Iran Varzeshi

ورزشي ترين شخصيت سياسي

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

ديدار دوشــنبه شب اهالي ورزش با ســيد حسن خميني در جماران، مثل هميشــه نشان داد كه تا چه اندازه به ورزش اهميت ميدهــد و آن را دنبال ميكند. بيش از همه اشــراف خوب، كامل و تخصصياش به چشــم آمد و راهگشا دانستن ورزش در مشكالت اجتماعي.

يادگار امام معتقد اســت كه فقدان اميد و نشاط در جامعه را تنها ميتــوان با ورزش پر كرد. همين عامل هم زمينهســاز توجه سرشارش به ورزش است. عالقه گذشته و شــخصياش هم باعث شــده تمامي ورزشها را خيلــي دقيق و ريز پيگيري كند و بداند كه در هر رشــته چه اتفاقي ميافتد.

در ديدار امسال سيد حسن خميني با جامعــه ورزش هم از هر دري صحبت كــرد. زمان كم بــود اما همــان ابتدا از اهميــت ورزش قهرماني بــراي تزريق نشــاط و اميد به ورزش گفت. پس از آن رفت سراغ دخترهاي تيم ملي فوتبال و كار بزرگشان. دقيق نتيجه را ميدانست و از بــرد پنج بر دوي آنها در فينــال مقابل ژاپن گفت. او قهرماني دختران ايران را مهمترين اتفاق ورزشي امسال دانست و آن را پيش زمينهاي خوانــد براي اتفاقهاي بزرگتر در ورزش بانوان. جايي كه خيليها ورزش حرفهاي براي آنها را نميپذيرند اما او معتقد اســت گسترش ورزش در بخش بانوان نه تنها خوب، بلكه واجب است.

نوه امام بدون شــك بيشــترين اشــراف به ورزش را در ميان شخصيتهاي سياســي دارد. در ميانه مراسم چشم مياندازد توي جمعيت و مجتبي عابديني را ميشناسد. نفر چهارم المپيك ريو كه در مراسم حضور دارد و سيد حسن طوري با او صحبت ميكند كه گويي به طور كامل در جريان فعاليتهاي او قرار دارد و يك شوخي هم با بازي پر بحث او در نيمه نهايي المپيك ميكند.

ديدار سيد حسن خميني با جامعه ورزش، به مناسبت بيست و نهمين ســالگرد رحلت امام برگزار شد. ديدار كوتاهي كه يادگار امام از كم بودن زمان شكايت داشت چرا كه حرفهاي بسياري در زمينه تخصصي تك تك رشــته داشت تا بيان كند اما زمان كوتاه بود.

از هر رشــتهاي ســخني به ميــان آورد. گذري بــه قهرماني وزنهبــردا­ري در جهان و مدالهاي اخيــرش زد، از قهرماني دوباره دختران در آســيا گفت، به شمشــيرباز­ي اشاره كرد و در نهايت به فوتبال رسيد. صعود بيدغدغه به جام جهاني را به فال نيك گرفت و از حضــور هر دو تيــم پايتخت در يك چهارم نهايي آســيا ابراز خوشحالي كرد.

خيليها پيش از اين او را پرسپوليســ­ي ميدانستند. در ميان صحبتهاي كوتاهش هم گريز كوتاهي زد كه آن هم به پيگيريهاي ريز و جزيياش بر ميگشت. گفت كه استقالل بيشترين تماشاگران را در مرحله گروهي ليگ قهرمانان آســيا داشــته. پس از آن بود كــه قرمزهاي پايتخت را پر طرفدارتريـ­ـن تيم ايران معرفي كرد تا بــه نوعي نشــان دهد كه خيلي هم بدش نميآيــد كري بخواند و بحثهاي هواداري را هم البالي حرفهايش بگنجاند.

نــوه امام و شــخصيتي سياســي شــايد تاثيــر چنداني در تصميمگيريه­ا و مســائل ورزش نداشته باشــد اما همين توجهها و پيگيري ريز و دقيق رشــتهها، براي بسياري از ورزشكاران دلگرم كننده است. اينكه ببينند كارشان در چشم شخصيتهاي سياسي اينقدر پررنگ و خوب ديده ميشــود و مــورد توجه قرار ميگيرد، حتي اگر پاداش و تقدير آنچناني هم در كار نباشــد، انگيزه ســاز است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran