برگشــت را هم 4 بر يك بــرد تا با صد درصد امتيازهاي ممكن به يك چهارم نهايي برسد.

الســد هم كه بازي خانگــياش با االهلي عربستان را 2 بر يك برده بود، از بازي برگشت يــك امتياز گرفت و صعود كرد. اســتقالل اما بــازي رفت خود را باخــت (يك بر صفر) و در بازي برگشــت كه ميزبان هم بود، ذوبآهن را 3 بر يك شكست داد. درست مثل پرسپوليس كــه در امارات 3 بر 2 بــه الجزيره باخت و در تهران 2 بر يك اين تيم را شكست داد.

با اين تفاسير، ميتوان گفت كه كدام تيم براي قهرمان دو ســاله ليگ برتر فوتبال ايران حريف آســانتري است؟ قطعا بازي با الدحيل را كــه غير از درخشــش خيرهكننده در ليگ قهرمانان آسيا قهرمان ليگ، جام حذفي و جام امير قطر هم شــده نه فقط قرمزها، كه حتي السد (نايبقهرمان ليگ قطر) و استقالل (تيم سوم ليگ برتر ايران) هم نميپسندد.

مهمتر از اين قرعه امــا ترتيب ميزباني و ميهماني تيمها در مرحلــه يك چهارم نهايي اســت كه خب حتما همه دوست دارند بازي دوم را ميزبان باشــند. شانسي كه پرسپوليس در فصل گذشــته ليگ قهرمانان نتوانســت از آن استفاده كند. تيم برانكو بازي رفت مرحله يك هشتم نهايي فصل پيش را در تهران برابر لخويا انجام داد كه صفر صفر تمام شــد اما پيــروزي يك گله در بازي برگشــت در دوحه قرمزها را به مرحله يك چهارم نهايي رســاند. جايي كه پرســپوليس باز هــم در بازي رفت ميزبان بود؛ اين بار ميزبان االهلي عربســتان، آنهم در مسقط.

آن بازي با تســاوي 2 بر 2 به پايان رسيد اما بازي برگشــت را كه سعوديها در ابوظبي ميزبــان آن بودند، تيم برانكــو 3 بر يك برد. از بدشانســي اما در نيمهنهايــ­ي هم به ديگر نماينده عربستان يعني الهالل خورد تا شانس ميزباني را از دست بدهد. بازي رفت آن مرحله را الهالل كه در ابوظبي ميزبان بود، 4 بر صفر به ســود خود تمام كرد و بازي برگشت هم در مســقط 2 بر 2 به پايان رســيد كه اين بازي، پايان كار قرمزها در ليگ قهرمانان هم بود.

البته خوشــبختان­ه امســال هيچكدام از ســعوديها به يك چهارم نهايي نرســيدهان­د كه شــانس ميزباني را از پرسپوليس و يا حتي استقالل بگيرند كه اتفاقا اين موضوع، ميزباني و يا ميهمــان بودن تيمها در بازيهاي رفت و برگشت را مهمتر جلوه ميدهد.

آيا پرســپوليس بيسامان و خسته امروز آنقدر خوششانس هســت كه ميزبانياش در يك چهارم نهايي ليــگ قهرمانان بيفتد براي بازي برگشــت؟ و يا قرعهاش با الدحيل يكي نشود؟

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran