Iran Varzeshi

حاال باز شدن پنجره نقل و انتقاالت نقش حياتي دارد

-

وقتي نام السد از گلدان شيشهاي قرعهکشــي بيرون آمد، مشخص شد دو تيم باقيمانده يعني پرسپوليس و الدحيل در مرحله بعدي ليگ قهرمانان با هم تقابل دارند و قهرمانهاي قطر و ايران رقابت دشواري در مرحله يك چهارم نهايي خواهند داشت. دو مسابقهاي که حدود سه ماه بعد و به فاصله سه هفته برگزار خواهد شد. شايد در نگاه اول دشوارترين قرعه ممكن به پرسپوليس برخورد کرده باشــد اما واقعيت اين اســت که در مرحله يك چهارم ديگر هيچ حريف راحتي وجود نخواهد داشت و برخورد با الســد و استقالل بهعنوان حريفاني آشناتر هم دشواريهاي خاص خود را داشت. در واقع قرعهکشي هميشه همين گونه است و باالخره به يكي از تيمهاي حاضر در گلدان برخورد ميکنيد و هر گونه شــكايتي از دشوار بودن قرعه بيمورد و بي اساس است.

امروز همه از قدرت الدحيل حرف ميزنند. تيمي كه شكست ناپذير به نظر ميرسد و آخرين بار تحت عنوان لخويا مقابل همين پرســپوليس باختــه و در 35 بازي بعدي در تمام مســابقات شكست نخورده است. الدحيل كه با ادغام لخويا و الجيــش پديد آمد در حــال حاضر قدرت اول فوتبال در غرب آسيا شناخته ميشود و به همين خاطر بعد از قرعهكشي ديروز فضايي شوخ طبعانه در فضــاي مجازي پيش آمد كه پرســپوليس از حاال حذف شــده اســت و بايد عزا بگيرد. البته از آنجايي كه مسابقه برگشــت در تهران برگزار ميشــود هنوز آنهايي كه راي به برتري الدحيل ميدهنــد مرددند كه بگويند پرســپوليس قطعا حذف ميشود يا نه اما واقعيت اين است كه بايد شرايط سه ماه بعد دو تيم را ديد.

واقعيت اين است كه تيم پرسپوليس برخالف آنچه در فضاي مجازي و رســانهها مطرح شده از الدحيل نميترســد و به هيچ وجــه از پيش باخته نيســت اما آنچه مجموعه پرسپوليس را ميترساند بســته ماندن پنجره نقل و انتقاالتي باشــگاه است كه ميتواند برانكو را در مواجهه با حريف قدرتمند قطري وارد چالشي فوقالعاده دشوار كند.

بســياري معتقدنــد برخــورد بــا الدحيــل دشــوارتري­ن قرعه ممكن در اين مرحله بود و عبور از اين تيم وقتي دشوارتر به نظر ميرسد كه بدانيم تيم قدرتمند قطري احتماال در تابســتان پيش رو قدرتمندتر خواهد شــد اما احتمال دارد تيم برانكو از آنچه مقابل الجزيره ديديم ضعيفتر شود.

همين حاال پرســپوليس صادق محرمي را از دست داده و وضعيت پنج بازيكن ديگرش مشخص نيست. 5 بازيكني كه چهارتايشان در 8 بازي قبلي آســيايي جزو نفرات اصلي تيم بودند و جدايي هر كدامشــان با توجه به بســته بــودن پنجره نقل و انتقاالتي ميتواند يك ضربه به پيكر پرســپوليس وارد كنــد. فعال آنچه واضح و كامال شــفاف به نظر ميرسد نياز پرســپوليس به جذب بازيكنان جديد اســت چرا كه قهرمان فصل قبــل ليگ هر چه به روزهــاي پاياني فصــل نزديك ميشــديم از رمق افتادهتر و خستهتر به نظر ميرسيد و براي رسيدن بــه موقعيت قبلــي نياز به نفــرات جديد و فضاي شادابتري دارد.

فرامــوش نكنيد جذب بازيكنــان جديد در تابستان گذشــته چقدر به پرسپوليس در صعود آســيايي كمك كرد. هر چند تيــم برانكو قبل از مرحله يك چهارم نهايي ليــگ قهرمانان 2017 تيم كاملي به نظر ميرســيد اما درخشش شجاع خليلزاده، شــايان مصلح، بشــار رسن و گادوين منشا در جريان بازيهاي يك چهارم نهايي(گلزني منشــا و شــجاع مقابل االهلي و گلسازي بشار و مصلــح با گرفتن پنالتي و اخراجي از تيم حريف) عامل اصلي رســيدن تيم به نيمه نهايي بود. حاال اگر پنجره نقل و انتقاالتي پرسپوليس بسته بماند گذشتن از ســد بلند الدحيل دشوارتر از هميشه به نظر ميرسد و تنها دلخوشي پرسپوليس نه در بحث فني بلكه در حوزه رواني و هيجاني اســت. يعني جايــي كه فارغ از نتيجه بــازي رفت، تيم برانكو با اتكا به هوادارانش ميتواند دنبال جبران و پيدا كردن راه صعود باشد.

پرســپوليس از حــاال ميتوانــد روي كمك هوادارانش در بازي برگشت حساب كند اما منطق ميگويد اين كمك فقط درصدي ناچيز كار را پيش ميبرد و تيم برانكو به لحاظ فني بايد آنقدر مسلط و توانمند باشــد كه در مقابله بــا حريف قدرتمند قطري كم نياورد وگرنه چنانچه پرسپوليس مقابل الدحيل كم بياورد حتي كاري از دست تماشاگران چند ده هزار نفرياش هم ساخته نيست.

پرســپوليس فصل قبل لخويايي را از پيش رو برداشــت كه تقريبا 70 درصد همين تيم الدحيل قدرتمند امسال بود كه البته در اين فصل در حوزه تدافعي نيز قدرتمند شده اما واقعيت اين است كه بــا توجه به در نظر گرفتن ظرفيت اين تيم متمول و نوخاسته پرســپوليس در صورت باز شدن پنجره نقل و انتقاالتي توانايي صعود به نيمه نهايي را براي دومين فصل متوالي دارد.

اگر پنجره نقل و انتقاالتي پرسپوليس بسته بماند گذشتن از سد بلند الدحيل دشوارتر از هميشه به نظر ميرسد و تنها دلخوشي پرسپوليس نه در بحث فني بلكه در حوزه رواني و هيجاني است. يعني جايي که تيم برانكو با اتكا به هوادارانش ميتواند دنبال پيدا کردن راه صعود باشد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran