Iran Varzeshi

انوشيرواني: میتوانيم به راحتي در جاكارتا 3 طال بگيريم

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

تیم ملي وزنهبرداري بزرگســاال­ن در سال 2018 دو رويــداد مهم بازيهاي آســیايي و رقابتهاي جهاني را پیــش رو دارد، بهعنوان سرمربي سابق تیم ملي وزنهبرداري بزرگساالن كه تجربه كار با مليپوشان بزرگسال را داشتید شرايط فعلي وزنهبرداري را براي كسب موفقیت در هر دو رويداد چگونه ارزيابي ميكنید؟

امســال تيــم ملي وزنهبــردا­ري دو مســابقه بينالمللــ­ي مهم و ســنگين را پيــش رو دارد كه هر دو رويــداد هــم در حد فاصل زماني نســبتا نزديكي به هــم قرار دارند. بنابراين كادرفنــي تيم ملي كه به دنبال كســب نتيجه مطلوب در هر دو مسابقه است، بايد برنامه آمادهسازي مشتركي را براي مليپوشان در هر دو تورنمنت در دستور كار خود قرار دهد؛ برنامهاي كامــال عملياتي كه بتوان از دل آن در نهايت تاكتيكي كارآمــد را اتخاذ كــرد و نتايجي قابــل قبول را براي وزنهبرداري در هر دو ميدان بزرگ و ارزشمند رقم زد.

مگر نبايد براي هر مسابقه برنامهريزي خاص خــودش را طراحي كرد؟ پس چطور امكان دارد كه براي دو مسابقه يك برنامه عملیاتي مشترك داشته باشیم؟

ايــن حرف در صورتي كــه برنامه و زمانبندي مســابقات با فاصله نسبتا زيادي نســبت به هم قرار گرفته باشــد مصداق پيدا ميكند و درست است ولي بازيهــاي آســيايي و رقابتهاي جهاني ۲ مســابقه سنگين و بزرگي اســت كه زمان برگزاري آن نزديك به هم طراحي شده اســت. بنابراين اعضاي كادرفني تيــم ملي خيلي بهتر از من ميدانند كه براي كســب موفقيــت در هر دو ميدان با توجه به اينكه نفراتي كه در اردوي آمادهســاز­ي حضور دارند تقريبا چهرههايي مشخص شدهاند، ميتوان با يك برنامه اقدام كرد. البته تا جايي كه از شــرايط اردوي تيم ملي مطلع هستم، ميدانم كــه كادرفني تيم ملي از تمامي داشــتهها و ظرفيــت وزنهبرداري ايــران در اردوي آمادهســاز­ي استفاده كرده اســت. اين اتفاق خوبي است كه كمك ميكند بهترينهاي وزنهبرداري ايران براي اعزام به هر دو رويداد بينالمللي گزينش شوند.

يعنــي االن ميتوانیم با داشــتن برنامهاي جامع و مشترك بچههاي مليپوش بزرگسال را طوري چینش كنیم كه از هر دو مسابقه بهترين تیم ملي وزنهبرداري بزرگســاال­ن ايران امســال دو رويداد مهم و ارزشمند (بازيهاي آســیايي اندونزي و رقابتهاي جهاني تركمنستان) را پیش روي خود دارد. تورنمنتهاي­ي معتبر كه كســب مدال و عنوان تیمي در آن باعث ارتقای جايگاه مدعیان در ردهبندي بینالمللي ميشــود. اما قطعا بازگشت تیمهاي محرومي كه در ســال 2018 با توجه به خاتمه مدت محرومیتشان ميتوانند دوباره به دنیاي قهرماني بازگردند، همچون چین، روسیه، قزاقستان، ارمنســتان و ... تهديدي جدي است براي مليپوشان كشــورمان كه بايد در رقابتهاي جهاني تركمنســتا­ن از عنوان سال گذشته خود دفاع كنند. با اين نگاه سراغ سجاد انوشــیروا­ني سرمربي سابق تیم ملي وزنهبرداري رفتیم تا شــرايط موجود وزنهبردارا­ن بزرگسال را از زاويه ديد او تحلیل كنیم. نتايج و مرغوبترين مدالها را دشت كنیم؟

مــا هم اكنون قهرمانان و ســتارههاي بزرگ و عنوانــدار­ي را در اردوي آماده ســازي تيم ملي داريم اما نبايد فراموش كنيم وزنهبرداري رشــتهاي است كه در نهايت هنگام برگزاري مســابقه ممكن است هزار و يك اتفاق پيشبيني نشــده را به دنبال داشــته باشد. وزنهبــردا­ري ما در قاره آســيا هميشــه جزو مدعيان اصلي بوده اما اگر بازيهاي آسيايي قبل را مرور كنيد، ميبينيــد كه در دوره قبل هــم پيشبيني مدالهاي ما از ســتارههاي وزنهبــردا­ري تيم ملــي روي كاغذ يــك چيزي بوده امــا در زمان مســابقه چيز ديگري براي بچههــاي ما رقم خورده اســت. بنابراين اگرچه من معتقدم تيم ملي وزنهبــردا­ري ايران در بازيهاي آســيايي 8۱0۲ به واسطه حضور ۳ وزنهبردار مدالدار المپيكي و چند مليپــوش عنواندار جهاني قطعا جزو مدعيان اصلي كســب مدالها و سكوي قهرماني است اما بازهم خيلي نميشــود به صــورت صددرصدي در مورد نتيجهگيري تيمــي و انفرادي نظر قطعي داد. با ايــن حال فكر ميكنم ميتــوان حداقل ۳ مدال طال

صدرنشيني كوتاه ستاره جودوي ایران در ردهبندي جهاني

را بــراي اوزان ‪۴۹ 58،‬ و +۱05 كيلوگــرم با توجه به حضور كيانوش رستمي، سهراب مرادي، بهداد سليمي و سعيد عليحسيني در اين اوزان متصور بود.

يعني به جز نفراتي كه نام برديد بقیه بچهها شانس كسب طال را در بازيهاي آسیايي ندارند؟

مــن هرگز نگفتــم فقط نفراتي كــه نام بردم شانس كســب مدال طال را دارند زيرا االن در اردوي تيم ملــي چهرههاي شــاخص ديگري مثــل مجيد عسگري، سيدايوب موسوي، علي هاشمي و محمدرضا براري هم حضــور دارند كه همگي جــزو چهرههاي مدالدار آســيايي و جهاني وزنهبرداري هستند. همه اين بچهها شــانس مســلم مدالآوري در جاكارتا به شمار ميروند و توانمندي كســب بهترين عناوين را در اين رويداد معتبر دارند زيرا در ســالهاي گذشته به دفعات در رقابتهاي مختلف توانايي خودشــان را ثابت كردهاند. منظور من اين بود كه مثال در وزن ۴۹ كيلوگرم شرايط ســهراب مرادي كامال مشخص است چون او در حال حاضر يك سر و گردن باالتر از تمامي هــم وزنهاي داخلي و خارجي خود نه تنها در آســيا بلكه در دنيا اســت. يا كيانوش رستمي، بهداد سليمي و سعيد عليحســيني اگر در شرايط ايدهآل خود قرار داشته باشند حقيقتا در آسيا بيرقيب هستند اما مثال در وزن ‪۴۹ ۹6،‬ يا 50۱ كيلوگرم، نفرات دوم و سوم ما قطعا در آسيا رقباي سرسخت و جدي از كره شمالي، قطر، ازبكســتان و يا تركمنستان دارند. بنابراين براي كسب مدال طال در اين اوزان آنها بايد در شرايط بسيار ايدهآلي قرار داشته باشند اما بدون ترديد ميتوان براي آنها در شــرايط برابر با رقباي خود مدالهاي نقره و يا برنز بازيهاي آســيايي را كنار گذاشت. من شنيدهام كه رسالن نورالدينف ازبك قهرمان و ركورددار جهان و المپيك در دسته 50۱ كيلوگرم دارد خودش را براي بازيهاي آســيايي آماده ميكند. يا همين وزنهبردار جوان و آيندهدار قطريها در دســته ۴۹ كيلوگرم كه حتما براي كســب مدال نقره بازيهاي آسيايي برنامه ويژهاي دارد. اينها چهرههاي شاخص آسيايي هستند كه در ۴ وزن دوم حضوردارند و قطعا بچههاي ما براي كسب مدالهاي خوشــرنگ چارهاي ندارند جز اينكه دركورس رقابت از سد آنها عبور كنند.

تصور شــما در خصوص اعزام تركیب اصلي تیم ملي به بازيهاي آســیايي چیســت؟ فكر ميكنید مجید عسگري ميتواند شانس حضور در جاكارتا و جدال براي كسب مدال سبك وزن در بازيهاي آسیايي را داشته باشد؟

قطعــا تصميم نهايي براي اعــزام به بازيها با كادرفني تيم ملي است اما بهعنوان عضوي از خانواده وزنهبرداري و مربي كه ســابقه خدمت در تيم ملي را داشتهام مطمئنا اگر قرار بود وزنهبرداري را به بازيها و رقابتهاي جهاني اعزام كنم مليپوشاني را گزينش ميكردم كــه در ركوردگيري تيم ملي بهترين نتيجه را كســب كرده باشــند. مطمئنم حســين برخواه و كادرفني هم از همين روش براي اعزام بچهها استفاده ميكنند. در مورد مجيد عسگري هم نظر شخصي من اين اســت كه مجيد وزنهبرداري است كه شايستگي و انگيزه حضور در بازيهاي آســيايي و كسب مدالي خوشرنگ در اين رويداد معتبر ورزشي را دارد. با توجه بــه اينكه چين و قزاق هم از حضور در بازيها محروم هستند، فكر ميكنم اگر مجيد به جاكارتا اعزام شود، ميتوانيم بعد از ســالها صاحب يك مدال خوشرنگ سبك وزن شويم.

وضعیت تیم ملي را بــراي دفاع از عنوان قهرماني سال 2017 در رقابتهاي جهاني 2018 تركمنستان چطور ميبینید؟

با توجه به اتمام محروميت ‪۲۱ 0۱،‬ تيم مطرح دنيــا از جمله چين، قزاق و روســيه و حضور آنها در رقابتهاي جهاني تركمنســتا­ن، من فكر ميكنم كار بچههاي ما نسبت به رقابتهاي جهاني آناهيم آمريكا براي دفاع از عنوان قهرماني جهان بســيار دشــوار و ســخت خواهد بود چون تمامي تيمهــاي محروم با انگيــزه و تركيبي متفاوت در رقابتهاي جهاني حاضر ميشوند تا ناكاميهاي گذشته خود را با كسب نتايجي مطلوب جبران كنند. به همين دليل حداقل در برخي از اوزان شــرايط ما هرگز مثــل دوره قبل رقابتهاي جهاني نخواهد بود و ما براي كســب مدال خصوصا از جنس طاليي آن در تركمنســتا­ن مشكل داريم. البته بازهــم همه چيز برميگردد به شــرايط مســابقات و وضعيت ركــوردي و رواني بچهها در زمان رفتن روي تختههاي جهاني.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran