Iran Varzeshi

‌هفت‌ههاي‌تعيي ‌نكننده‌براي‌مارسلو‌

- تيم ويكري ‪Tim Vickery‬

چنــد هفته آينــده بخش جــذاب زندگي ورزشي مارسلو، مدافع چپ برزيل و رئال مادريد رقم خواهد خورد. البته او در ســالهاي 2005 و 2006 هم ســالهاي درخشاني را تجربه كرده و توانسته بود در فلوميننزه به تركيب راه پيدا كند و در نخســتين بازياش براي تيم ملي گل بزند. او در آن زمان هم مدافع چپ بود اما همه بر اين باور بودند، بهويژه اسوالدو دهاوليويرا، مربياش در تيم باشــگاهيا­ش كه او در نهايت هافبك خواهد شد.

منطق آنها روشــن بود: مارســلو در حمله خيلي بهتر عمل ميكنــد تا در دفاع اما بيش از يك دهه از آن هنگام گذشــته و او كامال مدافع چپ مانده است. او سالها در بهترين باشگاه دنيا در اين پســت بازي كرده و در روســيه هم براي برزيل در اين پســت به ميدان خواهد رفت. البته اين احتمال كامال وجــود دارد كه او فوتبالش را در باشگاههاي برزيل و بهعنوان هافبك تهاجمي به پايان برســاند اما تاريــخ از او بهعنوان مدافع چپ ياد خواهد كرد ولــی اينكه او در تاريخ چه نامي از خود به جا بگذارد، بستگي به عملكردش در روسيه دارد.

او بيترديد يكي از بهترين مدافعان كناري هجومي دنياست و در بازي فينال ليگ قهرمانان هــم 90 دقيقه براي رئال بازي كــرد. آن ضربه برگردان حيرتانگيز گرت بيل روي ســانتر او به ثمر رســيد. البته توپ پيش از رســيدن به بيل با برخورد به يك بازيكن كمي منحرف شــد اما بايد در نظر داشت كه مارسلو آن سانتر را با پاي راســت و غيرتخصصياش انجام داد. اين نشــان ميدهــد او در حمله چه قابليتهايـ­ـي دارد. او ميتواند از كنارهها حركت و توپ را ســانتر كند، ميتوانــد به محوطه جريمه بزند و شــوت كند، ميتواند از فاصله دور شوت بزند و ميتواند با هر دو پايش سانتر كند. او در حمله فوقالعاده است.

اما در دفاع دو مشكل وجود دارد. اول اينكه او نميتواند در يك لحظه در دو جا باشــد! زماني كه او حمله ميكند، بيترديد حفرهاي در دفاع باز ميشود. اين مشكل خيلي بيشتر به مربي مربوط اســت تا به مارســلو. مربي بايد تيم را به نحوي بچيند كه در دفاع آسيبپذير نباشد.

مشكل جديتر اين اســت كه او زماني كه در دفاع حضور دارد، اشــتباهات زيادي مرتكب ميشود.

دوئل جذاب مارســلو و محمــد صالح در فينــال ليگ قهرمانــان تنها چنــد دقيقه اتفاق افتاد، چرا كه صالح مصدوم شــد و زمين را ترك كــرد اما زماني كه صالح در زمين بود، مارســلو در يك منطقه خطرناك با خطا روي صالح، يك ضربه ايســتگاهي به حريف داد. اين مدافع چپ همچنين روي گل تساوي ليورپول مقصر بود. او نتوانست ساديو مانه را مهار كند و منطقه آفسايد را پر كــرد و بعد هم اعتراض كــرد كه گل مانه آفسايد بوده است.

چهار ســال پيــش، زماني كــه برزيل در نيمهنهايي جام جهاني مقابل آلمان هفت بر يك شكســت خورد، مارســلو بارها از اين اشتباهات مرتكب شــد. او مرتبــا در جايگيري اشــتباه ميكــرد و عقبتر از خط دفاعي قرار ميگرفت و باعث ميشد بازيكنان آلمان در موقعيت آفسايد قــرار نگيرند. نمايش او فاجعهبار بود و تنها اينكه بازيكنان ديگر بدتر از او بودند باعث شد انتقادات زيادي از او نشود.

مارسلو به اين ترتيب هم يكي از نقاط قوت برزيل اســت و هم يكي از نقاط ضعف بالقوه اين تيم. رقيبان بيترديد از ســمت چپ خط دفاعي برزيل حمله خواهند كرد، جايي كه بعيد اســت نيمار هم به عقب برگردد و كارهاي دفاعي انجام دهد. شــايد هم مصدوميت دنــي آلوز كه باعث از دســت دادن جام جهاني شــد به سود مارسلو شــده باشــد. نبود آلوز ضربه سختي براي برزيل اســت، چون او نه تنها در رختكن بازيكن مهمي بود، بلكه تاثير خوبي هم بر نيمار داشــت اما آلوز ويژگيهاي مثبت و منفي شــبيه به مارسلو دارد. با حضور هر دو نفر در تركيب، برزيل در كنارهها دچار ضعف ميشد.

حاال كــه آلوز نيســت، تيتــه ميتواند از جانشــين او – دانيلو يــا فاگنــر – بخواهد كه دفاعیتر بازي كنند. به اين ترتيب مارسلو آزادتر به پيش خواهد راند اما كاســميرو و فرناندينيو، دو هافبك دفاعي تيم هم مجبورند دقت بســيار بيشتري به شــكاف دفاعي سمت چپ تيمشان داشــته باشــند اما در تيمي كه متوازنتر باشد، مارسلو نقش بسيار بهتري ميتواند ايفا كند.

منبع:

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran