Iran Varzeshi

لوپتگي: خودمان را ثابت ميكنيم

براي قهرماني در جام جهاني بايد آرام پیش رفت

-

سلطه اســپانيا بر فوتبال باشگاهي به نحــوي دوران ناكامي در عرصه ملي را جبران كــرده اما خولن لوپتگي مربي تيم ملي اسپانيا باور دارد اين شكستها تيمش را بــراي قهرماني در جام جهاني پيش رو مصمم كرده.

تيمهاي اســپانياي­ي پنج دوره آخر ليگ قهرمانــان را بردهاند و در پنج تا از هفت فصل اخيــر ليگ اروپا به قهرماني رســيدهاند اما همزمان با ســلطه رئال مادريد، بارسلونا، اتلتيكوماد­ريد و سويا، تيم ملي اين كشــور بعد از سه قهرماني متوالــي در تورنمنتهــ­اي معتبر رو به ضعف گذاشت.

اســپانيا در جام جهانــي 2014 از مرحله گروهــي عبور نكــرد و در يورو 2016 اگرچــه به مرحله حذفي رســيد اما خوش شــانس بود كه با شكســتي ســنگينتر از 2 بر صفر مقابل ايتاليا از جام بيــرون نرفت. حاال قهرمان ســال 2010 جهــان به دنبال بهبــود اوضاع است و خيليها هم اين تيم را از مدعيان جدي قهرماني ميدانند.

لوپتگــي در مصاحبهاي اختصاصي با خبرگزاري فرانســه گفــت: «وقتي به شــما لقب مدعــي ميدهند بــه خاطر دســتاورده­اي گذشته نيســت بلكه به خاطر آن چيزي اســت كــه در زمين از تيم ميبينند. فوتبال اســپانيا يك دوره تاريخــي خارقالعاده را ســپري كرد و در ســالهاي 2008 و 2010 و 2012 ســه جام معتبر گرفت اما تيم بعد از آن نتوانست همان ثبات را در موفقيت تكرار كند. ما بايد دوباره در قالب يك تيم رشد كنيم. ما بيشترين انگيزه را داريم اما اين را هم ميدانيم كــه در اين جام جهاني بهعنوان يــك تيم زمين خــورده وارد ميشويم و بايد خودمان را ثابت كنيم.»

ويســنته دل بوســكه بعد از حذف از يورو اســتعفا كــرد و لوپتگي وظيفه نوســازي تيم را به عهده گرفت. او بايد تعــدادي از بازيكنــان قديمــي را كنار ميگذاشت و بقيه را احيا ميكرد ضمن اينكه چهرههاي جديد را معرفي ميكرد. دل بوسكه اين فرايند را شروع كرده بود.

از آنهايــي كه در فينال يورو 2012 بازي كردند، ايكر كاسياس، آلوارو آربلوا، ژاوي، ژابي آلونســو، سســك فابرگاس، پــدرو، فرناندو تورس و خوان ماتا بيرون رفتند.

جــرارد پيكــه، ســرخيو راموس، خوردي آلبا، ســرخيو بوسكتس، داويد سيلوا و آندرس اينيســتا باقي ماندند و چهرههــاي جديد شــامل داويد دخئا، ماركو آسنســيو، ايســكو، كوكه و تياگو آلكانتارا ميشــدند. از ميــان اينها، تنها دخئا از حضــور در تركيب اصلي مقابل پرتغال در بازي 25 خرداد مطمئن است.

ايسكو ميتواند مثلث هجومي ديگو كاستا و داويد ســيلوا را تكميل كند در حالــي كه كوكــه و تياگو براي كســب سهميه در خط مياني ميجنگند.

قديميها، راموس، پيكه، بوسكتس، اينيستا و ســيلوا همچنان هسته تيم را تشــكيل ميدهند. لوپتگي كه ســابقا دروازهبان بــوده و هفته قبل قراردادش را تا ســال 2020 تمديد كــرد، گفت: «ترديدي نيست كه آنها سهم زيادي در موفقيت تيم دارند. اگــر غير از اين بود در چنين ســطحي در تيم ملي و باشگاه خود نبودند، تالش ميكنيم تا به تركيب مناســبي از آنها و بازيكنان نسل جوان برســيم، بايد تيمي رقابتي بســازيم كه فوتبال مورد نظر ما را ارائه كند.»

اگــر همانطــور كه انتظــار ميرود اسپانيا از گروه B كه تيمهاي مراكش و ايران هم در آن حضور دارند، صعود كند، ممكن اســت در مرحله بعد با اروگوئه يا مصــر و محمد صالح روبهرو شــوند. در يكچهارمنها­يي شــايد آرژانتين ليونل مسي يا فرانسه مقابلشان قرار بگيرد.

لوپتگي ادامه داد: «وقتي با ســابقه حذف مثل 2016 به جام جهاني ميآييد سطح انگيزهها متفاوت است اما من هم مثل مردم اســپانيا هيجانزده هســتم و قرار نيست احســاس هيجان كسي را متوقف كنيم. ميدانيــم بايد چه كنيم، بايد با آمادگي كامل به مسابقات برويم. نميتوانيم خيلي جلوتــر را نگاه كنيم، براي بردن جام جهاني بايد كمكم پيش برويد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran