Iran Varzeshi

فـــــــــ­ـــــردا روز سرنوشت

اشتباه نابخشودني آقاي وكیل و شانس اندك پرسپولیـــ­س

-

اگر چه كمــي دير اما مديران باشــگاه وقتي متوجه شدند وكالي قبلي راه را اشتباه رفتهاند، يك وكيل جديد اســتخدام كردند و از اميدهايشــ­ان براي تغيير راي فيفا گفتند. از آن روز، خــود باشــگاه و هــواداران و كال همه پرسپوليســ­يها در بيــم و اميد روزگار ميگذراننــ­د و گوش به زنگ نشســتهاند تا يكي از راه برســد و خبر قطعي لغو محوميت از نقــل و انتقاالت را برايشــان بخواند. حال آنكه بــا توجه به آنچــه رخ داده، بايد گفت شانس باشــگاه پرســپوليس براي رهايي از اين محروميت بيش از يك درصد نيست؛ به خاطر همان اشــتباهي كه وكيل بركنار شده باشگاه مرتكب شد و بليت شانس پرسپوليس را ســوزاند. دادگاه عالــي ورزش البتــه به پرسپوليس لطف كرد و پروندهاش را به فيفا فرستاد اما آيا فدراسيون جهاني راي خودش را نقض ميكند؟

در ايــن 24 ســاعتي كه تــا اعالم راي نهايــي دادگاه عالــي ورزش مانده، دل توي دل پرسپوليســ­يها نيســت. در ايــن مدت خيلي حرفها (رســمي و غيررســمي) زده شــد كه نبايد. حتي هميــن چند روز پيش يكي از رســانهها بيآنكه منبــع خبرياش مشخص باشد، ادعا كرد كه راي صادر شده و پرسپوليس را بخشيدهاند.

ادعــاي خام و نه چندان دوستانهشــ­ان اما اميدي را در دل هــواداران زنده كرد كه آنها ديگر چيزي جز برداشــته شــدن سايه سنگين محروميت از سر باشگاه محبوبشان را نميپذيرنــ­د. هواداران حــاال اميدوارترن­د از هميشــه؛ غافل از اينكه پرسپوليسشـ­ـان آنقدرها هم كه ميگويند، شانس ندارد.

ايــن باشــگاه از ماههــا پيــش درگير پروندهايي اســت كــه ريزهاســپو­ر در فيفا به نامش باز كرد. بعد از شــكايت باشــگاه تركيهاي از باشــگاه پرســپوليس و شخص مهدي طارمي به واســطه قــراردادي كه با ريزهاسپور بســته بود و به آن پايبند نماند، فيفا هر دو را نقــرهداغ كرد. طارمي براي 4 ماه از حضور در ميادين منع شــد و باشگاه پرســپوليس از فعاليت در دو پنجره نقل و انتقاالتــ­ي، محروم. يــك جريمه 790 هزار يورويي هم برايشــان در نظر گرفته شد كه بايد به باشگاه ريزهاسپور پرداخت ميكردند و اين جريمه با رايزنيهاي سياســي به صفر تبديل شد. با اين حال پرسپوليس براي كنار كشيدن و انصراف طرف تركيهاي از دعوا 50 هزار يورو پرداخت كرد.

محروميــت مهــدي طارمــي آخر دي ماه گذشــته تمام شــد و ايــن بازيكن براي ادامه فوتبالــش به الغرافه قطــر رفت. يكي از پنجرههايي هم كــه قرمزها از آن محروم بودند، در زمســتان سپري شد و باشگاه براي باز كــردن پنجره نقــل و انتقاالتي به تكاپو افتاد. براي تجديدنظــر، پرونده را به دادگاه عالي ورزش فرســتادند و حتــي حميدرضا گرشاسبي شخصا به سوييس رفت.

بعــد از آن هــم اگر چه كمــي دير اما مديران باشگاه وقتي متوجه شدند كه وكالي قبلي در دفاع از پرســپوليس راه را اشــتباه رفتهاند، يك وكيل جديد اســتخدام كردند و از اميدهايشــ­ان بــراي تغييــر راي كميته انضباطي فيفا گفتند. از آن روز، خود باشگاه و هواداران و كال همه پرسپوليســ­يها در بيم و اميــد روزگار ميگذراننــ­د و گوش به زنگ نشســتهاند تا يكي از راه برسد و خبر قطعي لغو محروميت از نقل و انتقاالت را برايشــان بخواند.

حال آنكه با توجه به آنچه رخ داده، بايد گفت شــانس باشگاه پرسپوليس براي رهايي از اين محروميت بيش از يك درصد نيســت؛ به خاطر همان اشــتباهي كــه وكيل بركنار شــده باشــگاه مرتكب شــد و بليت شانس پرسپوليس را ســوزاند. اشتباه او اين بود كه در طرح شكايت (شكايتي كه براي دادخواهي به دادگاه عالي ورزش ارائه شــد) به اشــتباه فقط باشگاه ريزهاسپور را طرف دعوا قرار داد در حالي كه بايد از فيفا و حكم صادرهاش هم شــكايت ميكرد تا دادگاه بتواند راي فيفا را بررسي و احتماال نقض كند.

همين اشــتباه باعث شــد دادگاه عالي ورزش در عمــل نتواند رســيدگي قانوني را انجام دهد و به زبان ســادهتر، پرونده از شكل اصلي خود خارج شد. دادگاه اعالم كرد چون فيفا دفاعي انجام نــداده و اصال طرف دعوي نيســت، پس نميتوان راي را بررسي كرد اما با اين حال، پرونده را به فيفا عودت داد. بايد دادخواست باشگاه پرسپوليس را رد ميكردند و اصال پرونده را به بررســي نميگذاشتند اما در پاســخ به پرسپوليس و تنها به دليل اينكه اين باشگاه براي پيگيري پرونده هزينه كرده و پول به حســاب دادگاه ريخته، يك شانس ديگر برايش قايل شد.

دادگاه نامهاي به فيفا ارسال كرده و حاال سرنوشــت پرسپوليس در مشــت فدراسيون جهاني است. اگر فيفا بپذيرد كه پنجره نقل و انتقاالتي باشــگاه پرسپوليس باز شود، دادگاه عالــي ورزش هم رايي صادر ميكند كه براي پنجره پرسپوليس حكم كليد را داشته باشد. حاال اما ســوال اين اســت كه آيا فيفا حاضر ميشود رايي را كه خودش صادر كرده، نقض كند و به ســود پرســپوليس راي بدهد؟ به احتمال فراوان، پاسخ منفي است.

موضوعي كه اتفاقا وكالي حقوقي فوتبال هم تاييدش كردهاند. پيشتــر از قول روزبه وثوقاحمدي (رييــس كميته تعيين وضعيت فدراسيون فوتبال) و احمدرضا براتي (مسوول تدوين قوانين و مقــررات فوتبال) نقل كرده بوديم كه احتمــال تغيير راي فيفا خيلي كم است و پروندههاي مشابه خارجي هم همين موضوع را حكايت ميكردنــد اما با اين حال عبدالصمد ابراهيمي سعي ميكند اميد را در دل پرسپوليسيه­ا زنده نگه دارد. انگار نه انگار كه اشــتباه اول را خودش انجام داده بود. او بود كه بهعنوان وكيل حقوقي مهدي طارمي مدعي شد چون رضايتنامه اين بازيكن هنوز صادر نشده، ريزهاسپور نميتواند شكايت كند اما شــكايت اين باشگاه هم پرســپوليس را محروم كرد و هم خود طارمي را.

همين شــخص حاال دوباره بــه پرونده باشگاه پرســپوليس ورود كرده اما طوري دو پهلو حــرف ميزند كــه نميداني ميخواهد اميدوارت كند يــا نااميــد: «دادگاه به علت رعايت نشدن مقررات دادرسي از سوي وكيل پرســپوليس، پرونده را نه از باب رسيدگي و منطبق با اصول بلكه در قالب كدخدامنشــ­ي به فيفا فرستاده است و بايد ببينيم آيا آنها به وتو كردن راي اوليه خودشان راضي ميشوند يا نه. با توجه به اتفاقاتي كه افتاد، من شانس پرســپوليس را خيلــي نميدانم امــا نااميد هم نبايد بود. منتظريم خبرهاي خوشــي از سوييس برسد.»

آيــا خبري كه قرار اســت بشــنويم، به شيريني اميدِ امروزِ پرسپوليسيه­ا هست؟

دادگاه نامهاي به فیفا ارسال كرده و حاال سرنوشت پرسپولیس در مشت فدراسیون جهاني است. اگر فیفا بپذيرد كه پنجره نقل و انتقاالتي باشگاه پرسپولیس باز شود، دادگاه عالي ورزش هم رايي صادر ميكند كه براي پنجره پرسپولیس حكم كلید را داشته باشد. حاال اما سوال اين است كه آيا فیفا حاضر ميشود رايي را كه خودش صادر كرده، نقض كند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran