Iran Varzeshi

شجاعي: براي کار بزرگ آمادهايم

-

او كاپيتان تيم ملي ايران است و با غيبت جالل حسيني كه از با تجربه ترين بازيكنان تيم ملي بود، حاال وظايف سنگين تري هم در تيم ملي دارد. تجربه مســعود شــجاعي يك امتياز ويژه در جام جهاني براي ماســت. شجاعي در اين گفت و گو از مســائلي حرف ميزند كه در آستانه جام جهاني به ذهنش ميرسد.

همه قدر صعود در دقيقه آخر را بيشتر ميدانند

22 روز تنهــا تا جام جهانــي باقي مانده اما حال و هوايــي كه بين مردم و رسانههاســ­ت، اين را نشــان نميدهد و به نظرم اين رفتــار كمي كم لطفي نسبت به تيم ملي اســت. انتظار داشتم كه هيجاني مانند آنچه پيش از جام جهاني قبلي ديديم، در بين مردم و رسانهها باشد و اميدوارم اين اتفاق را در همين روزها شــاهد باشيم. البته شايد دليل اين مساله اين باشد كه هر وقت دقيقه آخر به جام جهاني صعود كرديم، بيشــتر قدر كاري كه انجام شده را ميدانســتي­م اما چون اين مرتبه راحت و بي دردســر به جام جهاني رفتيم، به خاطر همين مردم آن هيجان ســابق را ندارنــد و اميدوارم كه هر چه به جام جهاني نزديكتر ميشــويم اين شور و شــوق بيشتر شود چون هيجان مردم و هواداران به تيم انرژي ميدهد. همينطور برخي رســانهها به خيلي از موضوعات ميپردازند كه يك صدم جام جهاني هم اهميت ندارد.

جو تيم ملي فوقالعاده است

اما درباره تيم من بهعنوان يكي از باتجربه ترين بازيكنان تيم ملي، جوي كه در تيم ميبينم بي نظير و فوقالعاده اســت. در تيم ملي تركيبي از بازيكنان جوان و بــا تجربه را در اختيار داريم. اين بازيكنــان به همراه تعدادي ديگر از بازيكنان ديگر كه در اين چهار ســال در تيم ملي حضور داشــتند و االن نيستند، تيم را تا اينجا باال آوردند اما اين باعث نميشود كار و تالشي كه آنها براي تيم ملي انجام دادهاند را فراموش كنيم. فهرســت نهايي را هم سرمربي تيم انتخاب ميكند. اين تيم ملي است و تيم باشگاهي نيست كه ديگر بحث رنگ باشد و سليقهاي در كار باشد. يكي ميتواند نسبت به تيم ملي كشورش حسي نداشته باشد اما نميشــود قبول كرد كه كسي مخالف تيم ملي باشد و تيمي كه متعلق به يك كشــور است را با حرفها و رفتارهايش بكوبد. اين بي انصافي است.

امكانات مناسب

نه اينكه چون در تيم ملي هستم بخواهم اين حرف را بزنم. كساني كه من را ميشناسند ميدانند كه هميشه حرفم را زدهام و ترسي هم ندارم كه واقعيت را بگويم اما االن فكر ميكنم بهترينها برايمان فراهم شــده است. ما اكنون در اردوگاه باشگاه بشيكتاش حضور داريم كه تيم كوچكي نيست و از نتايجي كه در اين ســالها گرفته ميتوان متوجه شــد كه بشــيكتاش تيم كوچكي نيست. زمين چمن عالي، امكانات تمريني نظير استخر، سالن بدنسازي، اتاق پزشــكي در بهترين شكل و تغذيه فوقالعاده شرايط بسيار خوبي را براي تيم ملي در اينجا به وجود آورده اســت. در كنار اعضاي كادر فني تيم ملي كه از قبل حضور داشــتهاند، كادر پزشكي تيم ملي هم با حضور فيزيوتراپ و دكتر تكميلتر شده است و اعضاي كادر پزشكي با امكاناتي نظير هشت تختي كه در اتاق پزشكي فراهم است، ميتوانند بهترين سرويس را به بازيكنان چه قبل از تمريــن و چه بعد از تمرين براي انجام ريكاوري ارائه كنند و اين بي نظير است. همه چيز آماده است كه ان شاءا... بتوانيم يك كار بزرگ انجام دهيم.

موفقيت تيم ملي دور از دسترس نيست

من قبــال هم گفتهام و االن هم با جديتي كــه در بازيكنان و كادر ميبينم، ميدانــم كه موفقيت تيم ملــي ايران در جام جهاني اصال دور از دســترس نيســت. دوســت دارم اين حس را مردم و هواداران از من بهعنوان يكي از با تجربههاي تيم ملي بگيرند و انرژي مثبتشان را به ما برگردانند. نه اينكه اين حرفها موج كاذب ايجاد كند كه مثال توقع داشته باشيم اسپانيا و پرتغال را ببريم، بلكه از اين جهت كه با واقعيت زندگي كنيم. اگر ما در بازي اول نتيجه بگيريم، بازي دوم و سوم را اميدوارانه انجام ميدهيم و اين موضوع اصال دور از دسترس تيم ملي نيست.

براي رقبا زندگي را سخت ميكنيم

شايد حريفان روي ما حساب خيلي زيادي باز نكنند اما وقتي همه كارشناسان دنيا ميگويند كه گروه دوم، ســختترين گروه مسابقات است به اين خاطر است كه ايران را هم از جمله رقباي سرسخت محاسبه كردهاند. رقباي ما بايد بدانند كه ما به هيچ وجه حريف آســاني براي آنها نيستيم و زندگي را براي آنها در آن ســه 90 دقيقه، سخت ميكنيم و در اين چند سال اين موضوع را نشــان دادهايم. ما ميتوانيم در بازي اول نتيجه بگيريم و در دو بازي ديگر با اعتماد به نفس و روحيه باالتري بازي كنيم و در نهايت ميشــود حتي با 4 امتياز صعود كنيم.

تركيه و يونان دو بازي مهم براي تيم ملي

شــناخت كافي درباره تركيه و يونان دارم. تركيه تيمي است كه هم به لحاظ تاكتيكي و هم بدني وضعيت بسيار خوبي دارد و به قول معروف چغر است و بازي برابر اين تيم ميتواند خيلي به ما كمك كند. سبك بازي اين تيم مثل تيم يونان تركيبي از ســبك بازي حريفان ما در جام جهاني است. يونان هم با توجه به شــناختي كه من از بازيكنانش دارم ديدار دوستانه جدي خواهد بود. آنها هميشه تيم خوبي داشتهاند و حريف سرسختي براي تيمهاي بزرگ اروپايي بودهاند. در رقابتهاي انتخابي جام جهاني هم در پلي اف در ديداري بسيار نزديك حذف شدند. يونان تا دقيقه 89 برابر بلژيك جلو بود ودر نهايت ديدار مســاوي شد. به نظرم بازيهاي بسيار خوبي براي تيم ملي قبل از جام جهاني خواهد بود. از ليتواني شناخت زيادي ندارم اما اين ديدار هم ميتواند بازي ورودي خوبي براي ما به جام جهاني باشد و كمك ميكند با بازي رواني كه انجام ميدهيم با اعتماد به نفس بيشتري وارد مسابقات شويم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran