Iran Varzeshi

آيا طاهري به تنهايي اشتباه ميكرد؟

- ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

ازوقتييادم­انميآيدباش­گاهپرسپولی­سمشكلداشته؛بابازيكنخو­دي،بابازيكننا­خودي،بامربيخودي­وناخودي.خارجيوغیرخ­ارجياشهمفر­قنميكند.همهآنهايي كه روزي در اين باشگاه بودهاند با باشگاه محبوبشان مشكل دارند. سرچشمه مشكالت ظاهرا پول است اما اين«چرك كف دست دوست داشتني» خودش كاري نكرده كه به خاطرمشكلسا­زبودنششمات­تشكنیم.مشكلازخودآ­دمهاست.ازمديرانيك­هخیليبیشتر­ازسابقهواع­تبارشاندرص­ندلياولمدي­ريتاينباشگ­اه،برايپرسپول­یسمشكل آفريدند و بعد از مدتي همه آنها را رها كردند و رفتند. حتي اگر فرض بگیريم كه همه اين مديران فوتبالي، انسانهاي صادق و عاشق خدمت به فوتبال و پرسپولیس بودهاند در كارنامه هر كدام مشكالت، سوء مديريتها و مسائلي پیدا خواهید كرد كه بعد از جداييشان از اين باشگاه لطماتي جبران ناپذير براي پرسپولیس به دنبال داشته كه بیا و ببین.

امروز شــش ماه و يك هفته است كه حميدرضا گرشاســبي بهعنوان سرپرست باشــگاه پرسپوليس حكــم گرفته در نقــش نفر اول اين باشــگاه خدمت ميكند. شــش ماه زمان زيادي بــراي قضاوت درباره مديريت گرشاســبي نيســت. در واقع اين بازه زماني براي ســامان دادن بــه كوهي از مشــكالت عديده باشگاه مناسب به نظر نميرسد. باشگاهي كه هميشه تراز مالي منفي داشــته و با وجود بــه خدمت گرفتن حاميان مالي گردن كلفت، همواره از تعدد شــاكيان و طلبــكاران مينالد. به اينها اضافــه كنيد رتق و فتق امور جاري باشــگاه و تيمي كه بودجــه ميلياردي را مثل اژدها ميبلعد. مشــكالتي كه شايد داشتن چند تا از ايــن حاميان مالي هم جوابگويش نباشــد. البته قضاوت زمانی ســختتر ميشــود كه يادمان بيايد وقتي مشــكالت اينقدر پررنگ ميشود هميشه پاي يك يا چند انســان در ميان اســت و بايد رد نشانهها و آثار ســوء مديريت يا ناتواني مديريتي در شكل گيري اين مشكالت را گرفت. اينجاست كه همه دنبال مقصر ميگردند و معموال هم جوابها در دســترس اســت. حميدرضا گرشاســبي مديري ورزشي است با سابقه سالها حضور در عرصه كشــتي و ورزش. او مديريت در اشــل كلي از اســتان تا وزارتخانه را تجربه كرده و راه و رســم كار در اين حوزه را خــوب ميداند اما مثل خلف خويش بــازي جوانمردانه در عرصه مديريتي را بلد نيست و اشــتباه بزرگ طاهري در مقصر دانستن مديران قبلي را بــه ارث برده اســت. يادمان ميآيد وقتي عرصه برعلي اكبر طاهري تنگ ميشــد او با چه حرارتي به مديران پيشــين از جمله محمد رويانيان ميتاخت اما حاال كه شش ماه از جدايي اين مدير غير ورزشي ميگذرد كم كم ابعاد لطمات و ماجراهايي كه او و مشاورانش براي باشگاه به ارمغان آوردهاند، روشن و شفاف ميشود. مشكالتي كه خود گرشاسبي هر روز به آن اعتراف ميكند و البته تاكيد دارد كه مربوط به او

يكي نیست از سرپرست باشگاه پرسپولیس بپرسد مگر شما در هیات مديره پرسپولیس نزديكترين فرد به طاهري نبوديد؟ مگر شما نبايد امور اصلي و مهم باشگاه را تصويب ميكرديد و براي اجرا به طاهري ميسپرديد؟ مگر شما آن زمان حق امضا نداشتید؟

نيست. اتفاقا گير ماجرا همين جاست. گرشاسبي تاكيد دارد تمام ماجراهاي فعلي مثل داستان محروميت ناشي از خرابكاري طارمي و باشــگاه، پرونده گولچ، گابريل و ... مرتبط به دوره او نيســت و به ناچار بايد اينها را مديريت كند و به جايي برساند اما يكي نيست از سرپرست باشگاه پرسپوليس بپرسد مگر شما در هيات مديره پرسپوليس نزديكترين فرد به طاهري نبوديد؟ مگر شما نبايد امور اصلي و مهم باشــگاه را تصويب ميكرديــد و براي اجرا به طاهري ميســپرديد؟ مگر شــما آن زمان حق امضا نداشتيد؟ مگر شما با مدير وقت باشگاه در جلسات مهم و اساسي، از ديدار با وزير گرفته تا جلسه با حاميان مالي و ... شركت نميكرديد و در جريان تمام جزييات باشگاه نبوديد؟ چرا آن زمان بهعنوان عضــوي از هيات مديره جلوي كارهاي اشــتباه طاهري را نگرفتيد يا مشــاوره درســتي براي جلوگيري از اين همه اشــتباه نداديد؟ امروز شش ماه از دوران سرپرستي گرشاسبي در باشگاه پرســپوليس ميگذرد اما كمتر از سه هفته ديگر حضور اين مدير در باشگاه پرسپوليس سه ساله خواهد شد. بله، سه سال از حضور گرشاســبي در پرسپوليس ميگذرد و او ضمن چشم پوشــي به حضور دو سال و نيم ابتدايي مديريتش در اين باشــگاه مدام اشتباهات مدير قبلي را به صورت غير مســتقيم بازگو ميكند. اشــتباهات­ي كه خودش و تمام آن اعضاي هيات مديرهاي كه حاضر شدند بدون بررســي و سوال و جواب از طاهري خواستههاي او را امضا كنند در آن سهيم و شريك هستند و نميتوانند همه آن تقصيرات را به پاي مدير پيشين و معاون اجرايي پرحاشيهاش بنويسند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran