Iran Varzeshi

شمشير‌دو‌لبه‌ك ‌یروش

برای آزمون و خطا بسيار دير است

- وصال روحانی ‪Vesal Rohani‬

تجربيات اخير كارلوس كیروش و آنچه او در اردوها و مســابقات دوستانه اخير اين تيم به اجرا درآورده حالت يك شمشــير دو لبه را دارد. شمشــيری كه میتواند دست حريف را قطع كند اما ضريب عدم اطمينان آن به حدی میرســد كه شايد دست قطع شده متعلق به خود ما باشد!

نتايج حاصله البته موجب نااميدی محض نمیشود. ما سيرالئون، الجزاير و ازبكستان را بردهايم و به تونس و تركيه باختهايم ولی در هيچ يك از اين مســابقات در قوارههای جام جهانی ظاهر نشــدهايم و اين بزرگترين و مهمترين موضوع ممكن اســت. دو بازی ديگر تداركاتی برای ما مانده اســت كه البته اولی (مقابل يونان) هنوز صددرصد نشــده اما ديدار 18 خرداد ماه با ليتوانی كه حتمی شــده است، چيزهای چندان بيشتری را بر آگاهیهای ما در خصوص روال كارمان و نيازها و ضعفهای تيم ملی نخواهد افزود زيرا سطح كار ليتوانی هم باالتر از رقبايی نيست كه از اسفند 1396 تا امروز (خرداد )1397 مقابلشان قرار گرفتهايم.

اين عادت كیروش است كه رقبايی را برای مسابقات تداركاتی تيم ملی برمیگزيند كه زهر زيادی ندارند و حتی اگر برابر ما پيروز شــوند بــا تفاوت گل اندك خواهد بود. سرمربی پرتغالی ما میخواهد از اين طريق از ثبت شكستهای پر سر و صدا و روحيه بر باد ده جلوگيری كند اما اگر اين قسمت مثبت ماجرا است، قسمت منفی قضيه هم اين اســت كه ما با بازی نكردن با تيمهای مطرح و عنواندار عمال به شماری از ضعفهايمان كه فقــط در ديدار با بزرگان چهره مینماياند، پی نمیبريــم و وقوف به آنها در جريان مسابقات جام جهانی بسيار دير و خسرانساز خواهد بود.

كیروش بعد از بازی توأم با ناكامی پريشــب در استانبول مدعی شد يكی از داليل اين رويداد وقت ناكافی تيم ملی برای تدارك و تمرين در هفتههای قبلی بوده اســت و اشــاره او به وضوح به روزهايی از ماه ارديبهشــت بود كه صرف شركت نمايندگان ايران در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا و به تبع آن دور ماندن ملیپوشان آنها از اردوهای ملی شــد. با اين حال به نظر میرسد ريسكهايی كه كیروش تيم ملی ما را طی ديدارهای اخير در معرض آن قرار داده خطرات و نقصانهای بالقوه بزرگتر و مهمتری از خســران كم رونق شــدن اردوهای ارديبهشت ماه تيم ملی بوده باشد، كیروش قطعا فوتبال فهم و يك مربی مجرب است اما وقتی به كرات برخی بازيكنان را در پستهای غيرتخصصی در مسابقات تيم ملی به كار میگيرد، فرصت و مجال ارتكاب خطای آنها را كه به اندازه مورد نظر كیروش در اردوها شالق آمادگی نخوردهاند، باالتر میبرد.

مهمتر از همه اينها آزمون و خطا كردن و ادامه تســتهای اوليه كیروش در مورد تركيب تيمش در شرايط و روزهايی است كه هر يك از تيمهای حاضر در آوردگاه روسيه بايد آرايش اصلی و همچنين نيمكت ذخيرههای خود و هرگونه اولويتها و امور و نفرات درجه دوم را شناخته و اين دفتر بخصوص را بسته باشند. در فاصله فقط 15 روز تا شروع جام جهانی بيســت و يكم سرمربی ما طوری در حال برآورد نيروهای در اختيار خويش اســت كه انگار در يك سال پيش و بعد از كسب مجوز حضور در مرحله نهايی جام قرار داريم و او در حال ســبك و ســنگين مجدد نيروها از نقطه صفر است. البته مصدوميت علی كريمی و خارج شــدن او از دور و آســيبديدگ­ی تازه رفع شــده اميد ابراهيمی به گونهای بوده كه كیروش بايد برای پســت هافبك وســط حتی در اين روزهای «دير و نامناسب» از نو دســت به امتحان بزند اما برای ساير پستها اين معنايی ندارد زيرا اگر تغييــر و به تبع آن لزوم آزمون مجدد پيش آمده بر اثر حذف اختياری برخی نيروها به سليقه شخصی كیروش بوده است.

ســرمربی ما بارها تاكيد كرده است كه در جديت خودش و همت شاگردان او برای آوردگاه روســيه ترديدی نبايد به دل راه داد و اين يك واقعيت مسلم است و هيچ كس توانايی ذاتی او و شــاگردانش را منكر نمیشود اما به نظر میرسد پارهای مسائل جنبی مرتبط با تيم ملی و خواســتهها­ی برآورده نشــده كیروش و بيانيهها و كمالطلبیها­ی او و داير نشــدن بســاط دلخواه تداركاتی او در دو ماه نخست ســال 1397 به گونهای بــر وی تاثير نهاده كه او حتی در تعيين زمان و شــكل اجــرای آزمونهايش هم دچار برخی خللها شــده باشد و حاصل آن ترديدهای آشكاری است كه كيفيت و نتايج اكثر ديدارهای دوستانه اخير تيم ملی در اذهان و دلها كاشته است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran