Iran Varzeshi

پول کمیته برابر با يك باشگاه

-

ايــران ورزشــي - 5« ميليــارد براي خودم، يك و نيم ميليارد براي دستيارانم.» امير قلعهنويي وقتي پاي مذاكره با مسووالن سپاهان نشست اين شرط مالي را گذاشت و گويا سپاهانيها با اين رقم موافقت كردهاند. حتي اگر از اين عدد در مسير چانهزنيهاي معمول كاسته شــود، باز هم بعيد است به رقمي زير 5 ميليارد تومان در مجموع برسد كه به اضافه 50 ميليــارد توماني كه براي باشگاه ســپاهان در نظر گرفته شده، عدد 56/5 يا حداقل 55 ميليارد تومان به چشم ميآيد.

يعني رقمي شــبيه بودجه كميته ملي المپيك، آن هم در سال بازيهاي آسيايي. نــه اينكه در ارتباط بــا بودجه كميته ملي المپيك اتفاق ويژهاي نيفتاده باشــد اما با بيان يك مصداق از فوتبال و مقايسهاش با اعتبار كميته ملي المپيك ميتوان دســت روي درد هميشگي رشتههاي غير از فوتبال گذاشت و بار ديگر لمسش كرد.

تاثيرات اجتماعي و سياســي فوتبال و ميزان عالقهمندي مردم به اين رشته كه در همه جاي دنيا وجود دارد، گردش مالي كه در فوتبال اتفــاق ميافتد را توجيه ميكند امــا نميتوان فراموش كرد كه رشــتههاي ديگر خيلي كمتر از چيــزي كه بايد ديده شوند، به چشم ميآيند.

شــايد حرف از بودجــه دولتي و غير دولتي وســط بيايد اما بعيد است بر كسي پوشيده باشد كه اعتبار باشگاههاي فوتبال، حتي اگر عنوان خصوصي را بر دوش بكشند، به طريقــي از اعتبار دولتــي ميآيد و در اينجاست كه مقايسهها شكل میگيرد. اگر باشــگاه سپاهان كامال خصوصی بود و برای فصــل جديد 10 برابر اين ســرمايهگذ­اری میكــرد بحثی نبود اما وقتــی اين تيم به كارخانه فوالد مباركه وصل است، در مورد هزينههای آن دچار ترديد میشويم. به هر حال بحث ما اين اســت كه بودجه ورزش و كميته ملی المپيك بايد خيلی بيشــتر و بيشتر شــود و برای اين كار، الزم است كه مجلس به اهميت ورزش بيشتر پی ببرد تا به كمك ورزش بيايد.

البته كميته ملي المپيك براي امسال از كنار اين گاليهها و دلخوريها گذشــته و مســووالنش با اتكا به رييس جديد سعي كردهاند كاري متفــاوت انجام دهند اما باز خأل نبــود حمايت الزم از رشــتههاي غير فوتبالي واضحتر از چيزي اســت كه بتوان راحت از كنارش گذشت.

كسي نميتواند انكار كند كه با حضور صالحي اميري در راس كميته ملي المپيك شرايط ويژهاي پيش نيامده است. همه چيز نسبت به قبل فرق كرده است به طوري كه خيلي زودتر از موعد و بدون اينكه چانهزني اتفاق بيفتد، رقم 56 ميليارد تومان بهعنوان اعتبار كميته ملي المپيك در سال 97 اعالم شد. آن هم در شــرايطي كه مبلغ مندرج در اليحه اوليه بــراي كميته ملي المپيك 39 ميليارد تومان عنوان شــده بود كه اين مبلغ بعد از انتخابات كميته در كميســيون تلفيق بــه 56 ميليارد تومان افزايش يافت. اعتباري كه نسبت به سال قبل هم افزايش قابل توجهي داشــته و همين موضوع باعث شده بود روســاي فدراسيونها بابت بودجه امسالشــان خوشحال باشــند اما انگار در زمينه تقسيم اعتبارات مواردي پيش آمده كه سواالتي را ايجاد كرده است.

از اين رقم، 15 ميليارد تومان بهعنوان اعتبار مورد نظر براي اعــزام كاروان ايران به بازيهاي آســيايي و المپيــك جوانان در نظر گرفته شــده كه نصرا... ســجادي در نشســت خبرياش اعالم كرد، بخشــي از بودجــه فدراســيون­ها را بايــد در اين بخش ديد.

به اين ترتيب كه اگر براي قايقراني كه 39 نفر را راهي بازيهاي آسيايي ميكند، هزينهاي صرف اعزام ميشود، بايد اين مبلغ را در كنــار 935 ميليون توماني ديد كه در تقســيم اعتبارات، به اين رشته اختصاص يافته اســت. البته يكــي از اعضاي هيات اجرايي به روند تقســيم اعتبــارات اينطور نــگاه نميكند و ميگويــد مبلغي كه براي اعزام كاروان در نظر گرفته شده را نبايد در بخش اعتبارات فدراسيونها ديد و آن مبلغ جدايي اســت كه چون كميته امسال اعزام دارد، به آن اختصاص يافته است.

به هر حال اگر اين حرف مالك باشــد و البتــه به اســتناد حرفهــاي كيكاووس ســعيدي، خزانهدار كميته ملــي المپيك، مشــخص اســت كه 23 ميليــارد و 777 ميليون و 600 هزار تومان، اعتباري اســت كه به فدراســيون­ها اختصاص يافته و بين 46 رشته تقسيم شده است.

فهرســت‌مربوط‌به‌اعتبارات‌فدراســیون‌ها‌براي‌نخســتین‌بار‌روي‌ خروجي‌ســايت‌کمیته‌قرار‌گرفته‌که‌اتفاق‌خوبي‌اســت.‌انتشار‌اين‌ فهرســت،‌مي‌تواند‌مقدمه‌اي‌باشــد‌براي‌نگاه‌بــه‌بخش‌هايي‌از‌اين‌ فهرست‌و‌زير‌ذره‌بین‌قرار‌دادن‌قسمت‌هايي‌که‌بیشتر‌به‌چشم‌مي‌آيد.‌

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran