Iran Varzeshi

چرا تيم ملي نگرانمان ميكند؟

- محمد قراگزلو ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

يك)درست اســت كريم انصاري فرد پيراهن شماره01 را ميپوشد اما باور كنيد بازيكن پســت 10 نيســت. گزينه اين پســت يك بازيكن همه فن حريف بايد باشد؛ پاســور، گلزن و تا حدودي هم ليدر. كيروش غالبا با سيستم 4-3-3 بازي ميكند كه در خط مياني ســه نفرهاش راس مثلــث جلو و نزديكتر به خط حمله اســت اما كريم خيلي كم به خط حمله نزديك ميشــود و بيشتر پوزيشن يك هافبك دفاعي را به خود ميگيرد. اين مســاله جدا از اينكه بشدت عليه خود انصاري فرد كار ميكند باعث خواهد شــد خط هافبك تيم ملي عمال يك خط سه نفره دفاعي و نفراتي در امتداد هم باشند كه در فاز حمله كارايي ندارند و ارتباطي بين اين خط و مهاجمان شكل نميگيرد. به نظرم قدوس باالتر از اشــكان دژاگه و مســعود شجاعي گزينه مناسبي اســت براي پست 10 اما همچنان نظر نهايي كــيروش در اين بــاره را نميدانيم و اين ســرگرداني احتماال تا روز مسابقه با مراكش ادامه خواهد داشت. البته بايد اعتراف كنم سامان قدوس هم در اســتانبول خوب نبود. درست مثل كريم، مسعود و اشــكان ناآماده. داشتن اين تعداد بازيكن ناآماده نگران كننده نيست؟

دو)سرعت انتقال از دفاع به حمله قابل قبول بود. جمع شــدن از حمله به حالــت دفاعي هم بد نبود اما انگار يك حفره بزرگ آن وســط همه چيــز را خراب ميكرد. حفرهاي كه ناشــي از ســرگرداني كيروش در انتخاب نفرات نهايي براي تركيب اصلي است. تصور ميكنم كيروش هم مثل ما نميداند حداقل در دو پســت حســاس گزينه نهايياش كيست؛ هافبك دفاعي و دفاع وسط، زوج پورعلي گنجي. آنچه مشخص بود اينكه كانال وســط زمين تيم ملي برعكس پنجره پرســپوليس كامال باز بود و شــايد اگر در دقايق پاياني كمك داور اشتباه نميكرد به جاي 2 بر يك بازي را سه هيچ تمام ميكرديم كه با وجود دوســتانه بودن مســابقه ميتوانست در آستانه مســابقات براي كيروش و بازيكنانش تبعات منفي داشته باشد. اين سردرگمي تا كي ادامه خواهد داشت؟ آزمون و خطاي ســرمربي تيم ملي در فاصله 18 روزه تا بازي با مراكش را بايد به حســاب پنهانكاري تاكتيكي كيروش بدانيم يا همان سردرگمي است كه فكرش را ميكنيم؟

سه)سر توپ خوردن روزبه چشمي با آن شكل مضحك براي بار هزارم ثابت كرد او مدافع مياني خوب و مناســبي نيست هر چند تصور ميكنم حداقل در تيم ملي و براي تورنمنتي مثل جام جهاني هافبك دفاعي خوبي هم نميتواند باشــد. واكنش چشمي مقابل مهاجمان سريع ميتواند فجايعي به بار بياورد كه بدبينها بدون اينكه به ضعف اين بازيكن در خط دفاع فكر كنند هر روز – از روز قرعهكشي تا االن - پيش بينياش ميكنند. شــايد مجيد حســيني و خانزاده گزينه بهتري باشند اما فقدان عنصر تجربه در هر ســه مورد ميتواند خطرناك باشد. اين خال با حضور منتظري برطرف ميشــود اما پژمان مثل چهار سال قبل آماده نيست. كي روش اين نگرانيمان را چطور برطرف ميكند؟

چهار)هر چقدر هم ســعي كنيــد از تيم ملي نااميد شــويد يكي نميگذارد؛ عليرضا جهانبخش احتماال ســتاره ايران در روســيه خواهد بود هر چند بعد از فصل رويايي در ژوپيلرليگ بايد هم اينگونه باشــد. البته اين را 4 ســال قبل هم ميشــد حــدس زد؛ از آن پاس طاليي بازي با آرژانتين در لحظــات كوتاهي كه در زمين بود. همچنين تصور ميكنم احســان حاجی صفي دومين آس تيم ملي بعد از جهانبخش در مسابقات پيش رو باشــد اما انگار يك چيزي آن وسط زمين كم داريم. يك چيزي بيشــتر از عزتاللهي محروم در بازي اول. از همان دقيقــه 5 بازي با تركيه همه روي چشــمي و بيرانوند زوم شدهاند اما باور كنيد مشــكل اول در خط مياني است. جايي كه جانشين عزتاللهي مشخص نشــده و فقدان يك هافبك دفاعي تخريبچي باعث فشار حريف روي خط دفاعي ميشود. اميد ابراهيمي هم زياد اهل خراب كردن بازي حريف نيست اما شايد بهترين گزينه براي بازي اول باشد هرچند نميدانيم كيروش به اميد چقدر اميد بسته اســت. تازه اگر ابراهيمي بازي كند و باالترين كارايي را ارائه دهد همچنان به زنجيره خط مياني اعتماد نداريم. درســت مثل خط دفاعيمان كه چهار ســال قبل نقطه اتكاي تيم ملي بود و حاال ضعفهاي كوچك و بزرگش بيشتر از هميشــه نگرانمان كرده است. بســياري به «كيروش تورنمنت» دل بستهاند و اميدوارند. آنها بازي درخشان مقابل آرژانتين را مثال ميزنند اما يادم نميآيد قبل از آن مسابقات هم اين تعداد دلنگراني و مورد براي دلواپسي داشتيم يا نه؟

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran