Iran Varzeshi

خرابات: جودوکاها يك دقيقه و 27 ثانيه در روسيه مبارزه کردند

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

چند سال اســت كه به صورت حرفهاي هدفگيري ميكني؟

به صورت حرفهاي از سال 93 كمان دست گرفتم و تمريناتم را خيلي جدي پيگير شدم. فكر ميكنم در مجموع 4 سال طول كشيد تا توانستم خود را مطرح كنم و به تيم ملی برسم. پس تازه به تيم ملي رسيدهاي؟

تقريبا شش ماه است كه به صورت رسمي عضو تيم ملي تيروكمان هســتم. البته در همين شش ماه هم طوري تمرين كردهام كه جايگاهم را در تيم ملي تثبيت كنم. خدا را شكر االن شرايط خوبي در تيم و كنار ســاير اردونشينان مليپوش دارم و از وضعيتم راضيام.

جام جهاني تركيه نخســتين مسابقه رسمي بود كه در آن شركت كردي؟

من قبل از جام جهاني تركيه در مسابقات جهاني داخل ســالن تيروكمان حضور داشــتم و بهعنوان عضو تيم ملي به اين مسابقات اعزام شدم اما در مســابقات خارج از سالن و فضاي باز تا قبل از جــام جهاني تركيه تجربه بينالمللي نداشــتم. بنابراين اگر منظور شــما مسابقات خارج از سالن باشــد، بله؛ رقابتهاي 50 متر جام جهاني تركيه

عضو سابق تيم ملي جودوي ايران معتقد است تيم ملي جودو با تركيب 8 ملي پوش در مســابقات كاپ آزاد روســيه حضور پيدا كرد اما در مجموع آنها فقط يك دقيقه و 27 ثانيه روي تاتامي حضور داشتند كه اين آمار براي جودوي ايران فاجعه است.

مســعود خرابات درخصوص عملكرد فني ملي پوشان جودوي ايران در دو تورنمنــت بينالمللــ­ي كه اخيرا برگزار شــده، بخصوص روســيه ميگويــد: «متاســفانه نتايجي كه جودو در رويدادهاي مختلف كســب ميكند، غيرقابل قبول است.

ما كه جزو خانواده اين رشــته هستيم، ميدانيم كه اين رقابتها در پايينترين ســطح ممكن برگزار شده است. حتي روسها به خاطر پايين بــودن كيفيت مســابقات از نفرات جوان خود در اين رقابتها اســتفاده كردند. متاسفانه 8 مليپوش كشورمان كه در اين رقابتها حضور داشتند مقابل حريفان خود ايپون شــده و از گردونه رقابتها حذف شــدند. مليپوشــان جودوی كشورمان در كاپ آزاد روسيه در مجموع يك دقيقه و 27 ثانيه روي تاتامي كاپ آزاد حضور داشتند كه اين نتايج قابل تامل است.»

خرابــات در مــورد جايزه چين و حذف 4 مليپوش كشــورمان از ايــن رقابتها نيز توضيحاتي ميدهد: «قبل از مســابقات چين مــا در هر رويدادي كه حضور پيدا كرديم آن مسابقات يك بازي بيشتر نبود.

از رقابتهاي گرند پــري چين كارمان شروع شده و در واقع كسب ســهميه المپيك از اين مسابقات آغاز شده اســت. متاسفانه در اين رقابتها هم شاهد بوديم هر 4 مليپوش اعزامي به چين از گردونه رقابتها حذف شــدند. براي كشورهاي ديگر مسابقات گرنداســلم مهم است نه مســابقات گرندپري اما ما شاهديم كه تيم ملي را به كاپ آزاد روســيه كه يك تورنمنت بســيار سطح پايين است اعزام ميكنند اما باز هم در اين مســابقات بچههاي ما شكست ميخورند. من نميخواهم زحمات بچههاي تيم ملــي را ناديده بگيرم. اين ضعف كادر فني تيم ملي را نشــان ميدهد. نتايج ثابت كرده كه محمد منصوري از پس اين تيم بر نميآيد.»

کادرفني جودو در آناليز رقبا خيلي ضعف دارند

نخســتين حضور و اعزام رسمي من بهعنوان عضو تيم ملي تيروكمان بود.

چرا نتايج مليپوشــان ايــران در جام جهاني تركيه تا اين حد ضعيف بود؟

ما قبل از برگزاري انتخابات فدراســيون، حواشــي زيادي داشــتيم و تقريبا همــه چيز به مجمع انتخاباتي و مشــخص شدن تكليف رييس جديد فدراســيون معطوف شــده بود. به همين دليل خيلي موفق نشــديم شرايط تمريني خوبي داشته باشــيم اما بعد از اينكه مجمع برگزار شد، رييس جديد شــرايطي را براي ما فراهم كردند تا قبل از جام جهاني تركيــه در آنتاليا، چند روزي در اســتانبول اردو بزنيم. اين اردو بسيار عالي بود چون بعد از مدتها با آرامش و دوري از حواشــي بــدون كوچكترين دغدغــهاي هدفگيري كرديم و آمــاده حضــور در جام جهاني شــديم. البته با آناليزي كه قبل از جام جهاني آنتاليا روي حريفان خود داشتيم، تقريبا پيشبيني ميكرديم كه اين مســابقات به خاطر شــرايط ويژهاي كه دارد، از سطح كيفي بااليي برخوردار باشد اما واقعا انتظار نداشــتيم كه كمانداران مدعي و صاحبنام دنيا تا اين حد از رقابتهاي تركيه استقبال كنند. شايد به همين دليل بود كه بچههاي تيم از جمله خود من، آنطــوري كه انتظار ميرفت نتوانســتي­م در اين مســابقه نتايج قابل قبولي كسب كنيم. ولي اگر رقابــت كمانداران ايران بــا رقباي درجه يك جهانيشان را در آنتاليا بررسي كنيد، ميبينيد كه در بيشتر مسابقهها، ما ميليمتري و شانه به شانه نتايج را به رقباي خود واگذار كرديم.

مســيري كه در جام جهاني تركيه طي كردي خيلی سخت بود؟

رقبايي كه كنار آنها براي كســب امتياز و رفتــن به مراحل باالتر هدفگيــري كردم، همگي جزو كمانداران شناخته شده در اين رشته بودند. من در مرحله مقدماتي جام جهاني با ثبت امتياز 699 در جايگاه بيســت و نهم قرار داشتم و مجوز حضور در مراحل باالتر را كسب كردم اما به قدري شــرايط و مسير پيش رو براي كسب مدال سخت بود كه در نهايت دســتم از رســيدن به مدال در اين مســابقات كوتاه ماند. مــن در مرحله اول و دوم با قرعه اســتراحت روبهرو شدم، بعد از آن به مصاف كماندار روس رفتم و او را شكست دادم. در مراحل بعدي نيز به ترتيب با برتري مقابل رقبايي از اتريش، هلند و هندوســتان كه تمامي آنها جزو چهرههاي شــاخص تيروكمان دنيا هستند، موفق شدم به جمع 4 نفر برتر راه پيدا كنم. فكر ميكنم همين كه موفق شــدم در نخســتين حضورم در جام جهانــي جزو 4 نفر برتر بخش 50 متر خارج سالن باشم خودش يك ركورد و موفقيت براي من به شــمار ميرود. البته قطعــا اين اتفاق براي من

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran