Iran Varzeshi

ايران، فارغ از هياهوي جشنواره بزرگ فوتبال

ما به جام جهاني صعود كردهايم؟

- آرمن ساروخانيان ‪Armen Saroukhani­an‬

جام جهاني قرار اســت براي ما از ٥2 خرداد شروع شــود، روزي كه ايران با مراكش بازي ميكند. چهارم تير، وقتي تيم ملي با پرتغال بــازي ميكند، احتماال جام جهاني براي ما تمام ميشــود. جام جهاني براي مردم ايران در همين 10 روز و سه بازي 90 دقيقهاي خالصه شده. هرچند ايران يكي از 32 تيم حاضر در بزرگترين جشنواره فوتبال جهان است، اين روزها هيچ اثري از اين مسابقات در اطراف ما نيست.

آيا در ســاير كشورها هم چنين ســكوت خبري و بيتفاوتي حاكم است؟ تنها چند مثال كوچك نشان ميدهد كه احتماال تنها نقطهاي هستيم كه به جام جهاني پشت كردهايم!

تمرينهای پرو در روزهاي گذشــته در ورزشــگاه پر از تماشــاگر برگزار شد و هواداران تيمشان را پيش از سفر به روسيه به بهترين شكل بدرقه كردند. تمرينهای آلمان و فرانسه هم در حضور تماشاگران و نوجوانان عالقهمند برگزار ميشود. يكي از فروشگاههاي زنجيرهاي در مراكش ابتكار جالبي داشــته و تمام كارمندانش اين روزها با پيراهنهاي مراكش در محل كار حاضر ميشوند.

شور و شوق جام جهاني حتي در كشورهايي كه صعود نكردهاند هم احتماال بيشتر است. اكثر شــبكههاي تلويزيوني كه حق پخش جام جهاني را دارند از حاال روزشــماري در گوشه تصوير قرار دادهاند و برنامههايي ويژه مسابقات پخش ميكنند.

جام جهاني تقريبا در همه كشــورها از حاال شروع شده و اين را ميتوان در سطح شهرها، مراكز تجــاري و برنامههاي تلويزيوني ديد، به جــز ما كه بايد تا ٥2 خرداد منتظر باشــيم تا نخستين بازي تيم ملي را از تلويزيون ببينيم!

مســوول اين بيتوجهي سازمانهايي هســتند كه اهميت اين مسابقات براي طرفداران فوتبال را نميدانند و حتي ظرفيت تجاري جام جهاني را درك نكردهاند.

تالش تلويزيون براي تورنمنتها طبق معمول به برنامه كارشناســي چند دقيقهاي قبل و بعد از بازي محدود ميشــود. درباره كيفيت اين برنامهها هم بارها نوشته شده. كار به جايي رســيده كه بينندگان معموال ترجيح ميدهند بحثهاي كارشناســي را تماشا نكنند و حتي گاهي صداي گزارشگر را هم قطع ميكنند!

تيم ملي اين روزها در اســتانبول است؛ يكي از ســهلالوصو­لترين نقاط جهان براي ما ايرانيها، ولي هنوز گزارشــي از اردوي تيم ملي پخش نشــده. تصويربردار­اني كه به اردوگاه بشــيكتاش رفتهاند، ظاهرا در حال تدارك برنامههايي براي پخش در طول مسابقات هستند. اين مدل برنامهســا­زي مربوط به دههها پيش اســت و با تكنولوژي و شــبكههاي اجتماعي فعلي همه ترجيح ميدهند تصاوير را لحظهاي مخابره كنند. اينســتاگر­ام مليپوشــان از نظر خبررساني فرسنگها از تلويزيون جلوتر بوده!

فدراســيون فوتبال هم با ايزوله كردن تيم ملي نتوانســت از اين ظرفيت اســتفاده كند. تمرينهای تيم ملي در تهران بدون حضور تماشاگران برگزار شد و با دعوت از يك تيم ضعيف در آخرين بازي دوستانه، فرصت يك بدرقه باشكوه در ورزشگاه آزادي از دست رفت.

اگر امــكان ديدن بازيكنان براي هواداران فراهم نبود، هيــچ الماني از تيم ملي هم وجود ندارد كه مردم تهيه كنند و به اســتقبال جام جهاني بروند. لباس تيم ملي، پيش پا افتادهترين موردي است كه فدراسيون ميتوانســت در اختيار هواداران بگذارد و از اين طريق درآمدزايي هم داشته باشد.

اين روزها نه در تهران و نه در هيچ شــهر ديگر ايران اثري از جام جهاني نيست. مطمئنيد ما به جام جهاني صعود كردهايم؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran