Iran Varzeshi

مواظب این انتقال باشید

- ‪Vesal Rohani‬

زنوزی‌برای‌تبدیل‌نشدن‌به‌یک‌ هدایتی‌دوم‌و‌پرهیز‌از‌سرنوشت‌ برادران‌شفیع‌زاده‌و‌حرکت‌در‌ مسیری‌مفیدتر‌باید‌مشاورانی‌ ارشدتر‌را‌برگزیند‌و‌نقشه‌راهی‌ بهتر‌را‌برای‌خود‌پی‌ریزد.‌ فوتبال‌به‌کم ‌کهای‌مالی‌او‌و‌ امثال‌وی‌ب ‌ینیاز‌نیست

مشــکالت‌تیمداری‌همزمان‌در‌لیگ‌برتر‌فوتبال‌کشور‌مالکان‌گسترش‌تبریز‌را‌به‌فکر‌کوچ‌احتمالی‌از‌تبریز‌و‌استقرار‌در‌شهری‌ دیگر‌انداخته‌و‌چاره‌کار‌از‌منظر‌آنها‌خرید‌محتمل‌امتیاز‌تیمی‌دیگر‌و‌فعالیت‌با‌نام‌و‌پروانه‌آن‌تیم‌است.‌آن‌چه‌از‌اهمیت‌سری ‌عتر‌ زمانی‌برخوردار‌و‌سزاوار‌بذل‌توجه‌است،‌گزینش‌نام‌و‌پیشینه‌و‌مقصدی‌برای‌آبی‌های‌شهر‌تبریز‌است‌که‌برای‌هر‌بازی‌آن‌خیل‌ هواداران‌را‌به‌ارمغان‌بیاورد‌و‌بازی‌با‌نام‌تیم‌های‌بی‌نشــان‌و‌تعلق‌گرفتن‌به‌منطقه‌ای‌که‌به‌دالیل‌مختلف‌فقدان‌تماشاگر‌و‌نبود‌ عالقه‌مفرط‌به‌تیم‌های‌فوتبال‌و‌بحث‌شرکت‌آنها‌در‌لیگ‌های‌کشور‌مطرح‌و‌موجود‌است،‌اشتباه‌استراتژیک‌آشکاری‌خواهد‌بود. به سمت آن نروید!

سوابق انتقال تيمها به مناطقی كه به هر روی حمايت الزم را از آن تيمها بروز ندادند و يــا بازی تحت عنــوان و نامی كه جذابيت الزم را برای هواداران نداشــته اســت، آنقدر تيره و توأم با ناكامی است كه هر اقدامكننده مجدد و تازهای را بــه عدول از چنين كاری تشــويق نمايد و از رفتن به سمت آن بازدارد و چنين بحثی را از دســتور كار خارج سازد. محمدرضا زنوزی كه مالك گســترش فوالد است و حاال تراكتورساز­ی را هم زير بال و پر خود گرفته و صحبت از دســت داشتن او در سرنوشت ماشينسازی در آينده نزديك هم در ميان است، اولين ميلياردی نيست كه به فوتبال ايران ورود كرده و آخرين نيز نخواهد بود اما تا زمانی كه يك خط كاری درســت و يك روال عملياتی صحيح برای تيمداریهای همزمان در دســتور كار قرار نگيرد و اينگونه امور نظاممند نشــود، دايــره ابهام و ترديد و شائبههای برخاسته از مالكيت مشترک تيمها توسط يك فرد يا افراد بخصوصی، در گوشها و اذهان طنينانداز خواهد بود و مشــكالت ليگ برتر را كه به خودی خود نيز كم نيست افزون خواهد ساخت و اين مسالهای است كه نبايد آسان و كوچك شمرد.

یك تيم خوب و معقول

همــه اينها در حالی بر گســترش فوالد روال و هموار میشود كه اين تيم از قضا فصل بدی را هم ســپری نكرده و شــايد بر اساس همان فصل و نتايج، ســزاوار لطف و توجهی بيشــتر و ماندن در تبريز هم بوده است. اين تيم بــا هدايت فراز كمالونــد و در حالی كه نيروهای انســانیاش نه كــم و كوچك و نه بزرگ و دســتنيافت­نی بود (و البته با برخی نامدارانش مثل آنــدو تيموريان و محمدرضا خلعتبری مشــكل و اصطكاک هم داشــت) از يك نقطــه به بعد هرگز خطر ســقوط به دســتهای پايينتر را حس نكــرد. قبول 11 باخــت در 30 بازی و اكتفا بــه 24 گل زده قطعا يك حسن و نشانه قدرت برای آبیهای شهر تبريز نبوده است اما شكی نيست كه آنها به برخی نتايج خوب و محترمانه رسيدند و در ليگی كه امثال تراكتورساز­ی، پديده، استقالل خوزستان و البته ســپاهان و نفت تهران زير دست مردان كمالوند ايستادند بيالن كار آنها بيشتر اسباب مباهات میشود تا نااميدی.

تراکتور جایگاه ویژهتری دارد اما...

همه اينها بدين معنا نيســت كه مالكان مشــترک گســترش و تراكتور بــه جای جور كــردن يك ظاهر صوری تازه برای گســترش بايد چنين كاری را برای تراكتور صورت بدهند (زيرا تراكتور با نام و اوصافی كه میشناســيم و به لطف حمايت خيــل ميليونی هوادارانش غيرقابل انتقال و تغييرناپذي­ر است و حتی بحث واگذاری اخير آن نيز ابهامبرانگ­يز مینمايد) اما قدر مســلم اينكــه تا ابهامات موجــود زدوده نشــود و بــرای گســترش فــوالد روال كار و فعاليتــی تنظيم نشــود كه منطقی و ســودزا باشــد، هر انتقالی میتواند برايش مضر باشــد و سرنوشتهايی منفی مثل فرجام انتقالهای قبلی در فوتبال ايران را شامل حال آنها سازد.

هدایتیهای جدید و بعدی

بحث ســاماندهی پولهای فراوانی هم كه هرازچندگاه در پيكر فوتبال كشور جاری میشود، مستلزم رسيدگی و قانونمند شدن است. اينگونه خرجها البته با نيت خير انجام میشــود و حتی اگر نيت ديگری پشت آن باشد، خيرش به فوتبال میرسد اما تا زمانی كه قانونمند و منطقی و در راســتای ضوابط معقول نباشــد بهرهای بيــش از هزينههای ميلياردی حســين هدايتی بــرای فوتبال ما نخواهد داشت. سياهه خرجهای او در فوتبال ما طی 20 ســال اخير فهرســت قطوری را تشــكيل میدهد كــه بر پايــه آن میتوان تمامی ويرانیهای ورزش كشور را به آبادانی تبديــل كرد امــا چنين نشــده و آن پولها مصارف لحظهای و ســليقهای داشته و فقط هرازچندگاه برخی تيمها و افراد را شــادمان و دل بعضیهــا را خوش كرده اســت و تيم متعلق به شــخص هدايتی (استيل آذين) را نيز رهسپار ديار فراموشی كرده است.

کارهای به صالح

زنــوزی بــرای تبديل نشــدن به يك هدايتــی دوم و پرهيز از سرنوشــت برادران شــفيعزاده و حركــت در مســيری مفيدتر بايد مشــاورانی ارشــدتر را برگزيند و نقشه راهی بهتــر را برای خود پی ريــزد. فوتبال به كمكهــای مالی او و امثــال وی بینياز نيســت اما مردانی را میخواهد كه فوتبالی خــرج كننــد و ديدی اصولی و درســت در راستای اهداف ورزش كشــور داشته باشند و البته از هدر رفتن بیحســاب پولشان هم جلوگيری كنند. ســاماندهی درست مسائل بعدی و آتيه گســترش فوالد میتواند نشان دهد كه هدايتیهای تازهای در فوتبال ما سر بر آوردهاند و يا ســرمايهدا­رانی كه میدانند شــرايط واقعی چيســت و كارهای به صالح كدام است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran