Iran Varzeshi

ديگر غير ممكن وجود ندارد

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

شمشيربازي با سهميه المپيك او در لندن بود كه جان تازه گرفت. سهميهاي كه در المپيك لندن به دست آمد و اگرچه نتيجهاي جز حذف در مرحله اول نداشت، آغازي بود براي راه دشوار و هيجان انگيز سابريستهاي ايران. مجتبي عابديني و مربياش پيمان فخري كه از لندن بازگشتند، ماجرايي را آغاز كردند و راه صعود قلهاي را در پيش گرفتند كه هر بار فكر ميكنيم به قلهاش رسيدهاند اما باز هم آنها را از دور ميبينيم كه باال و باالتر ميروند. مرتفعترين نقطهاي كه امروز به آن رسيدهاند، جايگاه چهارمي در ميان تيمهاي سابر دنياست؛ جايگاهي كه پنج سال پيش 19 پله پايينتر بود. با مجتبي عابديني كه تازه از آخرين تورنمنتش برگشته درباره اين روند و روزهاي جاري در شمشيربازي گفتوگو ميكنيم. كي از اسپانيا برگشتيد؟

همين ديروز (سهشنبه). اگر موافق باشي از همين رقابتها صحبتمان را شــروع كنيــم. اول از مسابقات مادريد برايمان بگو.

اين رقابتهــا كالس A جهاني بود و حدود 210 نفر هم در آن شــركت كرده بودند. فاصله بســيار كمي هم با مسابقات روسيه داشت و عمال فرصتي براي ريكاوري نداشتيم. با اين حال به نظرم بد كار نكرديم و نتيجه خوبي گرفتيم. هم در تيمي و هم انفرادي؟

بله. در تيمي كه به جمع هشت تيم برتر رسيديم و به روسيه باختيم. در انفرادي هم من در شــانزده نفر باختم، پاكدامن در 32 و رهبري هم در .64 همانطور كه گفتم با توجه به فرجه اندكــي كه از رقابتهاي روســيه تا مادريد داشتيم، نتيجه خوبي به دست آورديم.

در روســيه كه گل كاشــتي و به مدال هم رســيدي! از سطح مسابقات آنجا بگو.

بله خداراشكر. ســطح مسابقات كه باالســت. من نشــنيدهام در هيچ رشتهاي حدود 200 ورزشكار در هر مسابقه شركت كنند. در روسيه هم كه من به برنز رسيدم، 180 نفر شركت كرده بودند.

برسيم به خبر خوب اين روزها و چهارمي ايران در ردهبندي جهاني. اين اتفاق فقط مربوط به همين مســابقات مادريد است؟

خير. مجموع چندين و چند رويداد و افتخاري كه ثبت شــد، تيــم ايران را به رده چهارم دنيا رســاند. به طــور مثال ما در لهســتان دوم دنيا شــديم و در آخرين عملكردمــا­ن هم با صعود به جمع هشــت تيم برتر، به رتبــه چهارم ردهبندي جهاني رسيديم.

براي اينكه ارزش كار ســالهاي اخيرتان بيشتر مشــخص شود، اگر موافق باشــي برگرديم به گذشته نه چندان دور. روزهايي كه تازه سهميه لندن را گرفته بــودي. چيزي حدود شش ســال پيش. در آن روزها سابر ايران در چه ردهاي بود؟

اگــر اشــتباه نكنــم آن روزها در ردهبندي فدراســيون جهاني بيست و سوم بوديم. حوالي سال .91

و در اين شش سال 19 پله صعود كردهايم!

دقيقا. در اين ســالها رشــد بسيار خوبي داشــتهايم و حاال هم چهــارم دنيا هستيم.

رشــد در برخي رشــتهها حد و مــرزي دارد و در روزهاي خوبشــان هم اگر از آنها بپرســي كه آيا شانس طالي المپيك و جهان را داريد، جواب منفي ميدهند. به نظرت شمشيربازي به جايي رســيده كه هر غيرممكني را بتواند ممكن كند؟

قطعا رسيده. ما در اين ورزش دقيقا به همان جايي كه ميگوييد، رســيدهايم و امكان هر موفقيتي برايمان هست. يكي از اين غيرممكنها كه بيشتر شبيه به طلسم شــده، شكست كره جنوبي در آســيا و قهرماني است. به نظرت اين اتفاق در بازيهاي آسيايي ميتواند بيفتد؟

قطعــا ميتواند. همه ما هم به دنبال شكستن اين طلســم هستيم و ميخواهيم اين بار ديگر كره را ببريم و به طال برســيم. البته ما پيش از بازيهاي آســيايي، حدود 20 روز ديگر بايــد در رقابتهاي قهرماني آســيا به ميدان برويــم. در آنجا هم ممكن اســت به كره بخوريم و تالشــمان را براي پيروزي برابر آنها میكنيم.

پس يعني طالي جاكارتا خيلي هم دور از دسترس مان نيست؟

اصال دور نيســت امــا خب ورزش خيلــي قابل پيشبيني نيســت و بايد ديد در روز مسابقه چه شرايطي حاكم ميشود. همچنين نبايد فرامــوش كنيم كه چين و ژاپن هم خيلي خــوب كار ميكنند و آنها هم حريفان ســادهاي در راه قهرمان شدن در آسيا و بازيهاي آسيايي نيستند.

به غير از رقابتهاي قهرماني آسيا چه مسابقات ديگري قبل از بازيهاي آسيايي در پيش داريد؟

مــا حدود 20 روز ديگــر يعني 23 خرداد به رقابتهاي قهرماني آسيا ميرويم. 25 تير بايــد در رقابتهاي قهرماني جهان شــركت كنيم. 25 مرداد هم كه بازيهاي آسيايي است و بايد در آن به ميدان برويم.

قول چند مدال سابر را در جاكارتا ميدهي؟

قول دادن كه خيلي درســت نيست اما تمام تالش و هدفمان اين اســت كه در جاكارتا 2-3 مــدال بگيريم. كار بزرگي كه با خوشرنگتر شــدن مدالها دشوارتر هم خواهد شد.

همه ما هم به دنبال شكستن اين طلسم هستيم و ميخواهيم اين بار ديگر كره را ببريم و به طال برسيم. البته ما پيش از بازيهاي آسيايي، حدود 20 روز ديگر بايد در رقابتهاي قهرماني آسيا به ميدان برويم. در آنجا هم ممكن است به كره بخوريم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran