Iran Varzeshi

جهانبخش: ميخواهيم پرچم ايران را باالتر ببريم

-

ايران ورزشي- عليرضا جهانبخش در جام جهاني برزيــل از تازهواردها­ي تيم ملي بود، ولي انتظار ميرود در روسيه يكي از ستونهاي تيم باشد. مهاجمي كه به تازگي آقاي گل ليگ هلند شده و انتظار ميرود فصل آينده در يكي از تيمهاي بزرگ اروپا بازي كند. جهانبخش پيش از بازي شــب گذشــته مقابل تركيه گفتوگوي مفصلي داشت و درباره فضاي اين روزهاي اردوي تيم ملي در استانبول صحبت كرد. عليرضــا اوضاع و احوال در بشــيكتاش چطور پيش مــيرود. وضعيت تيم چطور است؟

مــا تمرينهای خيلي خوبــي را از زماني كه به اينجا رســيديم انجام داديــم. برنامهاي كه داريم، امكاناتي كه در اخيارمان اســت، زمين چمــن خوب و تغذيه، شــرايط خيلي خوبي را ايجاد كرده اســت. همه بازيكنان، كادر فني و پزشــكي و در مجموع همه چيز خوب است و بازيكنــان هم احســاس خوبي دارنــد. در اين اردوگاه تمركــز همه ما روي فوتبال و تمرينها اســت. هر روز درباره فوتبال و كارمان صحبت ميكنيم و روزي دو جلســه تمرين داريم تا به اهدافي كه مدنظر داريم دست پيدا كنيم تا در نهايت نمايش خوبي در جام جهاني ارائه كنيم. نظرت درباره بازيهاي باقيمانده دوستانه تيم ملي چيست؟

همــه ما ميدانيم كه فرصت بازي با تيمهاي اروپايــي نظير تركيــه يا ديدارهايــ­ي كه برابر تيمهاي آفريقايي تونس و الجزاير انجام داديم، چقدر ميتوانــد برايمان مهم باشــد؛ اين دو حريف آفريقايي به لحاظ ســبك بازي شباهت زيادي به تيم مراكش داشتند. همه اين بازيها به ما كمك ميكند كه بيشتر براي جام جهاني آمــاده شــويم و همه بازيكنــان از اين فرصت اســتفاده ميكنند تا در زمين بازي قدرتمندتر و بهتر باشيم. تو بازيكن جواني هستي اما در عين حال جــزو بازيكنان باتجربه هم به حســاب ميآيي. حضور در فوتبال اروپا اين تجربه را به تو داده است. همچنين االن بازيكناني در تيم ملي هســتند كه در جام جهاني قبلي حضور داشتند. اين تجربيات باعث تغيير نگرش بين بازيكنان براي رويارويي با تيمهاي بزرگ جهان شده است؟

از يك طــرف رويارويي بــا بهترين تيمهاي دنيا خــوب اســت و از طرف ديگــر ميتواند سختيهايي را هم داشته باشد. در جام جهاني قبلــي هم اين فرصت را داشــتيم و خيلي هم خوب كار كرديم اما متاســفانه نتوانســتي­م به مرحله بعــد صعود كنيــم. آنچه اتفــاق افتاد خوشــحالي مردم بود چون هر آنچه داشتيم را گذاشــتيم تا پرچم ايران را باالتر ببريم. در اين جام جهاني هم همينطــور خواهد بود. صد در صد توانمان را ميگذاريم. ما بازيكنان جوان و همچنين بازيكنان با تجربهاي داريم و در نهايت همه با هم تمام تالشمان را ميكنيم تا در جام جهانــي بهترين عملكردمــا­ن را ارائه كنيم. ما آرزوها و روياهاي خودمان را داريم. 85 ميليون نفر از ما حمايت ميكنند. حقيقت اين اســت كه رويارويــي با بهترين بازيكنان جهان، انگيزه بيشــتري براي همه بازيكنان اســت و فرصت بســيار خوبي براي من خواهد بود. بايد از اين فرصت اســتفاده كنيم و از فوتبال لذت ببريم. بهترين راه اين است كه كيفيتمان را در زمين ارائه كنيم و فوتبالمان را به دنيا نشان دهيم. فصل بسيار خوبي را پشت سر گذاشتي و توانســتي هم بهترين گلزن و هم بهترين بازيكن فصل هلند شوي. تو اين عنوانها را زير فشــار زيادي به دست آوردي. در طول 90 دقيقه پرفشار در يك بازي چطور تمركز ميكني كه بتواني بهترين نمايش را ارائه كني؟

بازي باشگاهي متفاوت است. در جام جهاني شــما با تنها ســه بازي كار را شروع ميكنيد و اگر عملكرد خوبي داشته باشيد جلو ميرويد اما در باشــگاه شما فصلي طوالني پيش رو داريد و ميتوانيد براي هر بازي خودتان را از نو بسازيد. اگر فشــاري كه از بيرون ميآيــد را به خودت راه ندهي ميتواني عملكرد خوبي داشته باشي. اگر بخواهم منصفانه بگويم وقتي به زمين بازي ميروم فقط به عملكردم براي تيم فكر ميكنم چون در پايان بازي فقــط اين موضوع اهميت دارد. تنها خودتان و 10 بازيكن ديگر هســتيد كه ميتوانيــد در زمين بازي به خودتان كمك كنيد و هيچ كســي از بيرون زمين نميتواند به شــما كمك كند. اين شما هستيد كه تنها بايد كار خودتان را در زمين انجام دهيد و هيچكس ديگری در زميــن وظيفه تان را انجام نميدهد بنابراين الزم اســت، فقط به آن كاري كه بايد انجام دهيد، فكر كنيد. اين موضوع مهمي است چون در باالترين سطح فوتبال هم ميتواند عوامل بيروني بازيكنان را با مشكل روبهرو كند. در اين فصل دو بازيكن بارســلونا با اين فشــار روبهرو شــدند و كارشان دشــوار شد. كارلوس كيروش هميشه ميگويد بهترين آمادهسازي اين است كه شما با سورپرايز كمتري وارد مســابقات شــويد. با توجه به حضورت در فوتبال اروپا شــايد خوب باشــد تجربياتت را در اين هفتههاي مهم به اشــتراك بگذاري و به اين سوال پاسخ بدهي كه چطور خودت را آماده بازيهاي مهم آينده ميكني.

در بيشــتر اوقات موقعي كه درباره بازيهاي بــزرگ صحبــت ميكنيم يا زمانــي كه به هر دليلي توجهها به ســمتم جلب شده، دغدغهاي از خواندن خبرهــا يا آن چيزي كه در اينترنت منتشــر ميشــود ندارم. همچنــان مثبت فكر ميكنــم و با همتيميهايـ­ـم درباره بازي حرف ميزنم. آقاي كيروش هميشــه به ما يادآوري ميكند كه در زندگي همه ما افرادي هستند كه در زندگي اهميت بيشتري نسبت به بقيه دارند؛ آنهــا چه در روزهاي خوب و چه در روزهاي بد كنارمان هســتند. در مقابل در روزهاي خوب افراد ديگر زيادي هســتند كه حضور دارند اما وقتي شرايط عوض ميشود، ديگر از آنها خبري نيســت. من هميشه ســعي ميكنم اطرافم را نگاه كنم و ببينم كه چه افــرادي واقعا مهمتر هســتند و اينها افرادي هستند كه هميشه من را در همــه لحظات قويتر ميكنند. پدر، مادر، برادر، خواهر، بهترين دوستان و ... اينها افرادي هســتند كه كمك ميكنند شــما هر روز بهتر باشــيد. البته موقعي كه بازي شــروع ميشود آنها نميتوانند به شــما كمك كنند و اين ديگر وظيفه خودتان است كه بهترين عملكردتان را ارائه كنيد. از نگاه آماري و عملكردي، آمارها نشــان ميدهد تو يكي از ســريعترين بازيكنان تيم ملي هستي. چطور در اين سطح بازي ميكني؟

در ســبك بازي من، هميشــه اين نياز وجود دارد كــه ســريع باشــم. در هر دو پســتي كه بازي ميكنم، بايد ســريع باشــم. هميشه روي اين موضوع تمركــز ميكنم و هر روز روي اين موضوع تمرين ميكنم. وقتي در پســت وينگر بازي ميكنم بايد ســرعت بااليي داشته باشم و اگر ميخواهم در مقايسه با حريفان بازي بهتري ارائه كنم بايد سخت كار كنم. اين همان چيزي اســت كه از ‪15 41،‬ ســالگي روي آن تمركز داشتم. وقتي 15 سال داشتم و براي تيم شهرم بازي ميكردم، تالش كردم از سريعترين بازيكن تيممان كه 25 ســاله بود، سريعتر باشم و اين اتفاق افتاد. همچنين عالقه ديگرم شــوتزني به سمت دروازه بود كه براي اين هم از 15 سالگي تمرين كردم. يادم ميآيد كه در تيممان در آن زمان يك بازيكن ملي پوش داشــتيم كه خيلي خوب اين كار را انجام ميداد. من هم روي اين موضــوع تمركز كردم و فكــر ميكنم بهعنوان پسري 15 ســاله كارم خوب بود. هر روز خيلي تالش ميكردم كه به آن بازيكن برســم و حاال نيز همچنان كار ميكنم تا بهتر و بهتر شوم. در تيــم باشــگاهيا­ت در اروپــا برنامه روزانهتان به چه صورت است؟

مــن هر روز صبح ســاعت 7:30 صبح بيدار ميشــوم و بعــد از اينكــه دوش ميگيرم به باشــگاه ميروم. ما بايد بين ساعت 8:50 تا 9 در باشــگاه باشيم و صبحانه را به صورت تيمي بخوريم. در ساعت 9:30 تمريني 30 دقيقهاي داريم. از 10 تــا 10:30 كارهاي فيزيوتراپي را انجام ميدهيــم و بعد از آن بــراي تمرين در زمين آماده ميشــويم. از ساعت 11 تا 12:30 تمرين داريم. بعد از تمرين در باشــگاه ناهار را بــا تيم ميخوريم. بعد از آن تمرينهای مربوط به فيزيوتراپـ­ـي را انجام ميدهيم. بعضي اوقات بعدازظهر هم تمرين داريم. اگر تمرين نداشته باشيم تا ساعت 3 يا 4 در باشگاه ميمانيم و بعد از آن به خانه ميرويم. اين يك مزيت اســت يــا قرباني كردن خودتان؟

فكر ميكنم هر دو. من هميشــه با روياهايم زندگي ميكنم. ميدانم براي رسيدن به اهداف بايــد خودم را قرباني كنم. دلــم براي خانواده، دوستانم، كشورم، غذاهاي ايراني و آن چيزهايي كه دوستشــان دارم تنگ ميشــود اما من اين را از ابتدا ميدانســتم. يا ميتوانستم در كشورم بمانم و همه اينها را داشــته باشــم يا به بيرون از كشــور بروم و براي روياها و اهدافم بجنگم. دلم براي همــه اينها تنگ ميشــود اما امروز همزمــان از بازي در اين ســطح لذت ميبرم و به يادگيري و پيشــرفت بهعنوان يك بازيكن و همچنين يك انسان ادامه ميدهم چرا كه ما هر روز با ديدن فرهنگهاي متفاوت رشد ميكنيم. اين چيزي اســت كــه ميخواهم بــا بازيكنان جوانتر به اشــتراك بگذارم. اين را هميشه به برادر كوچكتــرم ميگويم كه او بايد خودش را قرباني كرده و ســخت كار كند تا بتواند به صد در صد اهدافش برســد. اگر شــما هدفي داري بايد 100 درصد بــراي آن هدف تالش كني و شــما نميتواني 99 درصد از توانت را بگذاري. اين كافي نيست. ايران كشــوري اســت كه پر از عشق به فوتبال و اســتعداد اســت. چه چيزي ميخواهي به نوجواني كه االن 15 ســال سن دارد و عاشــق فوتبال است و همان استعداد تو را دارد، بگويي؟

بعضي اوقات پســربچهها­يي ميآيند و از من ميپرسند بايد چه كاري انجام دهيم. چيزي كه من هميشه سعي ميكنم به آنها بگويم سه چيز است. اينكه هدف، تالش و ايمان به خدا داشته باشــيد. اگر شما اين سه فاكتور را داشته باشيد به هر چيزي كه در زندگي به دنبال آن هستيد دست پيدا ميكنيد، مهم نيست كه فوتبال باشد يا خير. اگر شما در سطح خوبي از فوتبال ايران بازي ميكنيد بايد بدانيد كه چه ميخواهيد. از وقتي پانزده ساله بودم تصميم گرفتم روي اين موضوع تمركز داشته باشم كه بايد در اروپا بازي كنم. در يكي از مصاحبــه هايم در هلند گفتم كه وقتي بازيكنان ايراني به 18 يا 19 ســالگي ميرســند تصميم ميگيرند در كشــور بمانند. بــه داليلي كــه نميدانم اما مــن معتقدم اين تاسف برانگيز اســت. امكانات تمريني كه ما در هلنــد داريم و اين امكانات براي بازيكنان جوان فراهم شده، راهي است كه بازيكنان جوان را به هدفشان ميرساند؛ امكاناتي كه به سختي شما در ايران آنها را پيدا ميكنيد. ما اســتعداده­ا و بازيكنان با كيفيت خيلي خوبي داريم؛ بازيكناني كــه من با آنها در چند تيــم ملي بازي كردهام. وقتي من به محل زندگيم در ايران بر ميگردم، آنچه در خيابانها ميبينم ديوانه كننده اســت؛ استعدادهاي­ي كه جوانان ايراني دارند اما در آخر ميبينيم كه ما تنهــا پانزده بازيكن در خارج از كشــور داريم. بنابراين شما بايد تصميم بگيريد كــه چه ميخواهيد. وقتي من 19 ســاله بودم، تصميمم را گرفتم كــه به هلند بروم. همچنين نگاهي هم به فرانسه و تركيه داشتم اما پيشنهاد واقعــي از هلند بود. با پدرم صحبت كردم. او به من گفــت يكي، دو فصل در يكــي از تيمهاي بزرگتــر ايران بازي كن و بعد به اروپا برو اما من گفتم نه. گفتم وقتي شانس در خانهات را ميزند بايد تصميمت را بگيري. چرا كه نه؟ نخســتين ســوالي كه مادرم كرد اين بود كه هلند چه قدر دور است. او شروع به گريه كرد و به موضوعاتي اين چنيني فكر كرد كه من كجا زندگي ميكنم و چه ميخورم اما اين رويايي بود كه داشــتم و ميخواستم به آن برسم. حاال كه در كنار خانوادهات مينشــيني اوضاع چطور اســت؟ دوبــاره با خانواده دربــاره آن تصميمي كــه گرفتيد فكر ميكنيد؟

ما همــه از اين تصميم خوشــحاليم. وقتي مادرم براي نخســتين بار بــه هلند آمد، او ديد كه زندگي مــن رو به راه اســت و اين فرصت را داشــت كه بازي من را در اســتاديوم ببيند؛ موضوعي كه متاسفانه در ايران اتفاق نميافند. او ديد كه همــه چيز خوب پيش ميرود و اين برايش خيلي خوشحال كننده بود. و حاال تو به دستاوردهاي بزرگي رسيدي. بهترين گلزن ليگ هلند شــدي و با اين عنوان نخستين بازيكن ايراني لقب گرفتي كه در يكي از ليگهاي مهم اروپا آقاي گل است.

اين چيزي است كه درباره كار صد در صدي گفتم. اعتقاد دارم اين نتيجه همان كار اســت. براي خانوادهام و پدر و مادرم مهم است كه اگر جايي ميرونــد و آنها با مردم صحبت ميكنند چيزهاي خوب درباره من گفته شــود يا اينكه بگويند چه پســر خوبي داريــد؛ اين موضوع به آنها حس خوبي ميدهد. وقتي شــما به خارج از كشــور ميروي بايد به هدفهايت برســي چرا كه اگر اين اتفاق نيفتاد شــما هدفهايت و همينطــور لحظاتــي كــه براي رســيدن به هدفهايت گذراندهاي، از دست داده اي. اگر به هدفت برســي در آخر همه چيز براي تو خوب خواهد بود. همچنين من هميشــه احســاس مســووليت ميكنم كه در اينجا نماينده فوتبال ايران هســتم. فوتبــال ايــران در اروپا چندان شناخته شده نيست و من ميخواهم كه كيفيت فوتبال ايران را نشــان دهم. وقتي كه خوب كار ميكنم، مردم ميپرسند كه اهل كجا هستم و من با افتخار ميگويــم ايرانيام. من در منطقه آرامي در آمســتردام زندگي ميكنم؛ در جايي كــه مردمي آرام و مســن در آنجا حضور دارند چون كال من جاي آرام را دوســت دارم. وقتي بهترين گلزن ليگ شــدم بعضي از همسايهها تازه از من ميپرســيدن­د كه اهل كدام كشــور هســتي كه من گفتم ايران و آنها گفتند واقعا؟ مگر در ايران هم فوتبال بازي ميكنند؟ كه من به آنها گفتم «بيخيال. البته. ما بازيكنان خيلي خوبي داريــم.» صادقانه بگويم كســب عنوان بهترين گلزن براي من خيلي خوب بود. نه تنها براي من بلكه همچنين براي اينكه بتوانم درباره فوتبال ايران و بازيكنان ايراني صحبت كنم. تو درباره زبان فوتبال صحبت كردي. چه قدر مهم اســت كه در ايــن جام جهاني فرصت اين را پيدا كنيد و به دنيا نشــان دهيد بازيكنان ايراني و فوتبال ايران چه كيفيتي دارد؟

من هميشــه دوست داشــتهام كه براي تيم ملي كشورم بازي كنم. پدرم يكي از بزرگترين عاشقان فوتبال است و از زماني كه بچه بودم و در زمــان برگزاري جام جهاني آلمان، ما درباره اين موضوع كه من در تيــم ملي بازي كنم، با هم حرف ميزديم. من در ســن 19 سالگي با پيراهــن تيم ملي در جام جهانــي بازي كردم و اين يــك افتخار بــزرگ براي مــن بود كه فرصتش را آقاي كــيروش در اختيار من قرار داد؛ اين فرصت را پيدا كردم كه براي كشــورم و براي پرچم كشــورم بجنگم. حاال دوباره اين فرصت فراهم شــده است. نشان دادن فرهنگ، نشان دادن مردممان و نشــان دادن اينكه چه افرادي هســتيم، با اتفاقــات متعجب كنندهاي كه اكنون در جهان رخ ميدهد، افتخار بزرگي براي ماســت. اعتقاد دارم زبان فوتبال بهترين راه براي معرفي خودمان و مردممان اســت. با فوتبال خيلي چيزهــا را ميتوانيم تغيير دهيم و بعضــي اوقات بــا فوتبال مــا ميتوانيم تاثير مستقيمي در زندگي مردم داشته باشيم. وقتــي تو به اين عنوانها رســيدي، چه چيــزي را بــه دســت آوردي؟ تنها به هدفهاي شخصيات رسيدي يا به دنبال خوشحالي خانواده و معرفي ايران به جهان بودي؟

بعد از اينكه من اين عنوان را كســب كردم، ميخواســتم آنها را در اين افتخارات شــريك كنم چون همــه اين تالشها در اين ســالها بــراي خانواده و كشــورم بود تــا بتوانم آنها را شــاد كنــم. دوم اينكه وقتي به ايــن عنوانها نــگاه ميكنم، به ايران فكــر ميكنم چون يك بازيكن ايراني توانسته بهترين گلزن هلند شود و جزو نامزدهاي بهترين بازيكن ســال باشد و اين دســتاورد بزرگي است. سوم اينكه به همه آنهايي كه خودشــان را وقف مــن كردند فكر ميكنم. خانوادهام، تمام مربياني كه داشــتهام، دوستانم و هواداراني كه هميشه من را حمايت كردهاند. وقتي همه چيز خوب پيش رفته شما بايــد همه اينها را ياد كنيد و با همان اعتقاد به اين راه ادامه بدهيد چون اين پايان اين ســفر شما نيست.

در سبك بازي من، هميشه اين نياز وجود دارد كه سريع باشم. در هر دو پستي كه بازي ميكنم، بايد سريع باشم. هميشه روي اين موضوع تمركز ميكنم و هر روز روي اين موضوع تمرين ميكنم. وقتي در پست وينگر بازي ميكنم بايد سرعت بااليي داشته باشم و اگر ميخواهم در مقايسه با حريفان بازي بهتري ارائه كنم بايد سخت كار كنم. امكانات تمريني كه ما در هلند داريم و اين امكانات براي بازيكنان جوان فراهم شده، راهي است كه بازيكنان جوان را به هدفشان ميرساند؛ امكاناتي كه به سختي شما در ايران آنها را پيدا ميكنيد. ما استعدادها و بازيكنان با كيفيت خيلي خوبي داريم؛ بازيكناني كه من با آنها در چند تيم ملي بازي كردهام. وقتي من به محل زندگيم در ايران بر ميگردم، آنچه در خيابانها ميبينم ديوانه كننده است فوتبال ايران در اروپا چندان شناخته شده نيست و من ميخواهم كه كيفيت فوتبال ايران را نشان دهم. وقتي كه خوب كار ميكنم، مردم ميپرسند كه اهل كجا هستم و من با افتخار ميگويم ايرانيام

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran