Iran Varzeshi

قلي‌زاده‌و‌ترابي،‌قرارداد‌دايي‌را‌م ‌يدهند

-

اگرچه‌باشگاه‌سايپا‌در‌طول‌ سا ‌لهايي‌كه‌بازيكن‌سازي‌ مي‌كرد،‌به‌سود‌در‌خور‌توجهي‌ نرسيد‌اما‌اين‌بار‌با‌بازيكناني‌ مثل‌علي‌قلي‌زاده‌و‌مهدي‌ ترابي‌و‌درخشش‌اين‌بازيكنان‌ مي‌تواند‌به‌سود‌در‌خور‌توجهي‌ برسد.‌حضور‌ترابي‌و‌قلي‌زاده‌ در‌فهرست‌تيم‌ملي‌براي‌ جام‌جهاني‌باعث‌شد‌به‌ازاي‌ هر‌روز‌حضور‌اين‌بازيكنان‌ به‌مبلغ‌086774‌برسد.‌در‌ كنار‌اين‌مساله،‌اگر‌حق‌رشد‌ علي‌قلي‌زاده‌را‌اضافه‌كنيم،‌ م ‌يبينيم‌سايپا‌اين‌فصل‌سود‌ خوبي‌از‌بازيكن‌سازي‌داشته‌ و‌حاال‌مي‌تواند‌با‌درآمدي‌كه‌ از‌اين‌بازيكنان‌داشته‌حداقل‌ مبلغ‌قرارداد‌كادرفني‌فصل‌ آينده‌خود‌را‌تامين‌كند.‌

باشگاه ســايپا سالهاســت كه در بحث بازيكنســا­زي يكــي از فعالترين باشــگاهها­ي ايران اســت. اين باشــگاه تا به حال بازيكنان زيــادي به فوتبال ايران معرفي كرد اما سود چنداني از پرورش اين بازيكنان نبرد. به طور مثال بازيكناني مثل كريم انصاريفرد، امين منوچهري، مجيد غالمنژاد، ابراهيم شــكوري ...و بازيكناني بودنــد كــه باشــگاه ســايپا از پايه روي آنهــا كار كرد و براي رشــد اين بازيكنان زمان گذاشــت اما اين بازيكنان به خاطر پيشــنهاده­ايي از ســوي تيمهاي بزرگ پايتخت به راحتي از نارنجيپوشـ­ـان جدا شــدند و به تيمهاي ديگر رفتند. در اين ميان شــايد مبلغي هم به باشــگاه سايپا رسيده باشــد اما چندان چشمگير نبود يا اگر بوده، با مشــكل زيادي براي رسيدن به مبلغ مواجه شده. مثال امين منوچهري. اين بازيكن در ســايپا روزهــاي خوبي را ميگذراند اما پيشنهاد از باشگاه استقالل باعث شــد او تصميم به جدايــي بگيرد. گرفتن رضايتنامه بــراي امين منوچهري باعث شد چند صد ميليون به باشگاه سايپا بپردازد اما او براي اين كار فقط يك چك به باشگاه خودروســاز داد كه پاس شدن آن با دردســرهاي زيادي همراه شــد. در هر صورت مــواردي مثل امين منوچهري زياد بود اما باشگاه سايپا دست از تالش و بازيكنسازي برنداشت و اين روند را ادامه داد تا به فوتبال ايران كمك كند.

حاال بعد از اين همه ســال، نوبت به علــي قليزاده و مهدي ترابي رســيد تا با فروش اين بازيكنان، باشگاه سايپا بخشي از مــزد زحمات خود را بگيــرد. قليزاده ميدانســت چه زماني تصميم به جدايي بگيــرد و به موقع دســت به كار شــد. او زماني كه قراردادش با باشــگاه ســايپا به پايان رســيد، با باشگاههايي كه خواهانش هستند، وارد مذاكره شد تا تصميم خوبي بگيــرد. گفته ميشــود علي قلــيزاده با باشگاه شــارلواي بلژيك به توافق رسيده و بــه زودي قرارداد رســمي خود را امضا خواهد كرد. اگر اين اتفاق بيفتد باشــگاه شارلوا بايد به خاطر جذب يك بازيكن زير 23 سال، مبلغ 90 هزار يورو حق رشد به باشگاه سايپا پرداخت كند. اين مبلغ البته در ليگهاي سطح باالتر بيشتر است اما با توجه به اينكه بلژيك در درجهبندي فيفا جزو گروه سوم است، اين مبلغ به 90 هزار يورو كاهش پيدا ميكند.

مهدي ترابي برخــالف علي قليزاده يــك فصل ديگر با ســايپا قــرارداد دارد. او تــا پيش از پايان فصــل تصور ميكرد قراردادش با اين تيم به پايان رســيده اما كمي بعد متوجه شد هنوز يك فصل ديگر از اين قرارداد باقي مانده اســت. به همين دليل ترابي نميتواند به راحتي از ســايپا جدا شــود و اگر بخواهــد رضايتنامها­ش را بگيــرد بايد مبلغي بابت آن به باشــگاه بپردازد. بر اين اســاس، ترابي نتوانست به راحتــي با باشــگاهها­ي خواهانش مذاكره داشته باشد چراكه باشگاه سايپا هم مخالف حضورش در تيمهاي ايراني اســت و فقط در صورتي به او رضايتنامه ميدهد كه به يــك تيم خارجي و اروپايــي برود. بر اين اســاس ترابي هم اگر بخواهد لژيونر شود بايد مبلغي بابت رضايتنامها­ش به باشــگاه سايپا بپردازد كه البته با اين شرايط بعيد است او فعال جدا شود و شايد اين مساله را به پايان فصل هجدهم موكول كند.

در هر صورت ترابي هم مثل قليزاده تا االن ســود خوبي به باشگاه سايپا واريز كرده اســت. با توجه به اينكه ســهم هر باشــگاه به ازاي هر بازيكــن در تيم ملي، روزي 8530 دالر اســت، حضــور ايــن بازيكنــان در تيم ملي بــراي جام جهاني 2018 روسيه، ميتواند درآمدي ميلياردي براي سايپا داشته باشــد. پس با توجه به اينكه ترابي و قليزاده 14 روز قبل از شروع جام جهاني در خدمت تيم ملي هستند و 14 روز هم در خــالل دور مقدماتي جام جهاني با تيم ايــران خواهند بود. به ازاي هــر روز حضور در كنار تيــم ملي به اين مبلغ دســت پيدا ميكنند. به اين ترتيب بــه ازاي هر بازيكن كه هر كدام 28 روز با تيم ملي هستند، مبلغي حدود 238840 دالر نصيب باشگاه سايپا خواهد شد. حاال به ازاي 2 بازيكن بايد اين مبلغ را ضربدر 2 كرد. يعنــي 477680 دالر. اگر به اين مبلغ 90 هزار يورو كه قرار اســت باشگاه شــارلواي بلژيك به ســايپا پرداخت كند، اضافه كنيــم، ميبينيم ايــن مبلغ براي باشگاه سايپا چشمگير خواهد بود.

با برخي محاســبات احتماال باشگاه ســايپا از ايــن 2 بازيكن جــوان خود به درآمدي ميلياردي بــه مبلغ 3 ميليارد و 743 ميليون و 920 هزار تومان ميرســد اما اگر نــرخ دالر را مبلــغ 4200 تومان يعني نرخ دولتي در نظر بگيريم، اين مبلغ به 2 ميليــارد و 645 ميليون و 256 هزار تومان خواهد رســيد. يعني بيش از ‪3 2،‬ ميليارد تومان كــه ميتواند حداقل مبلغ قرارداد علي دايي و ديگر اعضاي كادرفني سايپا را تامين كند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran