Iran Varzeshi

گوارديوال: سبك فوتبال ساري، مثل نوشيدني خنك زير آفتاب است

- دریل هموند ‪Daryl Hammond‬

رومــن آبراموويچ از ســال 2003 كه باشــگاه چلســي را خريد، براي رسيدن به سه هدف تالش كرد: موفقيت در انگليس، موفقيت در اروپا و اينكه تيمش فوتبال زيبا و جذاب بازي كند.

او خيلــی زود موفقيت در ليگ برتر را به دست آورد و در مجموع 15 جام داخلي را با چلسي كســب كرد. در سال 2012 با پيــروزي برابر بايرنمونيخ ليگ قهرمانان را فتح كردند و يك ســال بعــد ليگ اروپا را بردند اما با وجود تمام اين موفقيتها، تيم او هرگز بهترين بازي را انجام نداده.

دو مربــي آخر تيــم، ژوزه مورينيو و آنتونيو كونته مشــهورند به داشتن نگرش دفاعي. چلســي كه اين فصل را پشت سر امثال منچسترسيتي و ليورپول كه فوتبال جذاب و مهيجي بــه نمايش ميگذارند، به پايان رســاند به دنبال مائوريتزيو ســاري ميگــردد كه برند فوتبالياش بيش از همه بــه آبيهاي لنــدن ميخورد. او با ســبك خــاص خود ناپولي را به تيمي تبديل كرده كه مورد تحســين همگان قرار ميگيرد و البته موفق است؛ ناپولي سريع، تاثيرگذار و تماشاگرپسن­د بازي ميكند.

پپ گوارديوال كه هم مشــوق فوتبال هجومي اســت و هــم مجــري آن، بعد از پيروزي برابــر ناپولي در ايــن فصل ليگ قهرمانــان به همراه منچسترســي­تي گفت: «آنها يكي از بهترين تيمهاي اروپا هستند، شــايد بهتريــن تيمي كه در تمــام دوران كاريام مقابلشان قرار گرفتم.»

چلســي بعد از يك فصل مســموم در زمين و بيرون آن، به يك تغيير نياز داشت و ساري ميتواند تنفس هواي تازه باشد. تيم چلسي به اندازه ناپولي كيفيت دارد و حتي عميقتر است، ادن آزار شايد بيشترين بهره را از مربيگري او به دســت آورد با بازي در سيستمي كه آزادي بيشتري داشته باشد و بتوانــد در موقعيتهاي بهتر جا بگيرد مثل اتفاقي كه براي لورنزو اينســينيه و دريس مرتنز در ناپولي ميافتاد. ويليان و پدرو هم در كنارهها عملكرد بهتري خواهند داشت.

شــايد به دنبال يك دفاع راست باشد و داشــتن مهرههاي بهتــر در خط مياني اولويت خواهــد بود. با اضافه شــدن يكي دو نفــر، ميتواند چلســي را خيلي زود به يك تيم هجومي جــذاب تبديل كند. اين مربي 59 ساله بر خالف سلفش از روز اول، مقامات باشــگاه را با يك فهرست بلندباال از بازيكنــان جذاب روبــهرو نميكند. بعد از انتقال ركوردشكن گونســالو ايگواين به يوونتوس بــا 90 ميليون يورو، او جايگزين گراني برايش طلب نكرد. يك بار در توصيف بازار نقل و انتقاالت گفته بود: «چيزي است كــه مربيهاي بد به آن پنــاه ميبرند». او ترجيح ميدهد بازيكنان را پيشرفت دهد و اين خبر خوبي براي امثال تيموئه باكايوكو، راس باركلي و آلــوارو موراتا خواهد بود كه كيفيتشان مورد ترديد قرار گرفته. ساري هر كاري ميكند كه سيســتمش به نتيجه برسد.

تنها مربي كه واقعا در دوران آبراموويچ به دنبــال ارائه فوتبال جذاب بــود، آندره ويالش بواش اســت. جــوان و باانگيزه اما تالشهاي او با جان تري پا به سن گذاشته به جايي نرســيد و كمتر از يك فصل دوام آورد. بازيكنان با شيوه كارش راحت نبودند و مهمتر اينكه نتيجه نميگرفت. هر چقدر هم كه چلسي زير نظر ساري درخشان باشد اگر نتيجه حاصل نشود، او زياد نميماند.

ناپولــي در فصــل اول كار با او خيلي راحت منطبق شــد. آنها در پنج بازي اول تنها يك برد داشــتند اما در 19 تاي بعدي فقط يكــي را باختند اما بعد از جام جهاني و در حالــي كه بســياري از همكارانش در ناپولــي ماندهاند، پيشفصل برايش آســان نخواهد بود.

ساري مثل كونته براي بازيكن خريدن مبــارزه نميكند اما خدا رحمتتان كند اگر سعي كنيد به او بگوييد تيمش بايد چطور فوتبال بازي كند. بعضــي مربيها انعطاف پذيرتر هستند اما چلسي هميشه به دنبال بهترينها است و بهترينها معموال چندان فرمانبر نيســتند و به شيوه خودشان عمل ميكنند.

عالوه بــر آن، بــراي باشــگاهي كه موفقيت همه چيز اســت، كارنامه ســاري چندان قابل توجه نيســت. او چند افتخار شــخصي به دســت آورده اما در 13 سال مربيگرياش چيز زيادي ديده نميشود. در سري A نايب قهرماني پشت سر يوونتوس دستاورد است اما بيجامي روي كارنامهاش سايه مياندازد.

خيلي مربيهاي پرافتخار ديگر مجبور شــدهاند زود دفتر كارشــان در كوبهام را تحويل دهند. حتــي قهرماني جام حذفي هم نتوانسته كونته را نجات دهد.

اين يعني سومين هدف آبراموويچ يك دام اســت. فوتبال جذاب يا هرگونه حركت در مســير آن ميتواند با موفقيت زودرس فاصله داشته باشد. ساري بايد خيلي سريع در چلســي خودش را نشــان بدهد وگرنه دوران او در استمفوردبر­يج چندان طوالني نميشود. منبع: فوتبال ايتاليا

شايد در زمين يا به عبارت درستتر كنار زمين دشمن هم باشند اما مربيهاي فوتبــال در خيلي چيزها مشــتركند؛ در خانه به دوشي و از اين تيم به آن به تيم رفتن و نداشتن امنيت شغلي. هيچ كس مراقبشــان نيست و بايد خودشان به فكر هم باشــند. براي همين اســت كه از كار همديگر تعريف ميكنند، شرايط يكديگر را بهتر درك ميكنند و ميدانند چه كار سختي است.

امــا تعريــف و تمجيدهــا مثل هم نيســتند. وقتي پــپ گوارديــوا­ل درباره آنتونيو كونته ميگويد، «از نظر تاكتيكي اســتاد اســت» اعترافي اســت به اينكه پيروزي برابر تيمهاي كونته سخت است بدون اينكه به شيوه فوتبالياش اشارهاي كرده باشــد. گاهي تعريفها از دل است، مثل تعريف گوارديوال از مائوريتزيو ساري بعد از پيروزي سيتي برابر ناپولي: «شايد بهتريــن تيمي اســت كه برابــرش قرار گرفتهام.»

پپ در يك برنامــه خيريه در ايتاليا بــه ميزباني جــان لوكا ويالي با ســوال خبرنــگار كنجــكاوي مواجه شــد كه از انتقــال قريبالوقوع ســاري به چلســي پرســيد: «شك ندارم كه ســاري يك از بهترين مربيهاي آنجا خواهد شــد. او با ناپولي دستاوردهاي فوقالعادها­ي داشت. سبك فوتبالش مثل يك نوشيدني خنك زير آفتاب است. تماشاي بازيهاي ناپولي هيجانانگيز بود و حال خوشحال ميشوم اگــر او را در انگليس ببينم. ســاري در امپولي هم عملكردي عالي داشت.»

اما اينكه ناپولــي جام نميبرد، چه؟ گوارديوال كه ســابقه بازي در رم و برشا را دارد، پاســخ داد: «هيــچ. گاهي اوقات در فوتبــال جزييات كوچــك تفاوت را رقم ميزند. اگر يوونتوس در سنســيرو به اينتــر باخته بود، ناپولي ميتوانســت قهرمان شــود. موضوع شانس است، مثال من خوششــانس بودم كه هميشــه در تيمهاي بزرگ بودم و اين كار را آســان ميكند.»

شــنيدن اظهارنظر كسي كه فوتبال موفق و جذاب را ميشناسد، درباره مربي كه ممكن است فصل آينده رقيبش باشد، جالب است.

پپ درباره ســومين قهرماني متوالي رئال مادريد در اروپا هم گفت: «حتي يك قهرماني اروپا هم بســيار سخت است چه برسد به سه تا. زينالدين زيدان ثابت كرد چه تواناييهاي خارقالعاده­اي دارد.»

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran